چه کسی باید کارمزد بدهد؟ /نظام کارمزد در ترکیه و عربستان ،اروپا و امریکا

پرداخت کارمزد در کشورهای دیگر

استفاده از خدمات پرداخت از طریق کارت خوان می‌تواند دارای کارمزد باشد بنابراین هزینه دریافت این خدمات را فرد استفاده‌کننده که ممکن است فروشنده یا صاحب کارت (خریدار) و گاهی اوقات هر دو باشند باید بپردازند./در بعضی کشورها خرید با کارت به جای پول نقد کمی ارزان‌تر تمام می‌شود

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،کارمزد تراکنش دستگاه‌های کارت‌خوان زمانی پرداخت می‌شود که شما از طریق کارت بانکی‌تان در یکی از پایانه‌های دستگاه کارت خوان (Point Of Sale) یا posخریدی انجام دهید. ممکن است برخی بانک‌ها این کارمزد را دریافت نکنند بنابراین باید شرایط بانک خود در این زمینه را بدانید. به‌هرحال استفاده از خدمات پرداخت از طریق کارت خوان می‌تواند دارای کارمزد باشد بنابراین هزینه دریافت این خدمات را فرد استفاده‌کننده که ممکن است فروشنده یا صاحب کارت (خریدار) و گاهی اوقات هر دو باشند باید بپردازند. هر زمان که با کارتتان خرید می‌کنید، فروشندگان بابت پردازش خرید شما کارمزدی می‌پردازند. این کارمزدها مبلغی از سود فروشنده را شامل می‌شود و به همین دلیل بعضی مغازه‌داران ترجیح می‌دهند تا به جای برخورد با این موضوع به عنوان بخشی از هزینه خریدوفروش، این نوع هزینه‌ها را برعهده مشتریان بگذارند. یک راه برای فرار از زیر بار این هزینه، وادار کردن مشتریان به استفاده از پول نقد است یا حتی بعضی سرحدی تعیین می‌کنند که مثلا برای خرید از فلان مقدار بالاتر می‌توانید کارت بکشید. جالب است این را هم بدانید در بعضی کشورها خرید با کارت به جای پول نقد کمی ارزان‌تر تمام می‌شود. در این مطلب، سعی شده  تا نگاهی مقایسه‌ای به نظام پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری و کارمزدهای آن در چند کشور مختلف انچام شود. گفتنی است موارد زیر که درباره کشورهای مختلف نوشته شده در خود آن کشورعمومیت داشته و احتمال دارد در بعضی بانک‌های این کشورها، سناریو به کلی متفاوت باشد.
ترکیه
در سال‌های اخیر، بانک‌های زیادی در ترکیه امکاناتی را برای پرداخت بدون بهره اقساط از طریق کارت‌های بانکی فراهم کرده‌اند که این مساله به طرفداران کارت‌های اعتباری اضافه کرده و میزان صدور آن هر روز بیشتر می‌شود. کارمزد پرداخت از طریق این کارت‌ها به این‌گونه است که دارندگان کارت در ازای استفاده از آن مبلغی را به صورت سالانه پرداخت کرده و فروشنده‌ها (Merchant) هم در ازای خرید از آن‌ها (از طریق دستگاه کارت‌خوان) مبلغی را به عنوان کمیسیون به بانک یا شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) می‌پردازد.
فرانسه
از سال 2003 به بعد، خرید از طریق کارت‌های بانکی به پراستفاده‌ترین راه پرداخت در فرانسه تبدیل شده است و روز به روز بر کاربران آن افزوده می‌شود به‌طوری که در برآوردی در سال 2010 مشخص شد که حدود 43درصد از معامله‌های غیرنقدی با متوسط مبلغ 49 یورو از این طریق انجام می‌شود. کارت پول بیشترین کسر کارت‌های اعتباری مورد استفاده در فرانسه را دارند. هزینه استفاده از این خدمات بر عهده مشترکان مستقیم است و متشکل از کارمزد ثابت برای حق استفاده و کارمزدهای متغیر با توجه به مقدار/مبلغ عملیات است. این کار برای ایجاد تعادل بین نیاز مشترکان بزرگ و کوچک اعمال شده است.
بلژیک
خرید از طریق کارت‌خوان در بلژیک از طریق استفاده از کارت‌های چیپ‌دار و پین کد حفاظت می‌شود. در هنگام استفاده از این کارت‌ها سه آیتم اعم از فهرست سیاه کارت‌های دزدی گزارش شده، موجودی حساب و سقف برداشت تعریف شده آن از سوی دارنده کارت به صورت آنی چک می‌شود. کارمزد استفاده از خدمات پرداخت از این طریق، با توجه به مبلغ معامله تعیین می‌شود که استفادهکننده‌ از آن باید بپردازد. تعداد محدودی از پایانه‌های فروش نیز برای استفاده از کارت خوان مبلغی را از دارنده کارت دریافت می‌کنند. دارندگان کارت اعتباری هم باید سالانه مبلغی را برای حق استفاده از آن بپردازند. برای داشتن امکان استفاده از سیستم پرداخت CEC، مشترکان غیرمستقیم باید 200هزار یورو و مشترکان غیرمستقیم 30هزار یورو پرداخت کنند.
عربستان
گونه‌ای از سیستم استفاده از کارت خوان برای اولین‌بار در سال 1993 در عربستان به کار گرفته شد. کارمزد انجام خریدها و معاملات، بسته به مبلغ خرید، تعداد استفاده از سرویس، انجام خرید عمده یا تک و غیره به حساب مشترک ارسالکننده‌ اطلاعات که از این سرویس سیستم مرکزی استفاده می‌کند منظور می‌شود.
استرالیا
در ازای استفاده از سیستم پرداخت، مشترکان برای هر تراکنش کارت‌های پول و اعتباری باید مبلغ 0.88 دلار استرالیا پرداخت کنند و هر دو طرف (فروشنده و دارنده کارت) باید مبلغ 2.95 دلار استرالیا برای انجام هر تراکنش بپردازند. ضمنا هزینه حق استفاده سالانه هم برای آن‌ها وجود دارد.
افریقای جنوبی
استفاده از خدمات پرداخت از طریق کارت مستلزم پرداخت کارمزد است که این کار برای جبران هزینه‌های صورت گرفته برای سازوکار آن است. برای حفظ و مدیریت حساب نیز باید سالانه مبلغی را پرداخت کرد. همه این هزینه‌ها را فروشنده باید متقبل شود. تلاش برای استفاده از سرویس بدون پرداخت هزینه‌های لازم هم مجازات دارد.
آمریکا
در زیر فهرستی تهیه شده از کارمزدهای استفاده از دستگاه پوز مخصوص به کارت‌هایی که کشور آمریکا صادر می‌کند. این کارمزدها برای استفاده از debit card در «خارج از این کشور» و نقاط مختلفی از دنیا که این کارت‌ها را پذیرش می‌کنند در نظر گرفته شده و این هزینه‌ها توسط بانک و شبکه سرویس پرداخت اعمال شده و از حساب دارنده کارت کسر می‌شود.

جدول کارمزد تراکنش پوز برای استفاده از کارت‌های بعضی بانک‌های آمریکا در خارج از این کشور اینجا ببنید
منبع فارسی: نشریه جویا- شماره چهارم

مترجم:امیر محقق
منابع انگلیسی:
بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی (BIS)
banking.about.com
flyerguide
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  48