علت رشد موسسات مالی چیست؟

در سال‌های گذشته با وجود رکود حاکم در بخش‌های مختلف اقتصادی، تعداد بانک‌ها و موسسات اعتباری با سرعت بالایی رشد کردند و افزایش بانک‌ها در شرایط حضور نداشتن موثر بانک مرکزی موجب تخصیص اعتبارهای غیرقانونی شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،در سال‌های گذشته با وجود رکود حاکم در بخش‌های مختلف اقتصادی، تعداد بانک‌ها و موسسات اعتباری با سرعت بالایی رشد کردند و افزایش بانک‌ها در شرایط حضور نداشتن موثر بانک مرکزی موجب تخصیص اعتبارهای غیرقانونی شد. این چنین اعتباری در تولید سهمی نداشت و چنین شرایطی باعث تشدید تورم و افزایش نارضایتی عمومی شد.

ایجاد بانک و موسسات اعتباری در کنار رونق اقتصادی مفهوم پیدا می‌کند، چرا که در چنین شرایطی مسلما باید تعداد آن رو به افزایش باشد اما در شرایط فعلی که اقتصاد کشور در حالت رکود است افزایش آنها مخرب خواهد بود.

دکتر علیزاده، اقتصاددان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بازار پول کشور از دو بخش شبکه بانکی تحت نظارت و بازار غیرمتشکل پولی شامل موسسات و صندوق‎های تقریبا سازمان یافته، تشکیل شده است.

وی، دلیل توسعه صندوق‎‌ها و موسسات غیرمتشکل پولی را وجود سرکوپ‎های مالی دانست و اظهار کرد: سرکوپ‎های مالی به معنای وجود نرخ بهره منفی در ایران است. یکی از دلایل وجود نرخ بهره منفی، تورم بالاست. سرکوپ‎ مالی به توسعه تقاضا برای دریافت تسهیلات منجر می‌‎شود و پیامدهایی همچون رانت و فساد در موسسات در پی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان اضافه کرد: برخی بنگاه‎‌های مالی اقدام به ایجاد موسسه می‌‎کنند که نهایتاً این صندوق‌ها و موسسه‌ها به بانک تبدیل می‌‎شوند. وجود بانک‎‌ها باید یک نقطه تعادلی داشته باشد زیرا زیادی آنها باعث ایجاد مشکلات و چالش‎هایی در اقتصاد می‌‎شود.

این دکترای اقتصاد تصریح کرد: بانک مرکزی در سال‎های گذشته یک سری موسسات و صندوق‎‌ها را ادغام و برخی از آنها را تبدیل به بانک کرده است. ساماندهی لازم در این باره انجام شده اما بانک مرکزی باید نظارت بیشتری روی موسسات مالی داشته باشد. شاید یکی از دلایلی که سبب شده بانک مرکزی نظارت موثری بر این امر نداشته باشد، استقلال نداشتن بانک مرکزی است.

وی افزود: به علت دسترسی شرکت‎های شبه دولتی نسبت به بخش خصوصی در دسترسی به منابع، این امر منجر به رقابت این دو بخش می‌‎شود و در این بین، بخش دولتی می‌‎برد. تخصیص نیافتن بهینه اعتبار به بخش‎های اقتصادی اولویت‎دار یکی از پیامدهای دیگر وضعیت اقتصادی نامناسب است.

قائدرحمت، نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: اصلاح ساختار و نظام بانکی در دستور کار است و باید این ساختار اصلاح شود.

وی افزود: در ایجاد موسسات بانکی ناسنجیده عمل شده و خیلی از شعبی که باز شدند هزینه موسسات را بالا برده است. بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار چاره‎ای نداشت جز اینکه برخی‎‌ها از آنها ادغام را کند و برخی نیز در شرف ادغام هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: ایجاد برخی موسسات به نفع کشور نبود و تدبیر لازم در مورد آنها اندیشیده نشد و نظام پولی و مالی باید جدیت بیشتری در این زمینه به خرج دهد. باید نظام پولی و اعتباری و بانکی سازمان یافته شود و هزینه‎‌ها کاهش داده شود.

وی بیان کرد: باید بانک‎‌ها از حالت بنگاه‎داری، خرید ملک و اموال خارج شود. موفقیت نظام بانکی، موسسات اعتباری و صندوق‌ها در گرو تصمیماتی است که دولت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اتخاذ می‌‎کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  1