چشم انداز پرداخت همراه و چالش های پیشرو/نقش اپل در مهاجرت مصرف کنندگان به پرداخت های موبایلی

شرکت تحقیقاتی گارتنر پیش بینی کرد:

شرکت تحقیقاتی گارتنر تخمین می زند که پرداخت های موبایلی تا سال 2017 به 720 میلیارد دلار می رسند و نسبت به سال گذشته که 235 میلیارد دلار بوده اند افزایش می یابد./« با ترکیب خدمات وفاداری به مشتریان و پرداخت موبایلی، شاهد آمارهایی نسبتا قوی بوده ایم و در حدود 10 تا 18 درصد افزایش بهره داشته ایم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،در هفته های اخیر، درباره ظهور تکنولوژی پرداخت های موبایلی و جایگاه آن در صنعت رستوران بسیار گفته شده است. اپل ، حجم بسیاری از پرداخت ها را به اپل پی برد و در حال حاضر در این صنعت بسیاری با این سوال روبرو هستند که آیا این سیستم پاسخگوی جمعیت انبوه مشتریان خواهد بود؟
اما نمی توان روند آن را نادیده گرفت. شرکت تحقیقاتی گارتنر تخمین می زند که پرداخت های موبایلی تا سال 2017 به 720 میلیارد دلار می رسند و نسبت به سال گذشته که 235 میلیارد دلار بوده اند افزایش می یابد.
تاد ابلوویتز، رئیس گروه دو الماس، می گوید : « این همان نقطه ای است که مصرف کنندگان به سوی آن می روند و شما باید به همان جایی بروید که مصرف کنندگان می روند.» وی همراه با مات ماتروس، مؤسس شرکت پروتئین بار، و مایکل هاگان، مدیرعامل LevelUp چشم اندازهای خود درباره مزایای پرداخت های موبایلی را در کنفرانس اجلاس سران Fast Casual  در دنور ارائه کردند. این کنفرانس در موبایل پیمنتز تودی منتشر شده است.

تکه ای از یک پازل بزرگ تر
هاگان در توصیف چشم انداز خود می گوید اگرچه هنوز در مورد پرداخت های موبایلی پیچیدگی هایی وجود دارد ولی هم اکنون در این مرحله، شاهد میزان پذیرش نسبتا پایینی هستیم. این فقط مکانیزمی برای رسیدن به جایی است که می خواهید در کسب وکار خود به آن برسید.
وی در این باره گفت : « هم چنین این توانایی به شما داده می شود که به داده هایی جدید دسترسی داشته باشید و این با گره خردن یک روش ساده پرداخت و برنامه های وفاداری مشتریان امکان پذیر است. ساده کردن داده ها کلید این موضوع است. هم چنین در بعضی موقعیت ها یک روش تبادل ارزانتر و امکان افزایش امنیت در پرداخت ها نیز وجود دارد. »
چند دلیل برای تصمیم ماتروس به افزودن یک پلتفرم پرداخت موبایلی وجود دارد که یکی از آن ها «سادگی»   است. علاوه بر این از نظر او شرکت پروتئین بار شرکتی با تکنولوژی های محدود و در سطحی پایین است.
وی در این باره گفت : « ما می خواستیم مشتریان ما به روش ساده تری وجه مورد نظر را بپردازند. روشی ساده که از ذهن استفاده نمی کند و به دلیل داده های مفید حاصل از آن می توانیم بفهمیم آن ها چه زمانی به مکان ارائه خدمات ما می رسند و چه می خواهند.»
شرکت پروتئین بار به مدت 5 سال و نیم است که در برنامه خود قرار داد و 12 تا 15 درصد از مشتریان آن از اپلیکیشن آن ها استفاده می کنند.
هانگان می گوید چنین اپلیکیشن هایی باید ویژگی ها و امکانات بیشتری علاوه بر پرداخت موبایلی داشته باشند و مهم ترین آن ها برنامه وفاداری مشتریان است.
وی در این باره گفت : « با ترکیب خدمات وفاداری به مشتریان و پرداخت موبایلی، شاهد آمارهایی نسبتا قوی بوده ایم و در حدود 10 تا 18 درصد افزایش بهره داشته ایم. این دلیلی است که هاوارد شالتز (مدیرعامل استارباکز) در مورد آنچه اپلکیشن های پرداخت های موبایلی برای نقطه آغاز او در هر ابتدای هر فصل از سال انجام می دهد بیان می کند.»
موانع پذیرش
برای این تکنولوژی نسبتا نوپا موانعی وجود دارد. ماتروس گفت از آن جا که بسیاری از این شرکت ها جدید هستند، انتخاب یک تامین کننده بسیار مشکل است. (شرکت پروتئین بار تامین کننده LevelUp را انتخاب کرده است.)
وی  در این باره گفت : «ما می خواهیم کسی را انتخاب کنیم که مدت زمان بیشتری است در این حوزه فعال بوده و همواره به صورت تمام وقت فعالیت داشته است و در انجام فرایندهای مورد نیاز کمترین ایراد و بازخورد خطا را داشته است.»
فقدان آموزش و آشنایی با این تکنولوژی نیز یک مانع دیگر است. بسیاری از مشتریان از قراردادن اطلاعات کارت اعتباری خود در گوشی های هوشمند نگران هستند. مخصوصا در این زمان که چندین مورد نقص امنیتی در خرده فروشی های مشهور را شاهد بوده ایم.
آبلوویتز با افزودن عوامل مؤثر بیشتری به این سردرگرمی می گوید: « پرداخت های موبایلی به ما اختصاصی بودن و امنیت بیشتری را ارائه می کنند. اما این موضوع برای نسل جوان اهمین چندانی ندارد. امنیت هیچ گاه برای افراد نان و آب نمی شود. »
وی افزود : «همواره نهادهای کسب و کار غول پیکر برای این موضوع مبارزه می کنند و در حال حاضر اپل اولین حرکت را از آنِ خود کرده است. از گوگل انتظار می رود تجربه ای مانند اپل بسازد. نوآوری اپل (با استفاده توکن گذاری) این گزینه را بسیار امن و خلاق کرده است.»
انتظارات تکامل اپل
با این حال، راه اندازی اپل، نشانه پایان بازی نیست و حتی نشان نمی دهد که اپل خود به خود برنده این بازی خواهد بود. هاگان می گوید استارباکز با اپل پی همکاری نخواهد کرد.
وی در این باره گفت : « اما چرا موفق ترین گزینه پرداخت موبایلی در فضای رستوران، احتمالا بهترین دموگرافیک است و تیم کوک (مدیرعامل اپل) برای این عنوان اعلام نمی شود؟ علت این است که نوآوری های اپل و استارباکز دو مورد کاملا متفاوت هستند.»
نوآوری استارباکز، توانایی آن در ملحق کردن برنامه وفاداری مشتریان و پرداخت های موبایلی در یک ضربه آهسته به موبایل است. اپل، در روشی برعکس، یک راه حل یک ضربه ای برای رستوران ها ارائه نکرده است.
هاگان می گوید : « ما معتقدیم اپل به زودی همه چیز را تغییر می دهد اما این کار زمان  می برد.»
در این میان، همان قطعه راه حل وفاداری به مشتریان تمایز بزرگی محسوب می شود. ماتروس می گوید این برای اولین بار است که این امکان بعد از پرداخت های موبایلی به وجود می آید و علت این است که « بازاریابی مجدد مهم ترین ابزار ما است.»

در حال حاضر اپراتور ها باید به چه چیز بیندیشند؟
برای به کاربردن یک رویکرد مبتکرانه باید اول مطمئن شوید که مشتریان و مهمانان شما آن را می خواهند. آن زمان است که شما زیرساخت صحیحی برای پشتیبانی از رویکرد جدید خود دارید و می توانید برای داده هایی که جمع آوری می کنید برنامه ریزی کنید.

ماتروس در این باره گفت : « اگر شما هم مثل من فقط از پرداخت موبایلی استفاده می کنید کار درستی نیست.»
هم چنین شما باید تصمیم بگیرید که چه نوع پلتفرمی نیاز دارید مثلا برگر کینگ شرکت وندی را می خواهید یا چیک فیل. همه آن ها یک سرویس پیش بارگذار مشابه با استارباکز دارند. اما استارباکز مزایای دیگر نیز دارند که آن برندها از آن برخوردار نیستند. هاگان می گوید : « قهوه اعتیاد آور است و می تواند عادتی روزانه ایجاد کند. اگر می خواهید پلتفرمی پیش بارگذاری کنید، باید مطمئن شوید که اساس آن پلتفرم مشتری را به میزان کافی وفادار کند.»
زمانی که سیستم شما در جای خود قرار می گیرد این نکته مهم است که تصمیم بگیرد که با داده های جمع آوری سده حاصل از یکپارچه سازی این اپلیکیشن با پایانه فروش شما چه کاری انجام دهید. ماتروس می گوید شرکت پروتئین بار همه چیز را درباره کاربران اپلیکیشن خود می داند.  می داند آن ها چه زمانی به چه مکانی می آیند و سفارش آن ها چیست و چه مقدار هزینه می کنند و غیره.

وی می گوید : « من معتقدم ما داده ها را سودمند کرده ایم ولی از آن برای ارسال سفارش ها و اطلاعیه و ها و پیشنهاد های اختصاصی استفاده می کنیم و یا مثلا زمانی که یک شعبه تعطیل می شود به موقع به آن ها اطلاعرسانی می کنیم.»

هانگان اپراتور ها را به بررسی پایانه های فروش خود تشویق می کند و می گوید بررسی کنید تا مطمئن شوید که تجربه ای کارآمد و پایدار رقم بزنید. هم چنین به دنبال ویژگی جدیدی باشید که می توانید به پلتفرم خود بیافزایید و آن را قبل از راه اندازی به سیستم خود اضافه کنید و موانع سودآوری آن ها و پتانسیل های آن ها را شناسایی کنید.

وی گفت : « پرداخت های موبایلی ممکن است برای همه کاربرد نداشته باشد اما می تواند یک ابزار بسیار قوی باشد. مخصوصا زمانی که با برنامه های تشویق کننده، ایجاد انگیزه و وفاداری به مشتری همراه شود. زیرا این موضوع است که به شما داده های مفید می دهد. علاوه بر آن، موبایل ها از میان نمی روند. من نمی توانم آینده ای را تصور کنم که همه چیز آن در دستگاه های موبایل نباشد.»

منبع :  http://www.mobilepaymentstoday.com//

ترجمه از سمانه سمیعی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  3  =