تازه‌ترین تصمیمات ارزی دولت یازدهم

معاون اول رئیس جمهور با اعلام تازه‌ترین تصمیمات ارزی دولت تدبیر و امید از تصمیم جدید برای کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی تا 10 درصد خبر داد و گفت: امکان فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ آزاد به سیستم بانکی تصویب شد، ضمن اینکه تا این لحظه به هیچ یک از مسئولان نگفته‌ایم که چه آماری را ارائه دهند و چه آماری را ارائه ندهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر، اسحاق جهانگیری امروز در مراسم روز ملی صادرات در تهران از ابلاغ مصوبات جدیدی به بانک مرکزی برای حمایت از تولید و صادرات خبر داد و گفت: براساس تصمیم دولت، به بانک مرکزی اختیار داده شده تا به تدریج یکسان سازی و کاهش نسبت سپرده قانونی بانک‌ها را متناسب با نرخ تورم صورت دهد که بر این اساس از بانک مرکزی خواسته شده است تا این سهم را به 10 درصد برساند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: براساس مصوبه دولت، کاهش پلکانی سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی در اختیار رئیس کل بانک مرکزی قرار گرفته و قرار است نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات نیز متناسب با نرخ تورم کاهش یابد.

به گزارش مهر، در حال حاضر نرخ سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی حدود 17 درصد است که با کاهش پلکانی آن به 10 درصد، قدرت وام‌دهی بانک‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی از ایجاد امکان فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ آزاد به نظام بانکی خبر داد و تصریح کرد: براساس تصمیم دولت این موضوع در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است، ضمن اینکه قرار است تسهیلات بانکی به خریداران کالاهای بادوام به روش "اعتبار خریدار" صورت گیرد.

جهانگیری ادامه داد: در همین حال، تنخواهی در اختیار گمرک قرار خواهد گرفت تا حقوق ورودی و مالیات بر ارزش دریافتی از صادرکنندگان را به آنها بازگرداند.

معاون اول رئیس جمهور از جلسه قریب الوقوع خود با صادرکنندگان با حضور رئیس کل بانک مرکزی و بانک‌ها خبر داد و گفت: بانک ها نیز در این جلسه حضور خواهند داشت، در همین حال 50 نفر از صادرکنندگان را نیز به این جلسه دعوت خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به انتقاد از آمارهای رسمی ارائه شده، گفت: تا این لحظه نه من و نه شخص رئیس جمهور به هیچ یک از مسئولان نگفته‌ایم که چه آماری را ارائه دهند و چه آماری را ارائه ندهند.
 
جهانگیری تأکید کرد: هدف ما صداقت و راستگویی است و کسانی که هنوز در برخی آمار تردید دارند، اعلام می‌کنیم که این آمار قابل شمارش و محاسبه است.

معاون اول رئیس جمهور اظهارداشت: کارشناسان اقتصادی کاهش نرخ تورم تا 25 درصد را دور از انتظار می‌دانستند در حالی که با سیاست‌های اتخاذ شده، هم‌اکنون در شش ماهه نخست سال جاری شاهد کاهش نرخ تورم تا 20 درصد هستیم.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور به قزاقستان، گفت: آقای پوتین و روس‌ها به شدت علاقه‌مند به همکاری اقتصادی با ایران هستند و درخواست کرده‌اند فعالان ایرانی در بازار روسیه فعال شوند. در این سفر رئیس‌جمهور ترکمنستان به دکتر روحانی گفت که شرکت‌های شما این قدر بدهی دارد که رئیس‌جمهور محترم به ایشان گفتند که خوشحال می‌شدم بگویید این قدر بدهی دارید. شما پروژه‌های‌ خود را به فعالان ما دهید تا از این طریق بدهی شما پرداخت شود و رئیس‌جمهور ترکمنستان گفته بود که شرکت‌های ایرانی از موفق‌ترین و فعال‌ترین در ترکمنستان هستند.

جهانگیری با بیان اینکه مردم قطعا شرایط دولت را درک می‌کنند، اظهارداشت: این دولت در 2 و 3 سال قبل با 2 میلیون و 100 هزار بشکه با قیمت جهانی 120-130 دلار بودجه خود را تقویت می‌کردند اما دولت امروز یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و از این یک میلیون بشکه براساس قوانینی که باید اصلاح شود، حدود 50 درصد به حساب صندوق توسعه و جاهای دیگر می‌رود و تنها 50 درصد آن به دولت می‌رسد و ما با 500 بشکه نفت در واقع دولت را اداره می‌کنیم اما ما به لطف خدا و توانمندی‌های مسئولان و دانشمندان خود اطمینان داریم.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  78  =  79