وقتی تعداد شعب بانک اهمیت خود را از دست میدهد

تعطیلی شعبه ها با بانکداری دیجیتال

انتظار می رفت گروه بانکداری لویدز تصمیم بگیرد 200 شعبه از این بانک که 9000 کارمند دارند را تعطیل کند اما طرح های دیجیتال این شرکت، تغییرات طبیعت بانکداری خرد و شعب بانک را برجسته کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از شاپرک انتظار می رفت گروه بانکداری لویدز تصمیم بگیرد 200 شعبه از این بانک که 9000 کارمند دارند را تعطیل کند اما طرح های دیجیتال این شرکت، تغییرات طبیعت بانکداری خرد و شعب بانک را برجسته کرده است.

از سال 2008، تعطیلی شعب به طور کلی منجر به از دست رفتن 43000 کارمند ارشد شده است. این بانک شاهد کم شدن تقاضای ارائه خدمات در شعب است و بخشی از تعاملات بانک با مشتریان به سمت بانکداری موبایل و اینترنت بانک رفته است. بانک لویدز در نظر دارد هم زمان با تعطیلی شعبه ها در بسیاری از نواحی در سه سال آینده، 50 شعبه برتر نیز افتتاح کند.

همچنین دیگر قرار نیست در هر شهر یک شعبه را فعال نگه دارند و ممکن است شهرهایی خالی از شعبه های بانک شوند.

با این حال، ناظران این صنعت می گویند این حرکت پاسخی ناگزیر به ادغام ها و تملک هایی است که تقاضای مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار داده و همچنین پاسخی به بیانیه کلی این صنعت می باشد. کایرن هاینز، رهبر اجرایی سرویس های مالی می گوید: «شعب بانک لویدز اقدامی مشابه به سایر بانک ها انجام می دهند. چند سالی است که تعداد شعب رو به کاهش است و تراکنش ها به سمت دیجیتالی شدن می روند که البته این مسئله باعث کاهش احساس نیاز به وجود شعب گردد؛ بنابراین باید به مشتریان آنچه نیاز آن هاست را ارائه نماییم.»

بعضی دیگر از ناظران صنعت نیز این موضوع را تایید می کنند. تورستن بک، یک استاد در دانشکده بازرگانی کاس (Cass) می گوید: « چنانکه رده بندی اخیر نشان می دهد سیستم های بانکداری در سراسر اروپا بسیار بزرگ شده اند؛ در حالی که این موضوع برای هولدینگ ها و بانک های سرمایه گذاری اجتناب ناپذیر بوده اما بانکداری خرد را نیز تحت تاثیر قرار داده؛ در حالی که با مهاجرت خدمات از شعب به روش های نوین و درگاه های الکترونیکی دیگر، بانک تنها ارائه دهنده خدمات مالی نیستند بلکه توسط نهادهایی غیربانکی مانند ادارات پست، مغازه ها و غیره توسط ابزارهای جدیدی مانند موبایل و … انجام می گیرند و این روندی است که در سراسر اروپا و جهان شاهدش هستیم.»

در اوایل این ماه، مجموعه لویدز اولین استراتژی دیجیتال خود را بنا کرد. این مجموعه درباره تشکیل یک تیم دیجیتال و انتقال کارمندان به عملیات دیجیتال صحبت می کند. در حال حاضر بانک لویدز نقش یک گروه پیشرو را در کسب و کار بانکداری و پرداخت الکترونیکی ایفا می کند و اخیرا تعدادی از موقعیت های مرتبط با این موضوع را ایجاد کرده است.

آنتونیو هورتا-اوسوریو، مدیر اجرایی گروه لویدز می گوید : « در طول 3 سال آینده، تمرکز ما بر انطباق با تغییرات در سرویس های مالی خواهد بود و این موضوع ناشی از جابه جایی های تکنولوژی و تغییر در رفتار مشتری و تغییرات محیط رقابتی و بخش های نظارتی در این دوره است.»

پیشینه لویدز در کسب و کارهای اخیر در انگلستان، تصمیم گیری برای کاهش شعب را تایید می کند.

هاینز در سخنانش اضافه کرد که بانک لویدز زمانی که در سال 2009، به HBOS دست یافت (شرکت بانک های اسکاتلند، هلیفکس و سایرین.) صاحب شعبه های بسیاری شد. در آن زمان، آن کسب و کارها در موقعیت دشواری نیز بودند و هاینز معتقد است که حتی اقداماتی ساده و عقلانی مانند تعطیل شدن شعبه های اضافی منجر به از دست رفتن موقعیت های شغلی می شود. از سوی دیگر مشاهده می شود که نقش شعبه ها در حال تغییر است و شعبه ها از محلی برای انجام تراکنش های اصلی به مکانی جهت مشاوره تبدیل می شوند؛ بنابراین این تعطیل شدن ها تعجب آور نیست.

وی در ادامه افزود: «هنوز برای منسوخ شدن ارتباط های فردی راهی طولانی در پیش است. در سال های آینده شاهد اشکال متنوعی از بانکداری مانند بانک های کیوسکی و لینک های ویدئویی در فرایندهای بانکداری خواهیم بود؛ اما در حال حاضر در جایگاهی هستیم که کسی تمایل به مراجعه حضوری در شعب بانک ندارد و در آینده متوجه خواهید شد که تعداد شعبه های بانکی اهمیت سابق را نخواهد داشت.»

تبلیغ کنندگان در حوزه بانکداری موبایل مانند بنیانگذار و نویسنده اثر شاه برت (Brett King) اغلب در مورد از بین رفتن شعبه های بانک و غلبه سرویس های موبایلی در آینده صحبت می کنند. بعضی از بانک ها مانند mBank در لهستان و Moven در ایالات متحده، با مدل کسب وکار «فقط موبایلی» تطبیق یافته اند و در مجموع از مفهوم «شعبه» رها گشته اند. با این حال، سایر بانک ها نیز مانند Metro Bank در حال سرمایه گذاری بر روی شبکه شعب جدید با تمرکز بر خدمات مشتریان هستند و باید دید کدام مدل خود را به درستی ثابت می کند.

 

منبع: http://www.bankingtech.com/259481/lloyds-closures-highlight-shift-to-digital-banking/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  −    =  3