آغاز هفته با نوسان روانی

اونس هفته کاری جدید را با ادامه نوسان پیرامون مرز روانی سال 2014 آغاز کرد. این نوسان نمادی از آشفتگی بازار در ماه‌های گذشته است، بازاری که در مقاطعی نوسان‌های به شدت آزاردهنده‌ای را تجربه کرده تا حالا «روانی» خواندن این نوسان دلچسب باشد!

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از دنیای اونس طلا هفته کاری جدید را با ادامه نوسان پیرامون مرز روانی سال 2014 آغاز کرد. این نوسان نمادی از آشفتگی بازار در ماه‌های گذشته است، بازاری که در مقاطعی نوسان‌های به شدت آزاردهنده‌ای را تجربه کرده تا حالا «روانی» خواندن این نوسان دلچسب باشد!
بهای اونس که در هفته کاری گذشته از مرز 1200 دلار گذشته و روی رقم 1202 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه با کاهش به کانال قبلی بازگشت، اما نکته مهم روند ساعات اولیه فعالیت بازارها در روز دوشنبه، تداوم نوسان اونس پیرامون مهم‌ترین مرز روانی سال جاری میلادی است. اونس در نخستین روز کاری هفته تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1198 دلار رسید. گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. این افت در حالی صورت گرفت که دلار آمریکا در این روز تقویت شد و شاخص‌های بازارهای سهام نیز با رشد روبه‌رو شدند.
مهم‌ترین اتفاق بازارهای جهانی طلا در هفته کاری گذشته همین نوسان اونس حول و حوش بهای 1200 دلار بود و حالا در حالی در هفته جدید این امر در حال تکرار است که مهم‌ترین خبر هفته کاری جاری نیز می‌تواند ماندن فلز زرد، بالا یا پایین این سطح باشد. در هفته گذشته افزایش نگرانی‌ها درباره رشد اقتصادی چین و اروپا به رشد قیمت طلا کمک کرد. روز جمعه بانک مرکزی چین در تصمیمی غیرمنتظره نرخ بهره بانکی را کاهش داد. چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه‌های گذشته با کاهش رشد روبه‌رو شده و این مساله موجب نگرانی مقام‌های پکن شده است. این می‌تواند به معنای کاهش تقاضا از سوی بزرگ‌ترین واردکننده طلا هم باشد. همچنین گفته‌های ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در مورد اقدامات بیشتر این بانک برای جلوگیری از وقوع رکود اقتصادی در منطقه یورو نیز به گذر اونس از مرز روانی کمک کرد تا اونس همچنان انگیزه‌های قابل توجهی هم برای ماندن بالای 1200 دلار داشته باشد.

 ادامه ابهام
حالا مهم‌ترین پرسش فعالان بازار طلا این است که کدام یک از عوامل کاهشی یا افزایشی، در کوتاه‌مدت و در بلندمدت، برنده بازار خواهد بود؟ مهم‌ترین عامل کاهشی ادامه احیای اقتصاد آمریکا و تقویت دلار است. مهم‌ترین عامل افزایشی نیز تشدید نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد کل جهان است. به این ترتیب جدال رشد خوب آمریکا با رشد بد جهان مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده برای بازار فلزهای گرانبها است.
 سقوط بهای نفت همچنان به عنوان عامل کاهشی عمل می‌کند، از این رو نشست این هفته کشورهای عضو اوپک می‌تواند برای بازار طلا هم مهم باشد. در بین کشورهای این سازمان اختلاف شدیدی بر سر کاهش تولید وجود دارد.
با توجه به اختلافات شدید بر سر آینده طلا، ابهام هنوز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار است، اما اینکه سطوح مقاومتی و حمایتی با توجه به حرکت طلا از محدوده 1130 دلار به کانال 1200 دلار دوباره با اصلاح روبه‌رو شده‌اند نیز آشکار است. یکی از تحلیلگران موسسه بانکی ANZ استرالیا معتقد است که افزایش تقاضای فیزیکی در بازار چین تاثیر زیادی بر ادامه روند صعودی قیمت طلا داشته است. او با توجه به این عامل و دیگر عوامل موجود سطوح مهم جدید را تعریف کرده است.

 سطوح جدید حمایتی و مقاومتی
ویکتور تیان پیریا می‌گوید: «به نظر من سطح حمایتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1195 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1255 دلار است و اگر طلا بتواند در روزهای آینده این سطح را بشکند می‌توان نسبت به افزایش بیشتر قیمت آن امیدوار بود.» با این همه او متذکر شده که ارزش دلار آمریکا همچنان افزایش خواهد یافت و این مساله به ضرر قیمت طلا در بازارهای جهانی خواهد بود. «همه تحولات اقتصادی در آمریکا و سایر اقتصادهای بزرگ جهان به نفع دلار بوده و این مساله برای قیمت طلا منفی خواهد بود، اما افزایش تقاضای فیزیکی چین در شرایط کنونی مانع از کاهش بیشتر قیمت طلا شده است.»
اما کریس وستون تحلیلگر موسسه IG Markets بر این باور است که قیمت طلا در هفته‌های آینده روندی نزولی خواهد داشت؛ چراکه سرمایه‌گذاران بین‌المللی هنوز تمایل چندانی برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازار طلا ندارند. او می‌گوید: «در آستانه برگزاری همه‌پرسی ذخایر طلای سوئیس ممکن است قیمت طلا در روزهای آینده با افزایش نسبی روبه‌رو شود، اما روند بلندمدت کاهشی خواهد بود.» باید اشاره کرد که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حمایت کافی برای رای مثبت مردم سوئیس به این همه‌پرسی وجود ندارد. از آنجا که این همه‌پرسی تکلیف افزایش ذخایر طلای «بانک ملی سوئیس» را روشن می‌کند، قیمت طلا می‌تواند در صورت رای مثبت مردم سوئیس به یکی از سوالات همه‌پرسی، به سرعت تا 50 دلار در هر اونس بالا برود. در صورت رای مثبت مردم سوئیس در این همه‌پرسی بانک مرکزی این کشور باید تا 5 سال آینده 1500 تن ذخایر طلای جدید خریداری کند. وستون می‌گوید: «به‌نظر من سطح مقاومتی قیمت طلا اکنون 1208 دلار است و در صورت شکسته شدن این قیمت سطح مقاومتی بعدی 1276 دلار خواهد بود.»
اما با اعلام اقتصادهای عمده جهان مبنی بر افزایش سیاست‌های انبساطی، بازارهای سهام جهان در روز دوشنبه شاهد رشد شاخص‌ها بودند. با این حال گفته‌های رئیس بانک مرکزی اروپا در بازار ارز باعث افت یورو شد، چراکه نشانه تشدید نگرانی‌ها درباره اقتصاد قاره سبز است. یورو دوشنبه در مقابل دلار به پایین‌ترین سطح در دو سال گذشته رسید. دلار علاوه‌بر یورو در مقابل ین هم رشد کرد تا همچنان قوی مانده باشد. شاخص دلار البته تا لحظه تنظیم این خبر با کاهشی جزئی روبه‌رو شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  ⁄  55  =