وضعیت قرمز برای شرکت های پی اس پی/۴ سناریو برای جلوگیری از نابودی صنعت پرداخت/psp ها آیامی توانند کارت اعتباری صادر کنند

با تعلیق طرح اصلاح نظام کارمزد رخ داد:

تعلیق طرح اصلاح نظام کارمزد/حالا این شرکت های پی اس پی هستند که متضرر نهایی شده و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند./شرکت شاپرک به عنوان متولی شرکت های پی اس پی تلاش های زیادی را برای یافتن سناریوی جایگزین انجام داده و به نقاط مثبتی هم دست یافته است اما قطع نظر از این سناریو باید در اینجا به چند سوال پاسخ داد و سپس سناریوی جایگزین را تدوین و عملیاتی کرد./سناریوی پنجم هم می تواند این باشد که بانک مرکزی دست روی دست بگذارد و کاری نکند و به پی اس پی ها هم بگوید اعتراض نکنند و با هم جلسه نگذارند و منتظر آینده بمانند طبعا در این صورت باید شاهد بحرانی جدی در صنعت پرداخت باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،با تعلیق طرح اصلاح نظام کارمزد حالا این شرکت های پی اس پی هستند که متضرر نهایی شده و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند. پس از آنکه طرح اصلاح کارمزد با دستور دولت به روی میز شورای پول و اعتبار فرستاده شد تا پس از بررسی  در خصوص چگونگی اجرا تصیم سازی و تصمیم گیری شود .آینده شرکت های ارائه دهنده پرداخت در محاق ابهام فرو رفت.

آنچه گذشته

با استقرار شاپرک صندوق مشائ تشکیل و از  شرکت های پی اس پی خواسته شد که قراردادهایشان را با بانکها به مرور تغییر دهند به طوری که وابستگی به حداقل برسد.بری این کار دو سال مهلت در نظر گرفته شده بود. شرکت های پی اس پی  نیز بر این اساس بر این طرح 5ساله تهیه کردند و به شاپرک فرستادند.

هنوز مرکب نوشته های طرح توسعه ی 5 ساله شرکت های مذکور خشک نشده بود که در شهریورماه امسال  مطلع شدند که بانک مرکزی از خردادماه امسال از محل صندوق مشا برای آنها درآمدی را منظور نکرده است و این مسئله به معنای ازدست رفتن بین 30 تا 50 درصد درآمدهای هر یک از شرکت های پی اس پی بود.

طرح چماق و هویج بی نتیجه ماند

اگر چه بانک مرکزی با استفاده از ابزار چماق و هویج توانست  قراردادهای بین پی اس پی ها و بانکها را تا حد زیادی کاهش دهد اما خیلی زود در زمانی کمتر از دو سال با حذف درآمد پی اس پی ها از صندوق مشا، عملا هویج را نیز از سفره پی اس پی ها جمع کرد و انان اکنون مانده اند که با آینده شرکت و هزینه ها و سرمایه گذاری هایشان چه کنند. در این میان وضعیت پی اس پی هایی که  سهامدار عمده شان بانک نیست وخیم تر است.با این شرایط  حیات پی اس پی ها به صورت جدی در محدوده خطر قرار گرفته و آژیر قرمز کاملا به صدا درآمده است با این تفاوت که برای انان از قبل پناهگاهی(سناریو جایگزین)  پیش بینی نشده است.

بانک مرکزی بدون سناریوی جایگزین

اطمینان بانک مرکزی از اجرای طرح اصلاح کارمزد چنان بالا بود که کمترین احتمال را نمی داد که این طرح اجرا نشود  و بر همین اساس سناریوی جایگزین را پی نریخته بود و پناهگاهی را پیش بینی نکرده بود. در نهایت   آنچه رخ داد کمتر انطباقی با پیش بینی های بانک مرکزی داشت. بانک مرکزی بدون در نظر گرفتن وضعیت حریف با خیالی آسوده وارد میدانی شد که اکنون تعداد امتیازات از دست داده  زیادی را در سبد امتیازات خود مشاهده می کند.اما مسئله اکنون این نیست که بانک مرکزی چند امتیاز از دست داده مسئله اکنون بودن یا نبودن یک صنعت است. صنعت پرداخت با توجه به شرایط  موجود در مخاطره نابودی است. وسوال اساسی این است که چگونه  مانع این اتفاق شویم.به معنایی دیگر حالا بیاییم و سناریو تعریف کنیم.

سناریوی جدید چه خواهد بود

شرکت شاپرک به عنوان متولی شرکت های پی اس پی تلاش های زیادی را برای یافتن سناریوی جایگزین انجام داده و به نقاط مثبتی هم دست یافته است اما قطع نظر از این سناریو باید در اینجا به چند سوال پاسخ داد و سپس سناریوی جایگزین را تدوین و عملیاتی کرد.

اولین سوال: طرح اصلاح کارمزد چه زمان قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد: با توجه به شرایط پیش آمده در کوتاه مدت شورای پول و اعتبار این مخاطره را به جان نمی خرد که طرح را تصویب و اجازه اجرا صادر کند.

سوال دوم:چه تضمینی هست که شورای پول اعتبار بر اصلاح نظام کارمزد به  آنچه مورد نظر بانک مرکزی است رای دهد: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی  از اعضای شورای پول و اعتباری از جمله وزیر صنعت و تجارت، نمایندگان بخش خصوصی  اصناف را نمایندگی یا حمایت می کنند.( رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و   رئیس اتاق تعاون  دو عضو  دیگر شورا هستند.)

همچنین دادستان کل کشور یا معاون وی  نیز از جمله اعضایی است که نمی توان با اطمینان روی رای مثبت وی حساب  کرد.

نمایندگان کمیسیونهای "امور اقتصادی" و " برنامه و بودجه و محاسبات" مجلس شورای اسلامی  اگر چه به عنوان ناظر در شورا هستند ولی اثر گذاریشان را نباید دست کم گرفت.)

سوال سوم: فرض را بر این بگیریم که طرح اصلاح کارمزد مبتنی بر خواست های بانک مرکزی  مصوب شود  اما  چه تضمینی هست که این طرح  به نحوشایسته اجرا شود: با توجه به  تداوم وابستگی بانکها به منابع  ارزان قیمت طبعا چندان کم احتمال نیست که رقابت های ناسالم دوباره شکل بگیرد و بازگشت دوباره  از کارمزد را همچون سالهای  87 به این سو شاهد نباشیم.

پاسخ به این سه سوال اساسی تدوین سناریو  جایگزین را اگر چه سخت اما واقعی  میکند.

سناریوهایی که می تواند اجرا شود:

اولین سناریو و آسانترین آن است که بانک مرکزی با کمک بانکها محلی  را پیدا کنند که همانند صندوق مشاء امکان حمایت از شرکت های پی اس پی همانند گذشته فراهم شود.این سناریو همچنان  تداوم شرایط گذشته خواهد بود و طبعا به معنی دور شدن صنعت پرداخت  از اهداف واقعی   است. با این حال  وقتی اولویت نجات صنعت باشد در نهایت ممکن است  چاره ای نباشد که برای مدت مشخصی این سناریو اجرا شود.

دومین  سناریو دریافت از تراکنش های موبایلی و اینترنتی  است. اکنون حدود 120 میلیون تراکنش پرداخت موبایلی در کشور وجود دارد اگر از این تراکنش ها به طور متوسط 120 هزار تومان کارمزد دریافت شود مجموع  کارمزد حدود 14 میلیارد تومان در ماه خواهد شد که بخشی از هزینه ها را پوشش می دهد.

سومین سناریو دادن مجوز صدور کارت اعتباری به شرکت های پی اس پی است.: یکی از دلیل عملیاتی نشدن طرح کارمزی دامنه بسیار پایین استفاده از کارت اعتباری در کشور ما بوده و هست. از سوی دیگر در اغلب کشور های دنیا صدور کارت اعتباری در حوزه عمل پی اس پی تعریف می شود. در ایران نیز میتواند این  اتفاق بیافتد و شرکت های پی اس پی با مشارکت و نظارت یک بانک  اقدام به صدور کارت اعتباری به مشتریانش می کند. اجرای چنین طرحی مستلزم این است که شرکت های پی اس پی مبدا صدور کارت باشند و بانکها راسا اقدام به صدور کارت اعتباری برای مشتریانشان نکنند. چنین فرایندی باعث خواهد شد ابتکار عمل در خصوص نحوه تسویه با پذیرندگان  در اختیار شرکت های پی اس پی باشد و بتوانند هزینه برقرار ماندن خود را در یک بستر عرضه و تقاضا و همراه  با رقابت تضمین کنند. در عین حال  نیازهای خرد تسهیلاتی  مردم نیز تا حد زیادی برآورده می شود و باری از روی دوش بانکها برداشته خواهد شد.

سناریوی چهارم هم ترکیبی از دو سناریوی دوم و سوم است.

سناریوی پنجم هم می تواند این باشد که بانک مرکزی دست روی دست بگذارد و کاری نکند و به پی اس پی ها هم بگوید اعتراض نکنند و با هم  جلسه نگذارند و منتظر آینده بمانند طبعا در این صورت باید شاهد بحرانی جدی در صنعت پرداخت باشیم

از تهدید فرصت بسازیم

مدیران خوب همیشه قادرند از تهدید فرصت بسازند. اکنون نیز تهدیدی بر صنعت پرداخت وارد شده و متولیان و فعالان این صنعت می توانند از ان فرصتی بسازند و به سمت توسعه کارت های اعتباری حرکت کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  2