همه‌ چیز درباره «دخل صدا و سیما»

«وقتی قبضی پرداخت می‌کنید، پولی هم به صداوسیما واریز کرده‌اید؛ پولی که شاید تمایلی به پرداخت آن نداشته باشید چون محصولی را که تولید می‌شود نمی‌پسندید؛ با این حال «باید» پرداخت کنید تا صداوسیما «شناسنامه» تولید کند، به ده‌نمکی پول بدهد تا سریال «معراجی»‌ها را پخش کند یا برای دهمین‌بار چهره «یوزارسیف» را تماشا کنید!»

روزنامه شرق: «وقتی قبضی پرداخت می‌کنید، پولی هم به صداوسیما واریز کرده‌اید؛ پولی که شاید تمایلی به پرداخت آن نداشته باشید چون محصولی را که تولید می‌شود نمی‌پسندید؛ با این حال «باید» پرداخت کنید تا صداوسیما «شناسنامه» تولید کند، به ده‌نمکی پول بدهد تا سریال «معراجی»‌ها را پخش کند یا برای دهمین‌بار چهره «یوزارسیف» را تماشا کنید!»

تلویزیون را روشن می‌کنید، چهره محمدحسین رنجبران (مجری برنامه «شناسنامه») روی صفحه جعبه جادو نقش می‌بندد، «شبکه» را عوض می‌کنید، در برنامه آشپزی، آشپز در حال آموزش غذا با آبلیموی برند خاصی است، باز هم کانال را تغییر می‌دهید، «عمو پوررنگ» در حال تبلیغ محصولات ویژه است، «شبکه سه» را برای ورزش تماشا می‌کنید که آن هم یا مشکلات فنی (!) دارد و تصاویر مکرراً تکرار می‌شوند یا در حال پخش آگهی است. می‌توان به «شبکه خبر» پناه برد، آنجا هم معمولاً مستندهای خبری از فقر و فلاکت در غرب پخش می‌شود!

می‌توان سراغ شبکه‌های جدید هم رفت، سریال «یوسف پیامبر» – ساخته فرج‌الله سلحشور – را برای چندمین‌بار دید یا مثلا فیلم «معراجی‌ها»ی ده‌نمکی را که حالا سریال شده، تماشا کرد!

اگر جزو آن 29 درصدی که به قول وزیر ارشاد، ماهواره ندارند باشید، چاره‌ای جز خاموش کردن تلویزیون ندارید، اما احتمالاً اگر شما هم جزو آن 71 درصدی باشید که طبق اعلام علی جنتی ماهواره دارند، خیلی راحت می‌توانید خروجی تلویزیون را تغییر دهید و سری به شبکه‌های‌های خارجی بزنید. شاید هم اصلاً قبل از اینکه سراغ شبکه‌های آن سوی مرز بروید، تلویزیون ایران را تماشا نکنید. (1)

اصلاً شاید اینها را دوست داشته باشید، تماشا هم بکنید، اما خوب است بدانید، شما ماهواره داشته باشید یا نه، با چیزهایی که رنجبران «شناسنامه» می‌گوید، موافق باشید یا خیر، ساخته‌های فرج‌الله سلحشور را دوست داشته باشید یا نه، موافق یا مخالف خیالپردازی‌های ده‌نمکی باشید و… به هرحال شما به آنها «پول» می‌دهید. طوری هم پول می‌دهید که احتمالا خودتان هم متوجه آن نمی‌شوید!
 

همه‌
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  1