بیانیه مشترک مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون بیانیه مشترک هفتمین دور مذاکرات هسته ای وین را قرائت کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون بیانیه مشترک هفتمین دور مذاکرات هسته ای وین را قرائت کردند.

در این بیانیه آمده است: ما امروز با وزرای 1+5 پذیرفتیم که تلاش‌های دیپلماتیک را ادامه داده و توافق را تمدید کنیم تا ژوئن 2015 و این مسیر را ادامه داده و تا چهار ماه تلاش کنیم که به یک توافق سیاسی برسیم و در زمان باقی مانده تلاش کنیم تا به جزئیات باقی مانده دست یابیم.

در این بیانیه به متعهد ماندن ایران و 1+5 به تعهدات سال گذشته در برنامه اقدام مشترک تاکید شد و اعلام گردید دیدار بعدی در دسامبر خواهد بود.

طرفین در این بیانیه اعلام داشتند، برای تصمیم‌‌هایی که باید گرفته شوند، برای بررسی و نهایی کردن آن‌ها به نحو مقتضی نیاز به کار بیشتری است. ترجیح ما این بود که همین جا در وین توافق را نهایی کنیم، اما با توجه به ایده‌هایی که نیاز به بررسی بیشتر دارند، اطمینان داریم که نیاز به زمان بیشتر وجود دارد. بنابراین ما توافق کردیم که تلاش‌های خود را ادامه دهیم.

همچنین در این بیانیه آمده است: تصمیم گرفته‌ایم که مفاد توافق ژنو را تا تیرماه تمدید کنیم. ما قصد داریم با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی، مذاکرات را حداکثر ظرف 4 ماه نهایی کنیم و در صورت ضرورت از زمان باقی مانده تا 9 تیر ماه برای نهایی کردن، هرگونه موارد باقی مانده استفاده کنیم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در ماه‌های گذشته، ده دور مذاکره و جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم. ایده‌های مختلفی مطرح شده است اما با توجه به ماهیت فنی این تلاش‌ها و نصمیماتی که باید گرفته شوند، برای بررسی و نهایی کردن آن‌ها به نحو مقتضی نیاز به کار بیشتری است.

در ادامه افزوده شده است:  ما و وزرای خارجه کشورهای 1+5، توافق کرده‌ایم که تلاش‌های دیپلماتیک خود را ادامه دهیم. تصمیم گرفته‌ایم که مفاد برنامه اقدام مشترک را تا نهم تیر ماه سال 1394 تمدید کنیم تا امکان مذاکرات بیشتر فراهم شود. ما قصد داریم که با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی، مذاکرات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حداکثر طی چهار ماه نهایی کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  1  =