اشتباهی که بانک‌ها را به بیراهه کشاند

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وجود برخی سوء جریانات برای جلوگیری از رسیدگی به مطالبات معوق بانکی، از وجود فشار به بانک ها برای اختصاص منابع به طرح های اجباری انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر، ولی الله سیف با تاکید بر اینکه وضعیت عمومی اقتصاد کشور مطلوب است گفت: در اوایل دولت یازدهم یک هماهنگی نانوشته وجود داشته است و یکی از دلایل اصلی کسب دستاوردهای مهم در عرصه اقتصاد و تحقق اهداف، وجود همین همدلی هاست و لازم است این همراهی ها استمرار داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های دولت تجربه گران بهای اعضای آن است افزود: در تصمیمات روزمره می بایست از تجربیات استفاده و از بروز خطاهای گذشته جلوگیری نماییم. نظام بانکی معضلات فراوانی دارد اگر توقعات را متعادل کنیم، قطعا هماهنگی ها و همدلی ها بیشتر و در نتیجه دستاوردهای عظیم به دست خواهد آمد.

وی با تاکید بر اینکه سوء مدیریت منابع مالی صرفا متوجه نظام بانکی نیست تصریح کرد: اولین اقدامی که در گذشته نظام بانکی را به بیراهه کشاند، سوق دادن منابع اخذ شده از بانک ها به سمت دیگر بود این اشتباه به جای اینکه بانک ها را در خدمت تولید قرار دهد، موجب ضربه به بخش های تولیدی شد.

سیف با بیان اینکه در نظام بانکی معضلاتی وجود دارد و برخی نیز با اقدامات و اظهارنظرهایی، روحیه کار را برای نظام بانکی تضعیف می‌کنند به بحث مطالبات معوق اشاره و بیان کرد: متاسفانه علیرغم اینکه مراجع ذیصلاح از جمله قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی مکررا خواستار وصول مطالبات معوق می شوند؛ لیکن برخی سوء جریانات موجب عدم رسیدگی به این معضل بانکی می شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با انتقاد از فشارها برای ورود بانک ها در طرح های اجباری و هزینه کردن منابع مالی بانک ها در پروژه های با بهره‌وری پایین افزود: اگر برای اجرای یک پروژه منابعی هزینه و چند سال بعد این طرح زیانده می‌شود نباید توقع داشت برای ادامه فعالیت آن از منابع بانکی هزینه شود. اصرار بر حفظ واحدهای قدیمی سرمایه‌گذاری شده، بهروه‌ وری را پایین و موجب هدررفتن منابع بانکی  می شود.

وی خاطرنشان کرد: بانک یک بنگاه اقتصادی است و استفاده بهینه از منابع محدود اقتضا می‌کند به صورت مدیریت و کارشناسی شده منابع تزریق و تسهیلات اعطا شود. استانی که بازدهی بیشتری دارد باید در دریافت منابع اولویت داشته باشد. بین استان ها باید در این زمینه رقابت ایجاد شود.

سیف وضعیت عمومی اقتصاد کشور را مطلوب ارزیابی و ضمن درخواست استمرار هماهنگی ها برای تحقق هرچه بیشتر اهداف به بیان دستاوردهای دولت و نظام بانکی در چندماه اخیر پرداخت و خاطرنشان کرد: دستاوردها در شاخص‌ های اقتصادی نویدبخش است.

رئیس کل بانک مرکزی رشد اقتصادی 4.6 درصد سه‌ ماهه ابتدای سال جاری را نوید جدی خروج از رکود بیان کرد و افزود: رشد سرمایه گذاری به عدد 5.7 درصد رسیده؛ این در حالی است که در سال قبل این رقم 16.8- و رشد اقتصادی 1.4- بوده ضمن آنکه در مهرماه بهای تولید کننده 15 درصد گزارش شده و این امر نشان دهنده آثار مثبت هدفمندی مرحله دوم در اقتصاد است.

وی گفت: نظام بانکی به هیچ وجه جیره‌ بندی درصدی و بخشی را اعمال نکرده و 60 درصد منابع به سرمایه در گردش اختصاص یافته است. بانک ها برای همراهی بیشتر اولویت اصلی خود را به تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی قرار داده و حتی مطالبات معوق در این زمینه نیز مانعی ایجاد نکرده است.

سیف با اشاره به ایده بانک مرکزی مبنی بر اینکه استان ها از واحدهای تولیدی که به دلیل عدم منابع مالی تعطیل شده اند لیستی ارائه کرده‌اند تصریح کرد: بر اساس این لیست کارهای کارشناسی انجام می پذیرد و منابع به صورت هدفمند به واحدهای مذکور اختصاص می یابد.

رئیس شورای پول و اعتبار وجود موسسات غیرمجاز را یکی از معضلات نظام بانکی خواند و ضمن انتقاد از تبلیغات گسترده آنها در برخی استان ها خواهان برخورد با اینگونه تبلیغات شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  7  =