مذاکره ۱۵کشور اروپایی و آسیایی برای سرمایه‌گذاری در نفت و گاز ایران

ایبنا – معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران از مذاکره 15 کشور اروپایی و آسیایی شامل اسپانیا، فرانسه، آلمان، اتریش، ایتالیا، لهستان، سوئیس، نروژ، ترکیه، روسیه، هند، چین، ژاپن، کره و مالزی برای سرمایه گذاری در پروژه‌های نفت و گاز ایران خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری تامین مالی و لیزینگ ایران، حجت‌الله غنیمی‌فرد در گفت‌وگو با فارس درباره برنامه‌های شرکت ملی نفت در زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت اظهارداشت: سرمایه‌گذاری اصطلاحی عمومی است که در صنعت نفت باید برای تامین مالی پروژه‌های بالادستی و غیربالادستی (میان دستی و پائین دستی) به دقت تعریف شود زیرا بر اساس قوانین موجود در بخش بالادستی (در بخش تولید نفت و گاز) نمی‌توانیم از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: طبق قوانین کشور در بخش بالادستی نفت و گاز قراردادهای مشارکت در تولید و یا ایجاد شرکت‌های مشترک برای انجام تولید در بخش نفت و گاز مرسوم نبوده است.
غنیمی‌فرد درباره ممنوعیت شقوق دیگر سرمایه‌گذاری در بالادستی صنعت نفت گفت: مشارکت در درآمد، مشارکت در تولید، ایجاد شرکت‌های مشترک که نهایتا به تقسیم سودی از پروژه به دنبال تولید از مخزنی منجر می‌شود طبق قانون نفت که در سال 1366 به تصویب مجلس رسیده، ممنوعیت دارد.
وی اضافه کرد: با توجه به گستره وسیع کشور و مناطق مختلفی که تاکنون مورد بررسی اکتشافی قرار گرفته و یا احتمال کم بودن منابع هیدروکربوری در برخی مناطق، منطقی است که در این نوع مناطق سرمایه‌گذاری غیردولتی صورت گیرد.
معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت گفت: باید پذیرفت، نداشتن قراردادهای مشارکت چه در تولید، درآمد و شرکت‌های مشترک نه تنها صحیح است بلکه این نوع قراردادها می‌تواند منافع کشور را در بلندمدت تامین کند.
غنیمی‌فرد اضافه کرد: به نظر می‌رسد در مناطقی که از نظر ذخایر هیدروکربوری احتمال منابع کمی در آن وجود دارد بهتر است با بررسی‌های دقیق، فنی و اولویت‌بندی منطقه‌ای عملیات اکتشاف انجام و به قانونگذار توصیه شود موارد ممنوعیت در سال 1369 را به صورت مقطعی و یا بلند‌مدت رفع ممنوعیت کند.
وی درباره فعالیت در میادین مشترک نفت و گاز با همسایگان گفت: در این میادین زمانی که امکان تامین مالی برای توسعه آنها کاهش پیدا می‌کند برای اینکه کشور همسایه از این منبع به گونه‌ای برداشت نکند که سهم ما در بلند‌مدت کم شود بر این اساس ما طبق نظر کارشناسی اصرار داریم که در قانونگذاری آن تجدید‌نظر صورت گیرد.
غنیمی‌فرد تاکید کرد: این بدان معنی است که از منابع مشترک بتوان استفاده بهینه کرد و باعث نشود همسایه ما از یک منبع گاز یا نفت مشترک استفاده بیشتری کند.
معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت همچنین گفت: به علت اهمیت نوع قراردادهای صنعت نفت، باید بپذیریم با اصلاحاتی در قراردادهایی که تاکنون بسته شده، صورت گرفته تا اصلاح قوانین مربوط به پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی برای بالادستی ناگزیر خواهیم بود از روش‌های جاری دارای مجوز قانونی استفاده شود.
غنیمی‌فرد تاکید کرد: در حال حاضر در بخش میان دستی و پائین دستی صنعت نفت، احداث کارخانه‌های LNG به صورت میان دستی و یا در واحد‌های تولید فرآورده‌های نفت و گاز هیچ منعی در زمینه سرمایه‌گذاری خصوصی داخلی و یا خارجی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: با فراهم شدن امکانات،کشورهایی که همراه با منابع مالی، امکانات تکنولوژیکی میان‌دستی و پائین دستی را می‌آورند، از اولویت برخوردارند.
معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت در ادامه گفت: در این زمینه با برخی از کشورها مذاکرات متعدد و طولانی که دارای شرکت‌‌های رده اول بین‌المللی نفتی هستند صورت گرفته است.
غنیمی‌فرد در زمینه تغییر قمیت برخی پروژه‌ها هنگام اجرا گفت: با روند افزایش قیمت‌های جهانی نفت، قیمت تجهیزات در پروژه‌ها مانند قیمت فولاد طی سه چهار سال گذشته افزایش یافته است و بر این اساس با تخمین‌های ابتدایی یا مذاکرات فعلی فاصله دارد و این تغییرات نباید با برداشت‌های سیاسی مواجه شود.
وی افزود: ایران به عنوان دارنده بالاترین میزان گاز در خلیج‌فارس و دومین دارنده نفت در دنیا با پتانسیل‌های بسیار بالا می‌تواند با ایجاد زمینه‌، ریسک‌های اقتصادی و اجتماعی خود را پائین آورد.
غنیمی‌فرد اضافه کرد: هم اکنون با برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی در حال مذاکره هستیم و حتی به دلیل طولانی شدن مذاکرات با کشورهای اروپایی باعث شده برخی از کشورهای آسیایی هم ابراز علاقه کنند چنانچه طرف اروپایی ما با مشکلاتی رو به رو است و به هر دلیلی سهم قبول‌کرده قبلی خود را کاهش دهد و یا از پروژه خارج شود اعلام آمادگی کردند که این سهم را برعهده بگیرند.
وی کشورهای اسپانیا، فرانسه، آلمان، اتریش، ایتالیا، لهستان، سوئیس، نروژ و ترکیه را در حال مذاکره برای مشارکت در طرح‌های نفت‌وگاز ایران برشمرد و گفت: سه شرکت بزرگ از روسیه نیز به صورت مکتوب برای مشارکت در این طرح‌ها اعلام امادگی کرده‌اند.
غنیمی‌فرد همچنین از کشورهای آسیایی شرکت‌هایی از هند، چین، ژاپن، کره و مالزی را در حال مذاکره با ایران نام برد و گفت: حتی برخی از کشورهای آسیایی آمادگی رهبری برخی کنسرسیوم‌ها را در پروژه‌ها اعلام کرده‌اند.
وی درباره عدم اجرا و تاخیر در برخی قراردادها‌ و توافق‌های صورت گرفته گفت: بخش عمده این موضوع به بالا رفتن قیمت برای انجام پروژه‌ها باز می‌گردد و بخش دیگر آن به علت عدم توان شرکت‌ها به انجام خدمات مهندسی که پیش از آن به نظر می‌آمد توان انجام پروژه‌ها وجود داشته باشد.
غنیمی‌فرد درباره گفت‌وگوهای کمیته بررسی تفاهم نامه با شرکت روسی گاز پروم گفت: اعضای کمیته کاری گاز پروم از طرف ایران به روسیه معرفی شدند ولی با توجه به ماه تابستان مدیران شرکت‌های بیشتر کشورهایی که در نیمکره شمالی قرار دارند در مرخصی به سر می‌برند و بر این اساس منتظر هستیم طرف روسی هم هیات خود را برای آغاز مذاکرات به منظور اجرایی کردن تفاهم‌نامه معرفی کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  ⁄  5  =