نظر یک مرجع تقلید درباره قمه زنی و زنجیر زدن

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با انتقاد شدید از مطالب نادرست که بر روی برخی منابر و مرثیه سرائی ها سرداده می شود، گفت: بیشترین ضربه به اسلام تفسیر یک بعدی عاشورا است در حالیکه عاشورا باید جلوه گاه ظلم ستیزی باشد و لذا سخنرانی ها و اشعار باید روح ظلم ستیزی و حماسی عاشورا را نشان دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،این مرجع تقلید در انتهای درس خارج فقه خود با اشاره به حوادث انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اظهار داشت: مردم در حوادثی که برای آنها پیش می آید باید به فقهای زمان مراجعه کنند.

او با اشاره به فصل تبلیغی محرم عنوان کرد: یکی از مسائل مهم این است که مبلغان جریان عاشورا و کربلا را برای مردم تبیین کرده و به آنها بفهمانند که انقلاب اسلامی ایران نیز از همین قیام عاشورا نشات گرفته است.

آیت الله نوری همدانی ادامه داد: باید توجه داشت که می توان جریان عاشورا را دو نوع طرح کرد: یکی اینکه دنیا همین است و امامان همواره مظلوم بودند و لذا یزید ظلم کرد و امام حسین(ع) برای گرفتن حق خود قیام کرد که این صحیح نیست. نوع دیگر آنکه به علل و عوامل حادثه عاشورا توجه کرده و صبغه حماسی آن ذکر شود.

او تصریح کرد: باید علل حادثه کربلا را ذکر کرد و اینکه چه چیزی باعث شد که این حوادث به وجود آمد. چگونه است روز هشتم ذی الحجه همه به منا و عرفات می روند اما امام حسین(ع) به سمت کربلا می رود و لذا باید علت این موارد را جستجو کرد. جریان کربلا را باید طوری ذکر کرد که علل و اسباب این حادثه چه بوده است و باید این روحیه را در مردم ایجاد کرد.

این مرجع تقلید خطاب به مبلغان بیان داشت: نقش زنان در عاشورا، عاشورا و احیای دین در همه ابعاد، عاشورا و امر به معروف و نهی از منکر، تحریفات به وجود آمده در نهضت کربلا، عاشورا و انقلاب اسلامی باید از موضوعاتی باشد که به آنها بپردازید.

او با انتقاد از وجود خرافات و بیان یکسری مطالب تحریف شده در مورد عاشورا بر روی منابر و مرثیه خوانی ها و مداحی ها، گفت: سخنرانی ها و اشعار باید روح حماسی عاشورا را نشان دهند و لذا هر عملی که موجب وهن دین شود مذموم است مانند قمه زدن. دشمنان این را فیلمبرداری کرده و نشان می دهند و از آن تبلیغات سوء می کنند و شیعه را به عنوان مذهب خشن تبلیغ می کنند.

آیت الله نوری همدانی تاکید کرد: هرعملی که سبب شود دشمنان اسلام به عنوان سوژه تبلیغاتی از آن استفاده کنند مانند قمه زدن و زنجیر زدن حرام است.

او با اشاره به فرموده امام راحل که« خون شهدای ما امتداد خون شهدای کربلاست.» ابراز کرد: در سخنرانی ها خط مشی مبارزه با حکومتهای فاسد باید تبیین شود.

استاد خارج فقه حوزه تک بعدی نشان دادن حادثه عاشورا را ضربه بزرگ به اسلام و این قیام الهی دانست و تاکید کرد: بیشترین ضربه به اسلام تفسیر یک بعدی عاشورا است. عاشورا باید جلوه گاه ظلم ستیزی باشد لذا در اندیشه امام خمینی عاشورا باید تقابل دو جهان بینی و احیای فرهنگ و شهادت و راه عزت و افتخار باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

25  −    =  20