انگلیس هم برای شکستن انحصار ویزا و مسترکارت وارد عمل شد

طرح جدید PSR عملیاتی می شود

دولت انگلیس قصد دارد به منظور ایجاد رقابت بیشتر در حوزه پرداخت،و شکستن انحصار ویزا و مسترکارت، از طریق ارائه تسهیلات و تعدیل قوانین، سامانه پرداخت دیگری در بریتانیا به راه اندازد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از پایگاه خبری فاین‌اکسترا، دولت انگلیس قصد دارد با هدف شکستن انحصار ویزا و مسترکارت در حوزه پرداخت، راه را برای فعالیت دیگر شرکت‌ها و بانک‌ها باز کند.ویزا و مسترکارت، دو غول اصلی صنعت کارت اعتباری در جهان به شمار می‌روند.

سال گذشته دولت بریتانیا خبر از راه‌اندازی یک طرح جدید اقتصادی با هدف افزایش رقابت و نواوری در حوزه پرداخت داد. این حوزه به طور سنتی در انحصار چند سامانه پرداخت محدود و تعدادی بانک بزرگ قرار دارد.

این طرح که از آن با عنوان یک رگولاتور سامانه‌های پرداخت (PSR) جدید یاد می‌شود قرار است از ماه آوریل سال آینده عملیاتی شود تا بدین ترتیب با کم کردن یکه‌تازی شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت، با فراهم‌آوری و ارائه امکانات مربوطه به رقبایی همچون بانک‌های رقیب و شرکت‌های کوچکتر، سازوکاری به وجود آورد که آنها نیز بتوانند به صورت عادلانه‌ای به این حوزه دسترسی پیدا کنند.

در طرح جدید PSR نام بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان کارت‌های دبیت و کردیت، سیستم‌های واریز چک و سیستم‌های اصلی پرداخت‌های بین‌بانکی از قبیل Bacs، CHAPS، Link و Faster Payments دیده می‌شود.

آندره لیدسم (Andrea Leadsom) وزیر اقتصاد در امور خزانه‌داری انگلیس گفت در این کشور 92 درصد تراکنش‌های کارت‌های اعتباری و شارژی و نیز 100 درصد تراکنش‌های کارت‌های نقدی (Debit Card) از طریق ویزا و مسترکارت صورت می‎گیرد.

وی بر اهمیت راه‌‎اندازی یک سیستم پرداخت باز و شفاف، برای اعطای آزادی به بازیگران جدید جهت به چالش کشیدن بانک‌های بزرگ آن هم بدون مواجه شدن با موانع ناعادلانه تاکید ورزید.

وی همچنین این راهکار را عاملی برای تشویق فعالان این حوزه به خلق راهکارهای جدید و ابتکاری در بخش پرداخت به شمار آورد.

منبع:شرکت ملی انفورماتیک

پیش از این دولت کانادا نیز اقداماتی را در این راستا در دستور کار قرا داده بود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  5  =