بانکهای ایران بانک نیستند به ۱۲ دلیل

بنیان‌گذار بانک اقتصادنوین:

بنیان‌گذار بانک اقتصادنوین با اشاره به اینکه بانک‌های کشور امروز گرفتاری‌های زیادی دارند،به 12 موردی اشاره می کند که وقتی این موارد را می خوانیم به این نتیجه می رسیم که بانکهای ایران در حقیقت بانک نیستند. اما اینکه چه هستند سوالی است که پاسخگویی به آن چندان ساده نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بنیان‌گذار بانک اقتصادنوین گفت: جهت‌گیری درست اقتصادی علاوه بر آنکه ضرورت تاریخی اقتصاد ایران است، تنها راه مقابله با تحریم‌ها و زورگویی‌ها نیز به شمار می‌رود.

 مهندس سید محمد صدرهاشمی‌نژاد تاکید کرد، اقتصاد بیمار ایران در سال‌های اخیر از طرف قدرت‌های خارجی تحت فشار بیشتر قرار گرفت که این موضوع بر مشکلات آن افزود، در چنین شرایطی می‌توانیم با بکارگیری شیوه‌های درست، راه صحیح توسعه اقتصادی را فراهم کنیم.
وی اظهار داشت: طرح مبحث اقتصاد مقاومتی در زمان کنونی به این معنی است که با بهره‌مندی از فرصت‌ها و توانایی‌های خود بتوانیم به کشوری پیشرفته و مدرن تبدیل شویم.
وی گفت: اقتصاد دولتی از جمله معضلات کشور در 100 سال است که ساده‌ترین راه برون رفت از این وضعیت غیردولتی شدن اقتصاد است.

دو شاخص اقتصاد غیردولتی

مهندس صدرهاشمی‌نژاد با طرح این سوال که "مگر اقتصاد دولتی چه عیبی دارد؟" افزود: با سلب مالکیت دولت در اقتصاد مشکلی حل نخواهد شد بلکه بر مشکلات افزوده نیز خواهد شد، همان گونه که در 10 سال اخیر اتفاق افتاد.
وی افزود: آنچه شاخص اقتصاد غیردولتی است رقابتی بودن و غیر انحصاری بودن آن است که این شاخصه ها عواملی تعیین کننده در رشد و بالندگی اقتصاد های پیشرفته به شمار می‌روند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه این دو عامل در اقتصاد ما غایبند، گفت: هر نوع اقتصاد غیردولتی هم بدون این دو عامل کمتر توسعه یافته تلقی می‌شود که این نوع اقتصاد توان مقاومت ندارد.
مهندس صدرهاشمی‌نژاد اظهار داشت: از این رو در تعریف اقتصاد مقاومتی به این نقطه می‌رسیم که نتیجه آن ساختن اقتصادی غیردولتی بر اساس اصول رقابتی و غیر انحصار است و این میسر نخواهد شد مگر اینکه بنگاه‌های اقتصادی در بیشترین حد ممکن در مالکیت بخش خصوصی یا به عبارت دیگر آحاد مردم کشور قرار گیرند.

بانک‌ها ابزار اصلی توسعه اقتصادی
وی در تشریح دلیل اهمیت مالکیت گفت: وابستگی بنگاه‌های اقتصادی به دولت به هر دلیلی زمینه ایجاد انحصار را فراهم می‌کند که این مهم سمی مهلک برای اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.
وی گفت: نظام بانکی در سال‌های قبل انقلاب با چالش‌های عمده‌ای مواجه بود که توسعه نیافتگی از جمله آن بود، چالش‌های نظام بانکی در سال‌های بعد از انقلاب با دولتی شدن ادامه یافت و سال‌ها طول کشید تا متوجه شویم بانک‌ها ابزار اصلی توسعه اقتصادی به شمار می‌روند.
مهندس صدرهاشمی‌نژاد با اشاره به اینکه بانک‌ها از مهمترین ابزار توسعه اقتصادی هستند، تصریح کرد: بانک‌ها در یک اقتصاد متعارف، نقش تامین کننده مالی کوتاه‌مدت را برای کسب و کارهای مختلف دارند ولی در کشور ایران که بازار سرمایه آن در مسیر توسعه قرار دارد، نقش به مراتب پر رنگ‌تری ایفاد می‌کنند و باید گفت اقتصاد ایران کاملا بانک محور است.
وی گفت: بانک‌ها بر خلاف برخی اظهارنظرها بنگاه اقتصادی هستند، ولی از آنجایی که نتوانسته‌اند به درستی به وظایف خود عمل کنند، بعضا باعث ایجاد این نگاه شده‌اند که بنگاه اقتصادی بودن آنها انکار شود یا حتی از طرف سازمان‌های نظارتی و حاکمیتی با نگرشی متفاوت دیده شوند.
وی اظهار داشت: واقعیت این است که بانک‌ها باید بنگاه‌های اقتصادی و یکی از انواع کسب و کار باشند که بر اساس قوانین و مقررات تعریف شده‌ای که در پروسه پیشرفت خود مرتبا بازنگری و تکمیل می‌شود به کسب و کار بپردازد. در تحلیل نهایی هیچ تفاوت بنیادی بین جایگاه یک بانک با یک شرکت مهندسی و یا یک بیمارستان وجود ندارد، هر سه باید بر اساس آخرین قوانین و مقررات تدوین شده برای آن حرفه به کسب و کار بپردازند.
مهندس صدرهاشمی‌نژاد تاکید کرد اینکه آثار تخلف آنها می‌تواند مثلا بازار پول را آشفته کند به دلیل تاثیر گسترده، فوری و مشهود آن نمی‌تواند از زمره کسب و کارهای دیگر خارج و در زمره نهادها و سازمان‌هایی قرار گیرد که سرنوشت نهایی و محتوم آن دولتی شدن است.

گرفتاری های بانک های امروز
وی در ادامه با اشاره به اینکه بانک‌های کشور امروز گرفتاری‌های زیادی دارند، که از جمله این گرفتاری‌ها موارد زیر است:
1- بانک‌ها هنوز در ایران به عنوان بنگاه اقتصادی به رسمیت شناخته نشده‌اند.
2- بانک‌ها در ایران خصوصی و رقابتی نیستند.
3- بانک‌ها در ایران نقش دقیق خود را در اقتصاد ایفا نمی‌کنند.
4- بانک‌ها از سرمایه کافی برای ایفای نقش خود در اقتصاد برخوردار نیستند.
5- بانک‌ها در حوزه فعالیت‌های تعریف شده خود عمل نمی‌کنند.
6- عدم رابطه تعاملی بین بانک‌ها با سازمان‌های نظارتی برای اجرای قوانین و مقررات.
7- منابع بانک‌ها بر اساس تعاریف روشن و توجیه‌دار توزیع نمی‌شود.
8- بانک‌ها منابع مراکز نفوذ تلقی می‌شوند.
9- بانک‌ها از حمایت لازم برای دریافت حقوق خود برخوردار نیستند.
10- بخش بزرگی از بازار پول (در حدود 30درصد) خارج از سیستم بانکی است و این خود از مشکلات بزرگ بانکداری است.
11- بانک‌ها وارد فعالیت‌هایی شده‌اند که اصولا خارج از حوزه فعالیت‌های اصلی بانکداری است.

 

سید محمد صدرهاشمی‌نژاد تاکید می کند:مادام که این مسایل حل و فصل نشود، بانکداری نخواهد توانست نقش درست خود را در اقتصاد مقاومتی ایفا کند.
بنیان‌گذار بانک اقتصادنوین در انتها تاکید کرد: نظام بانکی در فضای رقابتی به مانند سایر بخش‌های اقتصادی با اتکا به توانایی خود می‌تواند در توسعه کشور نقشی موثر ایفا کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دلیل 12  از نگاه صدرهاشمی این است: نظام بانکی در سال‌های قبل انقلاب با چالش‌های عمده‌ای مواجه بود که 12- «توسعه نیافتگی » از جمله آن بود، چالش‌های نظام بانکی در سال‌های بعد از انقلاب با دولتی شدن ادامه یافت

بر اساس 12 موردی که صدرهاشمی برشمرده می توان این نتیجه را گرفت که شرایط اقتصادی به گونه ای عمل کرده که بانکهای ایران را از آنچه که باید باشند و وظیفه دارند که باشند بسیار دور کرده و میشود ادعا کرد که بانکهای که این 12 مورد درباره آنها صدق کند دیگر بانک نیستند.در عین حال نمی توان گفت بانکهای ایران چه هستند و باید اعتراف کرد که با توجه به موارد پیش گفته دست  الهی بانکهای ایران را می چرخاند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  15