آخرین مصاحبه با قاتل میدان کاج پیش از اعدام

یعقوبعلی جعفری که آبان امسال در حوالی میدان کاج سعادت آباد فردی را در مقابل چشم مردم با ضربات متعدد چاقو به طرز فجیعی به قتل رسانده بود ساعاتی قبل از اعدام با واحد مرکزی خبر مصاحبه کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، قاتل میدان کاج خود را اینگونه معرفی می کند: یعقوبعلی جعفری با اسم مستعار مهدی، 31 ساله متولد تفرش، تحصیلات سیکل، از شش هفت سال گذشته تا کنون بنگاه مسکن داشتم.

یعقوب که در تاریخ ششم آبان امسال در حوالی میدان کاج سعادت آباد فردی به نام یزدان را در مقابل چشم مردم با ضربات متعدد چاقو به طرز فجیعی به قتل رسانده است امروز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: عشق بازیگری داشتم اما نمی دانم چرا بازیگر نشدم ، فیلم های جنایی و پلیسی را دوست داشتم.

قاتل میدان کاج که در آخرین ساعات زندگی خود تقریبا خونسرد روبروی ما نشسته است، درباره نحوه آشنایی با کیمیا یکی از عوامل مطرح در حادثه قتل خیابان یکم سعادت آباد می گوید: بالاتراز میدان کاج در مسکنی شاغل بودم که صاحب مسکن طبقه پایین آن را به کیمیا اجاره داده بود.

وی کیمیا را زنی می داند که به واسطه روابط عمومی قوی خوب قرارداد می بست و خوب پول در می آورد.

یعقوب و چگونگی آشنایی با کیمیا: بچه دختر عمویم در پی کار بود که او را به کیمیا معرفی کردم و به واسطه آن روابطم با کیمیا بیشتر شد و چندین مرتبه نزد او رفتم، کیمیا از برخورد و تیپ، قیافه من خوشش آمد. عاقبت بعد از چند روز به خانه من رفتیم. کیمیا در راه پیشنهاد کرد برایم ماشین بخرد که گفتم ماشین دارم و رابطه ام با او بیشتر شد؛ مدتی بعد خانه خودم را تخلیه کردم و در خانه کیمیا که خواهرکوچکی هم داشت بدون ازدواج شرعی شروع به زندگی کردم.

یعقوب می گوید: فکر می کردم مطلقه است اما بعد از یکسال فهمیدم او از شوهرش طلاق نگرفته است.

از او می پرسیم چرا با این وضع ارتباطت را با او ادامه دادی؟ جواب می دهد: دوستش داشتم.

یعقوب به گفته خود به خاطر اختلافات مالی و ضرب و شتم کیمیا حدود شش ماه زندانی شده است اما در زندان هم با او ارتباط تلفنی داشته است.

تنفر از یزدان از کجا در ذهن یعقوب کلید خورد؟ یعقوب می گوید: دو سه هفته آخر زندانم کیمیا از مزاحمت های یک نفر به نام یزدان برایم گفت همان موقع خیلی عصبانی شدم.

قاتل محکوم به قصاص بعد از زندان به واسطه تحریک کیمیا به یزدان زنگ می زند تا بگفته خودش او را از رابطه با کیمیا منصرف کند اما رقیب عشقی اش نمی پذیرد.

یعقوب که جزئیات روز جنایت را به خوبی بیاد دارد در تشریح آن ماجرای خونین می گوید: صبح روز حادثه آمدم تا با یزدان که او را هنوز ندیده بودم، حرف بزنم البته همراه خودم یک چاقو هم برای دفاع برداشته بودم، وقتی با یزدان مواجه شدم و او را با اسم صدا زدم اما او بلافاصله اسپری به صورتم پاشید و لگدی هم به من زد.

زمانی که آمد فرار کند با کارد او را زدم این زمان خشم و نفرت و جنون مرا گرفته بود؛ کارم از روی ناراحتی شدید بود، نمی خواستم او را بکشم.

از یعقوب می پرسم: می گویند هجده ضربه چاقو به یزدان زدی، چرا؟ گفت: فقط چهار پنج ضربه به او زدم، خون جلوی چشمم را گرفته بود و هیچ کس را نمی دیدم.

یعقوب ناگهان یاد یک عادت همیشگی می افتد: حوادث روزنامه ها را زیاد می خواندم البته می خواستم تا اینگونه مسائل برایم تجربه شود.

– چرا اجازه ندادی مردم به یزدان کمک کنند؟ یعقوب به فکر فرو می رود و می گوید: دچار جنون آنی شده بودم، یادم نمی آید به مردم چه می گفتم و یا اینکه به جنازه یزدان لگد زدم هم یادم نمی آید.

یعقوب روز حادثه پس از از پای در آوردن یزدان پیراهن خود را درمی آورد؛ می پرسیم به چه فکری بودی؟ می گوید: می خواستم خودم را هم بزنم اما ترسیدم. با حیرت می پرسیم پس چرا یزدان را بی مهابا چاقو می زدی. در مقابل حیرت بیشتر ما می گوید: نمی ترسیدم، از او نفرت داشتم.

یعقوب تا هنگام بازداشت و حضور درکلانتری و آگاهی باور نمی کند که کسی را به قتل رسانده؛ به قیافه اش خیره می شوم چیزی مصرف می کردی؟ پاسخ می دهد: شیشه می کشیدم، قبلا هم مشروب می خوردم اما دو سالی بود که دست برداشته بودم.

یک سوال ذهنم را مشغول کرده یعقوب می داند که اعدامی است. قاتل میدان کاج می گوید: از حکمم خبر دارم، اعدام است زمانش هم فردا در ملاء عام؛ باید تقاص پس بدهم اگربگویم نمی ترسم، دروغ است.

از یعقوب می پرسم به لحظه اعدام وطناب دار فکر کرده ای؟ جواب می دهد: فرصت نشده که فکر کنم که پای چوبه دار چه احساسی دارم.

یعقوب ازخانواده مقتول طلب عفو و بخشش می کند اما دریک فکرعجیب است: ای کاش کیمیا را به جای یزدان می کشتم؛ او مرا به پای چوبه دار کشید.

و آخرین حرف یعقوب که با حسرت تما م بیان می شود: پدرم بعد از ارتباط من با کیمیا چنین روزی را برایم پیش بینی می کرد.

پرونده قاتل سعادت‌آباد بسته شد

فارس: پرونده قاتل سعادت‌آباد صبح امروز با اجرای حکم قصاص یعقوب مختومه شد.

صبح روز 6 آبان امسال، اهالی خیابان‌های منتهی به میدان کاج واقع در منطقه سعادت‌آباد، در حالی با فریادهای کمک‌خواهی مردی جوان به خیابان آمدند که تصور نمی‌کردند در روزهای آینده این واقعه نه‌تنها در تهران بلکه در سراسر ایران به نام حادثه «سعادت‌آباد» معروف شود.

مردم در خیابان، جوانی را مشاهده کردند که توسط شخص دیگری به شدت مجروح شده و فرد ضارب به هیچ‌کس اجازه دخالت برای نجات جوان مصدوم را نمی‌دهد و حتی با گذاشتن چاقو بر سینه‌اش تهدید به خودکشی می‌کرد.

بعد از گذشت دقایق طولانی از این حادثه، نه مردم و نه مأموران پلیس حاضر در صحنه به خود اجازه برخورد با عامل این جنایت را ندادند تا اینکه جوان مجروح مقابل چشمان مردم و مأموران پلیس جان داد.

حدود یک هفته از وقوع این حادثه گذشته بود که کم‌کم برخی از مردم فیلم‌هایی را که از نحوه قتل تهیه کرده بودند، روی سایت‌ها قرار دادند تا واکنش مسئولان انتظامی و قضایی به آن آغاز شود.

چند روز از انتشار فیلم در اینترنت می گذشت که یکی از مسئولان نیروی انتظامی مدعی شد 2 مأمور خاطی در حادثه سعادت‌آباد به دلیل سهل‌انگاری توسط مرجع قضایی دستگیر شده‌اند.

البته نیروی انتظامی در تاریخ اول آذرماه با انتشار گزارشی درباره حادثه مدعی شد این دو مأمور در این قضیه قصوری نداشته و صحنه را هم مدیریت کرده‌اند و رسانه‌های گروهی به ناحق عملکرد ناجا را مورد هجمه قرار داده‌اند.

* بررسی موضوع در کمیسیون امنیت ملی مجلس

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در تاریخ 18 آبان به خبرنگاران گفت: موضوع درگیری دو جوان در میدان کاج سعادت‌آباد تهران که منجر به مرگ فجیع یکی از آنها در برابر دیدگان مردم شد، در نشست مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با مسئولان وزارت کشور و نیروی انتظامی بررسی می‌شود.

یک روز بعد از این اظهارات، جلالی دوباره در جمع خبرنگاران حاضر شد و به ارائه گزارش جلسه کمیسیون امنیت ملی با سردار ساجدی‌نیا، جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران و عبدالهی معاون امنیتی وزیر کشور پرداخت و گفت: ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در تشریح حادثه سعادت‌آباد گفت که در این حادثه ساعت 9:56 صبح اولین تماس با پلیس 110 گرفته شد و بعد از آن نیز 19 تماس پیاپی با مرکز پلیس گرفته شده بود.

وی افزود: رئیس پلیس تهران گفت که 4 دقیقه بعداز اولین تماس، پلیس در محل حادثه حاضر شده و فرد مضروب را به بیمارستان شهید مدرس انتقال داده است به طوری که یکی از ماموران پلیس با تهیه برانکارد فرد مضروب را به بیمارستان منتقل کرده است.

جلالی افزود: بر اساس گفته‌ فرمانده نیروی انتظامی فرد مضروب در ساعت 5 عصر فوت می‌کند در حالی که فرد مهاجم تا ساعت 10:20 در محل حادثه حضور داشته و با سلاح سرد اقدام به عربده‌کشی می‌کرده است و بعد از ساعت 10:20 فرد مهاجم را به یک مغازه هدایت و دستگیر می‌شود.

جلالی تاکید کرد: این سوال که چرا از ساعت 10 تا 10:20 فرد مهاجم در محل حادثه اقدام به رعب و وحشت کرده بود، وجود دارد و نمایندگان مجلس از فرمانده نیروی انتظامی سوال کردند که چرا مامورین نیروی انتظامی به فرد مهاجم شلیک نکرده و یا با اسپری او را مورد هدف قرار نداده است.

وی با بیان اینکه سردار ساجدی‌نیا قائل است از ساعت 9:56 تا 10:20 پلیس موفق به دستگیری فرد مهاجم و انتقال فرد مضروب به بیمارستان شده است، گفت: برخی از حاضرین در محل حادثه چنین اعتقادی ندارند و می‌گویند که پلیس برای حضور در محل حادثه و دستگیری فرد متجاوز تعلل زیادی داشته است.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی مجلس کمیته داخلی را مامور کرده است که گزارش میدانی از محل حادثه سعادت‌آباد را تهیه کند که مسئول این گزارش آقای سروری است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: فرمانده نیروی انتظامی تهران در پاسخ به سؤالات نمایندگان مبنی بر اینکه چرا افسر پلیس به فرد مهاجم شلیک نکرده است، گفته است که در یکی از حادثه‌ها افسر پلیس به فرد مهاجم شلیک کرده بود که مامور ما به پرداخت 9میلیون دیه محکوم شد.

* اختلاف نظر ساجدی‌نیا و معاون امنیتی وزیر کشور درباره نحوه برخورد با مهاجمان مسلح

جلالی افزود: فرمانده نیروی انتظامی تهران بر خلاف معاون امنیتی وزیر کشور معتقد است که برای برخورد با مهاجمانی که مسلح به سلاح سرد و گرم هستند، خلاء قانونی وجود دارد اما آقای عبدالهی معتقد است که خلاء قانونی وجود ندارد و مشکل تفسیر قضات از قانون است.

* فیلم سعادت‌آباد 300 بار در رسانه‌های جهان پخش شد

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در هشتمین همایش بسیج و رسانه که در مشهد مقدس برگزار شد، اهداف جنگ سایبری دشمن را ایجاد نگرش منفی مردم نسبت به نظام، القای ناامیدی، تهییج افکار علیه نظام، ایجاد شکاف بین جامعه و حاکمیت، تقویت روحیه اپوزیسیون و برجسته‌سازی برخی نقاط و مسائل در کشور دانست و گفت: برای مثال فیلم قتلی که اخیراً‌ در سعادت‌آباد تهران رخ داد تاکنون 300 بار از رسانه‌های جهان پخش شده است.

* آغاز محاکمه قاتل 24 روز بعد از قتل

با توجه به حساسیت فوق‌العاده‌ای که بعد از این قتل در سطح جامعه ایجاد شد، رئیس قوه‌قضاییه دستور داد تا پرونده به صورت فوق‌العاده و خارج از نوبت رسیدگی شود.

پرونده بعد از طی مراحل تحقیقاتی در دادسرای جنایی تهران، به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع داده شد که در تاریخ 30 آبان ماه به ریاست قاضی نورالله عزیزمحمدی، رئیس شعبه 71 دادگاه کیفری، محاکمه متهم به صورت علنی و با حضور اهالی رسانه در مجتمع امام خمینی آغاز شد.

* پخش فیلم حادثه در دادگاه مادر مقتول را مجبور به خروج از دادگاه کرد

در ادامه جلسه‌ رسیدگی فیلم منتشرشده از این جنایت در دادگاه پخش شد که در هنگام پخش فیلم مادر مقتول به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و به همین دلیل به بیرون از دادگاه راهنمایی شد. وی حین خروج از صحن دادگاه در حالی که به شدت گریه می‌کرد، مدعی بود که پلیس در این صحنه تنها ایستاده و مرگ فرزند او را تماشا کرده است. متهم نیز حین پخش فیلم تحت تاثیر قرار گرفت و شروع به گریه کرد.

در صحنه‌های مختلف فیلم مشهود بود که متهم بر ‎خلاف اظهاراتش در دادگاه مبنی بر اینکه در صحنه حادثه فقط مقتول را می‌دیده است به وضوح با مردم حرف می‌زند و به آنها پرخاشگری می‌کند. او همچنین خطاب به مجروح گفت: به تو گفته بودم که تو را خواهم کشت.

در این فیلم، صحنه‌های از حضور مأموران پلیس و مردم و تهدید به خودزنی متهم مشاهده شد.

* یعقوب: حماقت کردم به حرف کیمیا گوش دادم

یعقوب در مورد نقش کیمیا در این حادثه گفت: من ابتدا به خاطر علاقه‌ای که به کیمیا داشتم حرفی از او به میان نیاوردم و در مرحله‌ بازپرسی نیز چیزی نگفتم اما حالا می‌بینم چرا دو جوان نابود شوند اما این زن به دنبال زندگی خود برود؛ بنابراین باید واقعیت را بگویم.

وی ادامه داد: او به من گفت که یزدان صبح به دفتر می‌رود وگرنه من هیچ اطلاعی از رفتن او نداشتم. اگر او این مطلب را نمی‌گفت اصلا به صحنه‌ حادثه نمی‌رفتم.

این متهم اضافه کرد: نمی‌دانم سعیده دنبال چه‎چیزی بود. البته من هم احمق بودم چراکه او همه را جادو می‌کرد. ای کاش به جای کشتن یزدان کیمیا را کشته بودم.

* کیمیا: قرار بود یعقوب با دریافت 100 میلیون کنار بکشد

کیمیا در جلسه محاکمه درباره نحوه آشنایی یعقوب و یزدان گفت: بعد از اینکه فهمیدم یعقوب از زندان آزاد شده است، قصد داشتم به هر نحوی از او دوری کنم حتی با خواهرم به شمال رفتم. اما یعقوب با من تماس گرفت و گفت از کارهایش پشیمان شده و دیگر قصد آزار و اذیت مرا ندارد.

کیمیا گفت: بعد از اینکه به تهران آمدم، یعقوب از من خواست با او به فرحزاد بروم اما من به خاطر ترسی که از او داشتم از این کار امتناع کردم؛ او سراغ همکاران من رفت و از آنها پرسید آیا کیمیا با مرد دیگری ارتباط دارد که گویا یکی از همکارانم گفته بود من با یزدان ارتباط دارم.

وی افزود: از آن روز به بعد از دفترم فرار کردم و یعقوب هم شماره یزدان را پیدا کرد. من از او شکایت کردم و قرار بود شنبه بعد از حادثه شاهدانم را به دادگاه ببرم. یعقوب با یزدان صحبت کرده بود و قرار بود 100 میلیون تومان پرداخت کند تا یعقوب دیگر سراغ من نیاید؛ یعقوب ابتدا این پیشنهاد را قبول کرد اما در ادامه منصرف شد.

کیمیا افزود: یزدان به من زنگ زد و مدعی شد که برای اینکه یعقوب مرا رها کند، به دروغ به او گفته که با من ارتباط دارد؛ همین حرف او باعث شد که یعقوب به شدت عصبانی شده دست به این کار بزند.

* حکم دادگاه: قصاص یعقوب؛ تبرئه کیمیا

یک روز بعد از برگزاری جلسه دادگاه، حکم دادگاه درباره متهمان این پرونده صادر شد. یعقوب، متهم ردیف اول این پرونده به خاطر ارتکاب قتل، قدرت‌نمایی با چاقو و رابطه نامشروع با کیمیا به قصاص، 2 سال حبس و 174 ضربه شلاق محکوم شد.

کیمیا نیز ضمن تبرئه از اتهام معاونت در قتل عمدی، به علت ارتباط نامشروع با یعقوب به تحمل 100 ضربه شلاق محکوم شد.

* ارسال پرونده به دیوان عالی کشور

عزیزمحمدی قاضی این پرونده درتاریخ 27 آبان در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس، گفت: پرونده یعقوب قاتل حادثه سعادت‌آباد، امروز برای رسیدگی و اعلام نظر درباره حکم صادره به دیوانعالی کشور ارسال شد.

* دیوان عالی کشور: تأیید قصاص؛ نقض رابطه نامشروع

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در تاریخ 5 دی‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به این مطلب که حکم متهم پرونده قتل در میدان کاج سعادت‌آباد به همان کیفیتی که در حکم دادگاه بدوی به آن اشاره شده بود از سوی دیوان عالی کشور تایید شده گفت: البته درباره متهم ردیف دوم این پرونده که اولیاء دم نسبت به مجازات وی اعتراض داشتند از سوی دیوان پذیرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: قرارمان این است که در صورت اینکه اولیاء دم تقاضای اجرای حکم قصاص داشته باشند این حکم هفته آینده به همان کیفیتی که در حکم دادگاه بدوی به آن اشاره شده اجرا شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر زمان و نحوه اجرای حکم گفت: این حکم قرار است در ملأعام انجام شود اما از آنجا که اجرای آن نیازمند مقدماتی است اجازه دهید در زمان مقرر موضوع به اطلاع خبرنگاران رسانه‌ها برسد.

این در حالی بود که بر اساس رأی صادره در دیوان عالی کشور، حکم دادگاه درباره محکومیت متهمان پرونده به اتهام رابطه نامشروع و تحمل 100 ضربه شلاق نقض شده بود.

* ارسال پرونده به دادسرای جنایی

بعداز برگشت پرونده از دیوان عالی کشور به دادگاه کیفری استان تهران، قاضی عزیزمحمدی بعد از بررسی رأی دیوان عالی کشور، در تاریخ 7 دی‌ماه پرونده را به واحد اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاد.

شایعاتی درباره زمان اجرای حکم در بین رسانه‌ها منتشر شده بود که برخی مدعی بودند این حکم روز سه شنبه اجرا خواهد شد اما جابری قاضی واحد اجرای احکام این شایعات را نادرست خواند و ساعاتی بعد در گفت‌وگو باخبرنگار حوادث فارس،‌ زمان اجرای حکم را صبح چهارشنبه اعلام کرد.

* اجرای حکم شلاق

باتوجه به اینکه در حکم صادره از سوی دادگاه، متهم محکوم به تحمل 74 ضربه شلاق درباره قدرت‌نمایی با چاقو شده بود، روز دوشنبه حکم شلاق این متهم اجرا شد.

*سعادت‌آباد؛‌ ایستگاه اول و آخر یک دوئل عشقی

بعد از گذشت 69 روز از زمان وقوع قتل و تشکیل پرونده موسوم به «سعادت‌آباد»، صبح امروز چهارشنبه 15 دی‌ماه 1389 با حضور مسئولان مربوطه،‌ یعقوب،‌ متهم پرونده سعادت‌آباد به محل حادثه آورده و در ملاءعام به دار مجازات آویخته شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  8