دولت به‌جای یارانه سلامت هدیه می‌دهد

معاون اول رئیس جمهور با تشریح دلایل عدم افزایش یارانه‌ها با اجرای فاز دوم هدفمندی، با تاکید بر اینکه دولت به جای افزایش یارانه نقدی، توجه ویژه به سلامت، رفع مشکل تغذیه و تأمین امنیت غذایی مردم دارد، اعلام کرد: تولید و صادرات برق ارزان قیمت مانع صادرات گاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر اسحاق جهانگیری امروز در همایش مدیران ارشد صنعت آب و برق با بیان اینکه در شرایط فعلی هنوز توافق نهایی بین ایران و گروه 5+1 حاصل نشده است، گفت: روز به روز شرایط استفاده از منابع خارجی برای کشور بیشتر فراهم می شود و توافقات خوبی با چین و روسیه داریم که امکان فرصت های خوب سرمایه گذاری چند 10 میلیارد دلاری فراهم خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های واقعی بخش خصوصی برای توسعه صنایع آب و برق کشور، تصریح کرد: اگرچه پرداخت طلب‌های این بخش با تأخیر مواجه شده است؛ اما فعالان بخش خصوصی می‌دانند ظرفیت کشور به گونه‌ای نیست که ریالی از طلبشان باقی بماند چرا که ایران ظرفیت بسیار خوبی دارد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اگر در مقطعی با مشکل مواجه شود آن را برطرف می کنیم و بخش خصوصی هم می تواند از منابع خارجی نیز استفاده کند، اظهارداشت: ایران به لحاظ قرار گرفتن در منطقه‌ای با استعداد خدادادی می تواند به مرکز اصلی تولید و تأمین برق برای رفع نیاز کشورهای همسایه تبدیل شود و هم اکنون کشورهای مختلفی ازجمله کشورهای اسلامی همچون پاکستان و عراق به شدت متقاضی برق تولیدی ایران هستند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اختلاف نظر تولیدکنندگان برق با وزارت نفت درباره قیمت عرضه گاز افزود: قطعاً گاز مشتری‌های خوبی در منطقه دارد که اگر قرار باشد قیمت برق تولیدی کمتر از نرخ گاز صادراتی باشد به این صنعت آسیب می رسد بنابراین باید با محاسبه قیمت واقعی گاز و برق در انعقاد تفاهم با وزارت نفت، این مبحث را حل و فصل کنیم.

وی با بیان اینکه همواره در طول چند سال گذشته تاکنون تأمین آب و برق تابستانی یکی از نگرانی های دولتمردان بوده است، تبیین کرد: با این وجود در فصل تابستان سال جاری تامین آب و برق مشترکان به خوبی مدیریت شده است.

جهانگیری با اعلام اینکه با سیاست گذاری های جدید باید از چالش تامین آب، برق و انرژی کشور خارج شود، تبیین کرد: بر این اساس باید به نقطه ای برسیم که از چنین دغدغه هایی در آینده دور باشیم و از چالش های جدی پیرامونی این دو مقوله انرژی فاصله بگیریم.

معاون اول رئیس جمهوری با اعلام اینکه ایران به جهت منابع آب در منطقه خشک قرار گرفته که بحث مدیریت منابع و تأمین آب مورد نیاز بسیار جدی است، تاکید کرد: به ویژه آنکه با افت آب های زیرزمینی کشور در دشت‌های حاصل‌خیز این هشدار را جدی تر مطرح می کند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه مدیریت عرضه، تقاضا و مصرف در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب را نیازمند فرهنگ سازی است و با تأکید بر مسرفانه بودن رویه مصرف آب در کشور، افزود: صاحب نظران به خصوص گروه های مرجع می توانند بهینه سازی مصرف را به امری فراگیر تبدیل کنند.

این مقام مسئول همچنین با تأکید بر رعایت الگوی کشت منطبق با وضع آبی کشور گفت: هر فردی به آینده ایران علاقه مند است باید بداند یکی از محدودیت های جدی آب کشور تهدیدی است و باید موضوع کمبود آب به صورت جدی تر مورد توجه مشترکان قرار بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در تشریح سیاست‌های توسعه صنعت برق به ویژه نوسازی و به روزسازی شبکه تولید، انتقال و توزیع برق کشور، گفت: هم اکنون به نقطه ای رسیده ایم که توانمندی و ظرفیت بسیار خوبی در این بخش به وجود آمده است، با این حال ضرورت افزایش راندمان بخش نیروگاهی و نیز توسعه سیکل ترکیبی در نیروگاه های بخار از انتظارات جدی است که از مجموعه مدیران توانای وزارت نیرو داریم.

جهانگیری با اشاره به وجود نگرانی هایی در سطح دولت مبنی بر پائین بودن راندمان نیروگاه های برق کشور، تصریح کرد: از سوی دیگر در زمینه هدفمندی یارانه ها موضوع استمرار تولید و حیات نیروگاه های کشور مغفول ماند و مقرر شد سالی 3300 میلیارد تومان از صنعت برق دریافت و به عنوان یارانه نقدی بین مردم تقسیم شود.

این مقام مسئول، افزود: این در حالی است که در همان سالها نیز فاصله جدی بین قیمت تمام شده با قیمت های فروش برق وجود داشت و کسری 9 هزار میلیارد تومانی دیده می شد که بر همین اساس به جای 15 هزار مگاوات برق نیروگاهی در دست اقدام، هم اکنون 3800 مگاوات ظرفیت نیروگاهی در دست احداث است.

وی با تأکید بر اینکه توسعه کشور با کندی و محدودیت جدی پس از محدودیت تأمین برق مواجه می شود، تبیین کرد: در مرحله دوم هدفمندسازی اگرچه نمی شد یکباره 3300 میلیارد تومان را حذف کرد اما هزار میلیارد تومان آن را کاهش دادیم ضمن آنکه قرار شد به جای افزایش پرداخت یارانه نقدی، توجه ویژه به بخش سلامت و رفع مشکل تغذیه و تأمین امنیت غذایی داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر احیای دریاچه ارومیه  و مصوبات شورای عالی آب و برق اظهار داشت: در صورت اجرای دقیق این مصوبات، این دریاچه بزرگ و مهم که در منطقه راهبردی قرار دارد و نیز حوزه آبریز زاینده رود احیا خواهد شد.

این عضوکابینه دولت با یادآوری اینکه برای رفع محدودیت تأمین منابع آب سال گذشته حدود 10 میلیارد دلار با مجوزهای خاص از صندوق توسعه ملی برداشت کردیم، تاکید کرد: از این میزان هشت میلیارد دلار آن برای طرح های ویژه وزارت نیرو، یک و نیم میلیارد دلار برای آبیاری خوزستان و 500 میلیون دلار صرف شبکه های آبیاری دشت سیستان می شود که این مبلغ در چهار سال تأمین و در یک دوره زمانی خاص بازگردانده می شود و ضروری است برای جلوگیری از پیامدهای دیگر، به دقت مصرف شود.

جهانگیری در پایان خاطرنشان کرد: در بخش صنعت برق هم حدود 2500 میلیارد تومان به صورت تهاتر تأمین و پرداخت شد و در مجموع می توانیم با وضعیت موجود محدودیت ها را پشت سر بگذاریم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  5  =