جای خالی شرکت های بیمه در جمع سودآور های بورسی

متدولوژی و روش های اماری اکچویری در صنعت بیمه ایران با استانداردهای جهانی انطباق ندارد و همین امر ریسک سرمایه گذاری در این صنعت را بالا برده است./به دلیل عدم دارا بودن قانون اعداد بزرگ در صنعت بیمه ، سایز شرکت های بیمه کوچک است که در نتیجه ان تنوع سبد بیمه ای محدود بوده و این امر سبب شده است جذابیت سهام شرکت های بیمه ای برای سهامداران محقق نشود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از ریسک نیوز،هفته پایانی مهر برای سهامداران بورس روز های خوبی را رقم زد به طوری که شاخص بورس بیش از 2 هزار واحد رشد کرد و سود سهام 23 صنعت را برای صاحبان آن به دنبال داشت.

آمار‌ها نشان می‌دهد در یکماه اخیر 313هزار نفر در بازار سهام داد و ستد کردند که از این تعداد 47هزار نفر سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ را خریداری کردند که به نظر می رسد  تلاش خودروسازان برای جلب مشارکت‌های خارجی در گرایش سهامداران به این صنعت بی تاثیر نبوده است.

پس از خودروساز‌ها شرکت‌های پتروشیمی در رتبه دوم و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز در رتبه سوم پرطرفدار‌ترین سهام بورس قرار گرفتند.

 در این میان سهامداران صنایع حمل و نقل و انبارداری ،  صنعت املاک و مستغلات ، محصولات فلزی ، محصولات کانی غیر فلزی ، خدمات فنی و مهندسی ، محصولات غذایی ، ماشین آلات و تجهیزات خودرو و ساخت قطعات ،  واسطه گری های مالی و پولی ف  لاستیک و پلاستیک ، بانکها،  استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی نیز به ترتیب بازدهی مناسبی را برای خود رقم زدند.

این گزارش می افزاید ،جای خالی شرکت های بیمه در جمع سودده های بورس نشان دیگری از زیان ده بودن شرکت های بیمه است که مدیران عامل این شرکت ها نیز بار ها به آن اشاره داشته اند .

بنابر انچه گذشت و با توجه به اینکه شرکت های بیمه به دلیل تاثیر پذیری شدید از شرایط بحران مالی و رکود بازار ، رشد منفی در انها نمود آشکاری دارد،  بررسی دلایل عدم سوددهی انها در بازار سرمایه ضروری به نظر میرسد.

در این راستا  شایان شاهین ارانی ، کارشناس ارشد بازار سرمایه ، در گفتگو با خبرنگار ریسک نیوز به تشریح عدم استقبال سهام شرکت های بیمه از سوی سهامداران پرداخت و افزود: جهت محاسبه سود یک شرکت در بورس دو عامل سود جاری و افزایش و حتی کاهش قیمت را باید متصور شد به عبارتی سود نقدی به اضافه  سود حاصل از افزایش قیمت که ممکن است محقق شود یا محقق نگردد.

وی با بیان اینکه با توجه به آنچه عنوان شد و با توجه به اینکه در آمار موجود فرایند مذکور در نحوه محاسبات در نظر گرفته شده است می توان جایگاه شرکت های بیمه در بازار سرمایه را بررسی کرد.

ارانی وجود کنترل و محدودیت روی  نرخ ها و بازدهی های صنعت بیمه را یکی از دلایل مغفول ماندن سهام این صنعت در بازار سرمایه دانست و عنوان کرد:معمولا نحوه مدیریت سهام در صنعت بیمه از سایر صنایع سخت تر است به طوریکه یک شرکت بیمه ماهانه از بیمه گذاران مبلغی را به عنوان حق بیمه دریافت می کند و در سبد منابع خویش قرار داده و سرمایه گذاری می کند تا به مرور بیمه های پرداختی را پوشش دهد .

وی در این خصوص افزود: تمام ریسک ها باید ارزیابی شود و همه آمار و ارقام در یک مدل صحیح پیاده سازی گردد تا به طور مثال مشخص شود ریسک یک خودرو یا راننده در حوزه بیمه شخص ثالث چه میزان خواهد بود و همه این ها در تعیین حق بیمه موثر خواهد بود.

ضعف محاسبات فنی بیمه ها

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در ایران در حوزه ارزیابی ریسک و اکچویری (محاسبات فنی بیمه ها ) ضعف وجود دارد ، تاکید کرد: این ضعف سبب شده است در بسیاری از مواقع جداول آماری کلی و در نتیجه احتمالات کلی استخراج شود که بدون شک احتمال خطا زیاد خواهد بود که این خطا منجر به کاهش سوددهی شرکت ها خواهد شد.

به گقته وی متدولوژی و روش های اماری اکچویری در صنعت بیمه ایران با استانداردهای جهانی انطباق ندارد و همین امر ریسک سرمایه گذاری در این صنعت را بالا برده است.

ارانی افزود: از انجا که حق بیمه ها در این صنعت به درستی محاسبه نمی شود نهایتا منجر به ایجاد خطا در درامد ها و سود شرکت ها خواهد شد که به دنبال ان ریسک سهام شرکت های بیمه بالا می رود و سهام آنها در بازار سرمایه از مقبولیت لازم برخوردار نخواهد بود.

عدم داشتن قانون اعداد بزرگ

وی در ادامه تشریح دلایل عدم جذابیت سهام شرکت های بیمه تاکید کرد : در صنعت بیمه قانون اعداد بزرگ حاکم است به طوریکه هر چه حق بیمه بیشتری گرفته شود سبد بیمه متنوع تر می گردد و در نهایت ریسک کاهش می یابد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در ایران شرکت های بیمه ای بزرگ وجود ندارد ، تصریح کرد: به دلیل عدم دارا بودن قانون اعداد بزرگ سایز شرکت های بیمه کوچک است که در نتیجه ان تنوع سبد بیمه ای محدود بوده و این امر سبب شده است جذابیت سهام شرکت های بیمه ای برای سهامداران محقق نشود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄    =  7