لزوم پیش بینی بیمه تراکنش ها در تدوین قانون برنامه ششم توسعه

بیمه تراکنش ها نیازمند همگرایی چند جانبه میان نهادهای مختلف از جمله بانک ها ، شرکت های بیمه ، شرکت های پرداخت الکترونیک و نهاد های دولتی است.

پیش بینی بیمه تراکنش ها در قانون برنامه ششم توسعه ضروری است./گام نهادن به سوی بیمه کردن تراکنش ها ، عملیاتی شدن امضا دیجیتال را می طلبد به طوریکه تا زمانی که اجرایی نشود ، امنیت تضمین شده نخواهد بود./

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از ریسک نیوز،عبدالحمید منصوری ، کارشناس بانکداری الکترونیک ، در همایش هم‌اندیشی بانک‌ها و فن‌آوری اطلاعات که روز گذشته برگزار شد، پیش بینی بیمه تراکنش ها در تدوین قانون برنامه ششم توسعه را ضروری دانست.

 بنابراین گزارش حمید پورمحمدی ، معاون برنامه ریزی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری در این همایش با بیان این‌که 70 درصد تبادلات بانکی الکترونیکی است بر تشکیل سازمان حسابرسی امنیت بانکداری الکترونیک تاکید کرد که ذکر رقم 70 درصدی برای تبادلات بانکی خود دلیلی بر اهمیت پرداختن به بیمه تراکنش ها خواهد بود .

در این راستا توجه به این نکته و ایجاد همگرایی میان نهادهای مرتبط یعنی شرکت های بیمه ، بانک ها ، شرکت های پرداخت الکترونیک و دولت ضروری به نظر می رسدکه بدون شک مستلزم یکسری مقدمات خواهد بود.

انواع تراکنش ها

بر اساس این گزارش یکسری تراکنش ها حاصل خرید است به طوریکه روزانه مردم خرید هایی را به صورت الکترونیکی انجام می دهند که بیمه بودن مسیر این تراکنش ها به دلیل اینکه حجم بالایی را به خود اختصاص داده ضروری خواهد بود .

آمارهای جهانی نشان می دهد ، سرقت اطلاعات شرکت ها ی پرداخت الکترونیک رو به فزونی است و ایران نیز از این امر مستثنی نیست به طوریکه در سال 91 شاهد لو رفتن اطلاعات کارت بودیم که همه این ها بیانگر لزوم بیمه تراکنش ها و ورود شرکت های بیمه به این حوزه است تا خسارات در هنگام وقوع سرقت به حداقل برسد .

علاوه بر این خرید های اینترنتی نیز روزیروز در حال افزایش است که این امر نیز به تنهایی مبحث جداگانه ای است که ریسک های خاص خود را دارد و نیازمند هم اندیشی بانک ها ، بیمه و نهادهای مرتبط است تا راهی برای کاهش خطرات این حوزه بیندیشند.

از سوی دیگر بنابر اعلام امارهای رسمی ماهانه حدود 300 میلیون تراکنش حاصل خرید از پایانه های فروشگاهی است بنابراین مسیر خرید از طریق کارتحوان ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ریسک های منحصر به خود را دارد و بدون شک توجه به این ریسک ها ضروری خواهد بود.

یکسری از تراکنش ها نیز روی خرید های موبایلی است زیرا به گفته کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات ، آینده متعلق به اسمارت فون هاست که بدون شک در مسیر بیمه تراکنش ها باید به آن پرداخته شود.

گفتنی است ، روزبروز سرویس های جدیدی بر روی موبایل متولد می شود که هر کدام ریسک های خاص خود را دارد و نیازمند توجه بیمه گران و نهاد های مرتبط است.

مسیر دیگر،  تراکنش های بین بانکی است و در واقع نوعی انتقال  پول بوده که اگر درون بانکی یا بین بانکی باشد دارای ریسک های منحصر به خود خواهد بود و از انجا که بین بانک ها و حتی درون هر بانکی ارقام بالایی جابجا می شود خودبخود توجه به این مسیر تراکنش در طراحی پکیج مناسب و بهینه برای بیمه تراکنش ها توسط نهاد های مرتبط ضروری خواهد بود.

بنابراین گزارش ، امروزه طبق امارهای موجود هکر ها به راحتی می توانند بر خودپردازها نفوذ کنند ؛ بنابراین توجه به مسیر تراکنش بر روی دستگاههای خودپرداز نیز بدیهی خواهد بود .

لزوم پیاده سازی امضا دیجیتال

به گفته کارشناسان ، گام نهادن به سوی بیمه کردن تراکنش ها ، عملیاتی شدن امضا دیجیتال را می طلبد به طوریکه تا زمانی که اجرایی نشود ، امنیت تضمین شده نخواهد بود.

از سوی دیگر بیمه تراکنش ها نیازمند همگرایی چند جانبه میان نهادهای مختلف از جمله بانک ها ، شرکت های بیمه ، شرکت های پرداخت الکترونیک و نهاد های دولتی است .

چالش های عملیاتی شدن بیمه تراکنش ها

بنا براین گزارش ، عدم همگرایی میان نهاد های مرتبط و  مهیا نبودن بستر های حقوقی چالش هایی است که بیمه تراکنش ها با ان روبرو خواهد بود به طوریکه به اعتقاد کارشناسان مشکل اجرایی شدن بیمه تراکنش ها بیشتر زیر ساخت های حقوقی است تا زیر ساخت های اجرایی و فنی.

علاوه بر این توجه کاربران به نکات امنیتی در استفاده از دستگاهها و درگاههای پرداخت الکترونیک در کاهش ریسک تراکنش ها ضروری خواهد بود زیرا انچه که مسلم است ، باید ریسک ها را به حداقل رساند و سپس به سمت بیمه کردن تراکنش ها گام برداشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄    =  15