شبکه ملی اطلاعات در غرب با قدرت توسعه یافته است

مدیر فناوری اطلاعات یک بانک تُرکیه:

مدیر فناوری اطلاعات یک بانک ترکیه گفت: شبکه ملی اطلاعات ایران باید با قدرت اجرایی شود تا از تدارکات کشورهای پیشرفته و بیگانه نظیر آمریکا با داشتن قرارگاه امنیت سایبری مستقل، عقب نماند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سعید پسیان در گفت‌وگو با تسنیم، شبکه ملی اطلاعات را طرحی موفق در دنیا دانست و با تأکید بر اینکه تمام همت ایران باید بر اجرای این پروژه کلان باشد، اظهار کرد: کشورهای پیشرفته آنچنان بر امنیت متمرکز شده‌اند که پایگاه‌های امنیت سایبری را با بودجه‌ای معادل یک قرارگاه حساس نظامی راه‌اندازی کرده‌اند.

وی گفت: تمام ارگان‌ها و بخش‌های داخلی آمریکا ملزم به تبعیت از دستورات قرارگاه‌ امنیت سایبری هستند و به هیچ عنوان تجهیزاتشان بدون دریافت مجوز از این نهاد نباید زیر بار رود.

این کارشناس بانکداری الکترونیکی با تأکید بر اینکه مسئولان ایران باید همت بسیاری در ارتباط با این موضوع داشته باشند، درباره چالش‌های پیش روی شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد: آنطور که برداشت من از این پروژه ملی در خارج از کشور است، سوژه‌پردازی شبکه ملی اطلاعات بیشتر از اقدامات اجرایی بوده که این ضعف هم بیشتر مربوط به عملکرد دولت‌ها بوده است زیرا سر عنوان آن مانور بسیاری داده‌اند.

او خاطر نشان کرد: همین اقدامات، سوژه خوبی برای رسانه‌های غربی برای تخریب چنین پروژه‌ای بوده هرچند که خود آمریکا هم با قدرت از بستر داخلی استفاده می‌کند و تمامی تراکنش‌های درگاه خارجی رصد می‌شود و حتی محدودیت‌هایی روی آن اعمال می‌شود.

پسیان با بیان اینکه در آمریکا رصد بر عملکرد کاربران به اندازه‌ای قوی است که امکان قفل سیستمی نیز وجود دارد، در این باره اظهار کرد: اگر تخلفی توسط کاربری مشاهده شود طبق قانون جرائم سایبری اجازه فعالیت از او گرفته و سیستم قفل می‌شود که برای فعالسازی مجدد باید پاسخگوی اقدامات انجام شده‌اش باشد.

این کارشناس بانکداری الکترونیک گفت: ایران باید شبکه ملی اطلاعات را که ظاهرا قرار است سرعت دو مگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربران بگذارد به شکل فوریتی انجام دهد تا کمتر از جوانب رسانه‌ای آسیب‌پذیر باشد.

وی افزود: قطعاً موقعیت ژئوپلیتیک ایران موقعیت حساسی برای آن ایجاد کرده که کشورهای ابر قدرت هیچ تمایلی برای از دست دادن اطلاعات مرتبط با آن ندارند و از این جهت از شبکه ملی اطلاعات رضایتی ندارند. بر این اساس همواره دنبال القای این موضوع هستند که شبکه ملی اطلاعات، اعمال نوعی محدودیت روی کاربران ایرانی است در حالیکه واقعاً چنین نیست.

پسیان ابراز کرد: داشتن شبکه ملی اطلاعات نیازمند زیرساخت قوی و یکپارچه‌ای در کشور است که در همین یک مورد، دستاورد و توانمندی تلقی می‌شود؛ ترس برخی از این است که با آمدن شبکه ملی اطلاعات دسترسی به اینترنت قطع شود اما این در اختیار حاکمیت است و می‌تواند دروازه بین‌الملل را به گونه‌ای در نظر بگیرد که ارتباطات بین‌المللی قطع نشود و می‌تواند در کنار شبکه داخلی، دسترسی به گذرگاه بین‌الملل را هم باز بگذارد.

این مدیر ایرانی با تأکید بر اینکه بیشترین گلایه کاربران آمریکایی از نقض قوانین حریم شخصی است، تصریح کرد: کاربران ایرانی باید با آغوش باز مهیج دولت برای پیاده‌سازی این بستر باشند زیرا حریم خصوصی خود را با این کار ایمن کرده‌اند و احتمال آسیب‌پذیری سایبری را کاهش داده‌اند.

او خاصر نشان کرد: ایرانی‌ها برای اقناع خود باید فرض کنند زمانی را که سرورهای میزبانی اطلاعات آنها که اکنون در خارج است، قطع شود و دیگر به هیچ یک از اطلاعات خود دسترسی نداشته باشند یا اصلا یک میزبان دیگر راضی به ارائه خدمات به کاربران ایرانی نباشد، در آنصورت چه اتفاقی می‌افتد؟!

وی در پایان ابراز کرد: شبکه ملی اطلاعات می‌تواند با اعمال ملاحظات امنیتی مانع سوء استفاده‌های احتمالی ذکر شده، شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

24  −    =  15