در دیدار ظریف و جان کری چه گذشت؟

صد و شصت و ششمین کنفرانس اوپک پنج شنبه آینده در حالی در وین برگزار می شود که پنج شنبه گذشته یکی از مهمترین دیدارهای دهمین دور مذاکرات هسته ایی ایران در این شهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، صد و شصت و ششمین کنفرانس اوپک پنج شنبه آینده در حالی در وین برگزار می شود که پنج شنبه گذشته یکی از مهمترین دیدارهای دهمین دور مذاکرات هسته ایی ایران در این شهر برگزار شد.

مذاکرات هسته ایی ایران و شش قدرت جهانی حالا دیگر پشت به پشت نفت شده است. صد و شصت و ششمین کنفرانس اوپک پنج شنبه آینده در حالی در وین برگزار می شود که پنج شنبه گذشته (دیروز) یکی از مهمترین دیدارهای دهمین دور مذاکرات هسته ای ایران و  شش قدرت جهانی در این شهر برگزار شد.

مذاکراتی که می تواند بر تصمیم کنفرانس هفته آینده وزرای اوپک تاثیر بگذارد. اوپکی که در روزهای سقوط قیمت نفت تشکیل می شود. نفت برنت امروز به 79 دلار و 33 سنت رسید و نفت خام سبک آمریکا در بازار نیویورک 75 دلار و 58 سنت معامله شد. دیشب اما در وین شب مهمی بود. هم برای ایران و مذاکرات. هم برای نفت و غرب.

امروز برای مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی روز مهمی است. دومین دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا، در دهمین دور مذاکرات هسته ای، قرار است تا یک ساعت دیگر (10 صبح به وقت محلی) در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شود. جواد ظریف و جان کری دیشب حدود دو ساعت پانزده دقیقه با حضور کاترین اشتون با یکدیگر مذاکره کردند.

دیشب درملاقات ظریف و کری چه گذشت؟

یکی از افراد حاضر در این مذاکرات درباره جزییات مذاکره دیشب ظریف- کری به گقت: "مذاکرات دیشب وزرای خارجه ایران و آمریکا در فضای بسیار جدی برگزار شد. آنقدر جدی که آقایان ظریف و کری وارد جزییات مباحث مورد مذاکره شدند." بطور طبیعی جزییات مذاکرات را معاونان وزیر خارجه و هیات های کارشناسی دیپلماتیک دو طرف مورد بحث قرار می دهند.

او درباره مذاکره شب گذشته جواد ظریف و جان کری افزود: "اختلافات هنوز پا برجاست. برخی اختلافات خیلی هم جدی است. اما با وجود اختلافات، بدلیل آنکه دو طرف رسیدن به توافق را امکان پذیر می بینند قرار گذاشتند تا مذاکراتشان را امروز، جمعه، هم ادامه دهند.

" قرار است وزرای خارجه ایران و آمریکا ساعت 10 صبح به وقت وین (12:30 به وقت تهران) با یکدیگر ملاقات کنند. ناظران مذاکرات معتقدند با وجود اختلاف نظرهای دو طرف در مذاکرات دیشب، دیدار دوباره ظریف و کری به فاصله دوازده ساعت نشان دهنده امید طرفین به نتیجه مثبت مذاکرات است.

این ناظران، مذاکرات امروز وزرای خارجه ایران و ایالات متحده را در روند مذاکرات بسیار مهم ارزیابی می کنند. دیداری که اگر امروز برای طرفین با نتایج مثبتی همراه باشد رسیدن به توافق ایران و شش قدرت جهانی را یک گام  به جلو می برد.

خبرگزاری رویترز دیروز به نقل از منایع مطلع از احتمال تمدید مذاکرات خبر داده بود. احتمالی که اگر چه بعید نیست اما چگونگی آن مورد بحث است. اگر مذاکرات مطلوبیت لازم را برای طرفین داشته باشد احتمالا مهمترین بخش تفاهم در همین دور امضاء شود و تنها ممکن است برنامه نحوه اجرای تفاهمات به مذاکرات آتی موکول شود.

قرار است وزرای خارجه انگلیس و فرانسه امروز به محل مذاکرات بیایند. گفته می شود وزیر خارجه آلمان هم روز شنبه وارد وین خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا دیروز پس از دیدار با همتایان فرانسوی و سعودی خود در پاریس به وین آمد. جان کری قبل از ورود به وین در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه فرانسه گفت: "گروه 1+5 به دنبال تمدید مهلت نیست و برای رسیدن به توافق مذاکره می کند." جان کری پیش از سفر به پاریس، به لندن رفته بود. وی در لندن با یوسف بن علوی، وزیر مشاور در امور خارجی عمان برای دومین بار پس از مذاکرات هفته گذشته در مسقط دیدار و گفت و گو کرد.

قرار است فیلیپ هاموند و لوران فابیوس وزیران خارجه انگلیس و فرانسه عصر امروز با حضور کاترین اشتون، با محمدجوادظریف دیدار و گفت و گو کنند.

خبرنگاران بسیاری در چادر روبروی هتل کوبورگ وین مستقر شده‌اند تا از نتیجه امروز مذاکرات ظریف-کری مطلع شوند. مذاکراتی که هم برای سرنوشت موضوع هسته ای مهم است هم بر کنفرانس هفته آینده اوپک تاثیرگذار خواهد بود.

زنگنه: حاضرم گنجشک اوپک باشم اما قیمت نفت افزایش یابد

بیژن زنگنه، وزیر نفت، چهارشنبه شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفته بود:"من دوره نفت هفت دلاری را نیز دیده ام و می دانم ایجاد تعادل در بازاری که از تعادل خارج شده، تا چه حد مشکل و چه میزان حساسیتهایی دارد."

وی در سخنان تلویزیونی که سایت وزارت نفت هم منتشر کرده‌بود بر حفظ یکپارچگی اوپک تاکید کرد: "اعضای اوپک باید از هرگونه موضع گیری که وحدت این سازمان را زیر سوال می برد، پرهیز کنند." زنگنه به ذکر خاطره ای از جلسه رای اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی در سال ٨٠ پرداخت و گفت: «آن زمان (قیمت هر بشکه نفت حدود ١٥ تا ١٨ دلار بود) یکی از نمایندگان که در مخالفت با من صحبت می کرد، معتقد بود ایران، "باز" اوپک بوده و با عملکرد من تضعیف شده است که در جواب گفتم: من حاضرم گنجشک اوپک باشم، اما قیمت نفت تا ٢٥ دلار افزایش یابد، زیرا برای مردم گنجشک و باز و عقاب توفیری نمی کند و اثربخشی اقدامها مهم است.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  7