بهبود بازار کامپیوتر با شروع فصل مدارس

رونق بازار کامپیوترهای شخصی در بخش‌های تجاری نقش کلیدی در بهبود اوضاع این بازار داشته است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بازار جهانی کامپیوترهای شخصی همچنان تحت تاثیر بازار داغ و پررونق تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند است و دوره رکود را طی می‌کند. درواقع این روزها اغلب خریداران ترجیح می‌دهند به جای خرید یک لپ‌تاپ، یک تبلت هیبریدی کاربردی یا یک موبایل هوشمند قدرتمند بخرند. با این حال اما گویا پیش‌بینی‌های امیدوارکننده‌ای برای بازار جهانی کامپیوترهای شخصی وجود دارد.

جدیدترین و آخرین بررسی‌ها و تحقیقات انجام‌شده توسط موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی انواع کامپیوترهای شخصی در فصل سوم سال 2014 به 5/78 میلیون دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با فصل سوم سال میلادی گذشته کاهش 7/1 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که پیش‌بینی‌های قبلی بسیار ناامید کننده بود و کارشناسان انتظار داشتند میزان صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل سوم سال جاری میلادی با کاهش سالانه 1/4 درصدی همراه شود.
این روند بهبود در بازار کامپیوترهای شخصی از فصل دوم امسال آغاز شده و در فصل سوم هم ادامه پیدا کرده است. در این میان رونق در بخش تجاری کامپیوترهای شخصی نقش کلیدی در این زمینه داشته است. به این ترتیب بوده که سه تولیدکننده برتر بازار جهانی کامپیوترهای شخصی یعنی شرکت‌های Lenovo، HP و Dell هر سه شاهد رشد سالانه میزان صادرات جهانی خودشان در فصل سوم امسال بوده‌اند. در مقابل رقابت شدید در بازار انواع تبلت و روند کند کاهش قیمت در این بازار، باعث شده است که کارشناسان پیش‌بینی کنند که روند بهبود در بازار کامپیوترهای شخصی با سرعت بیشتر جلو برود. 
این گزارش نشان می‌دهد که صادرات سیستم‌های کامپیوتری مبتدی مانند کروم‌بوک‌ها همچنان منبع مهمی برای افزایش میزان صادرات و فروش جهانی کامپیوترهای شخصی و رشد میزان تقاضای کاربران و خریداران در این بازار خواهند بود. 
در میان مناطق مختلف دنیا بازارهای پیشرفته و توسعه یافته هنوز هم سهم زیادی از رشد بازار جهانی کامپیوترهای شخصی را دارند. به همین دلیل آمریکای شمالی و بخش‌هایی از اروپا رشد قابل توجهی در بازار کامپیوترهای شخصی را به ثبت رسانده‌اند،هرچند روند مهاجرت از ویندوز XP همچنان کند است، اما چشم‌انداز تجاری خوبی در راستای این مهاجرت به نسخه‌های جدیدتر ویندوز وجود دارد. اشباع بازار تبلت در بازار بعضی مناطق و عرضه نوت‌بوک‌ها با قیمت‌های رقابتی و ارزان‌قیمت باعث شده است که روند رشد بازار کامپیوترهای شخصی به تدریج مثبت شود. 
در بازار مناطق در حال توسعه شرایط کمی بهتر از بازارهای دیگر است. درواقع میزان تقاضای کاربران و خریداران در بازارهای منطقه آسیا پاسیفیک به دنبال رونق بازار کامپیوترهای شخصی قابل حمل نه چندان حرفه‌ای افزایش یافته است و به این ترتیب یک بار دیگر کاربران به خرید کامپیوترهای شخصی تمایل پیدا کرده‌اند. «جی چاو» یکی از تحلیلگران موسسه IDC در این زمینه می‌گوید: «فصل سوم همیشه به خاطر شروع فصل مدارس رونق خوبی به بازار کامپیوترهای شخصی می‌دهد. با این حال اما در سال‌های اخیر رکود حاکم بر بازار این محصولات باعث شده است تا فصل سوم در چند سال اخیر شاهد رشد منفی باشد. با این حال اما فصل سوم امسال روند کاهش سرعت کمتری گرفته و اوضاع بهتر از پیش‌بینی‌های قبلی است.» بازار کامپیوترهای شخصی در منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا یک فصل دیگر را با رشد مثبت در میزان صادرات پشت سر گذاشته است. کارشناسان معتقدند که نوت‌بوک‌های مبتنی بر ویندوز 1/8 رونق زیادی به بازار کامپیوترهای شخصی قابل حمل در این مناطق داده‌اند. در ایالات متحده آمریکا هم بازار کامپیوترهای شخصی در فصل سوم رشد سالانه 3/4 درصدی را تجربه کرده است. این رشد بیشتر روی نوت‌بوک‌های نسبتا حرفه‌ای متمرکز شده است. صادرات کامپیوترهای رومیزی یا دسک‌تاپ اما در این منطقه به‌طور چشمگیری پایین آمده است.

border=0

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  4  =