کدام سیستم عامل امنیت بیشتری دارد: اندروید یا iOS؟!

امنیت دستگاه‌های همراه همیشه دارای اهمیت بوده است، از NSA گرفته تا بدافزارها، کاربران تا به حال تا این اندازه از بحث امنیتی آگاه و البته نگران نبوده‌اند. در این مقاله اما قرار است دو سیستم عامل پر طرفدار و مهم موبایل را از نظر امنیتی بسنجیم تا ببینیم کدام بهتر عمل می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،امنیت دستگاه‌های همراه همیشه دارای اهمیت بوده است، از NSA گرفته تا بدافزارها، کاربران تا به حال تا این اندازه از بحث امنیتی آگاه  و البته نگران نبوده‌اند. در این مقاله اما قرار است دو سیستم عامل پر طرفدار و مهم موبایل را از نظر امنیتی بسنجیم تا ببینیم کدام بهتر عمل می‌کنند.

در این مقاله قرار نیست یک پاسخ قطعی داشته باشیم و به جای آن به مباحث، گزارش‌ها، مقالات و دیگر مطالب ارائه دهنده اطلاعات می‌پردازیم. چه تهدیدهایی آن بیرون منتظر ماست؟ اینکه کدام سیستم عامل از نظر امنیتی از آن یکی بهتر است اهمیت کمتری دارد، چیزی که مهم است اقدامات پیشگیرانه کاربران است.

در ابتدا بگذارید یک مساله را اعلام کنیم: همه در خطریم! فکر نکنید چون سیستم عامل موبایل‌تان مثلا یک سیستم عامل خاص است و جدیدترین نرم‌افزارها روی آن نصب است، خطری برایتان وجود ندارد. سایت BGR.com ماه گذشته مقاله‌ای را منتشر کرد که از گزارش Marble Security حرف می‌زد، در این مقاله گفته شده بود که هیچ کدام از دو سیستم عامل اندروید و iOS از نظر امنیتی از آن یکی بهتر نیست. حتی خارج از مساله سیستم عامل، کاربران در معرض خطر دریافت پیام‌های اسکم، وب سایتهای آلوده و وای فای هات اسپات‌های ناامن هستند.

چیز دیگری که باید به آن پرداخته شود، مساله چندپارگی اندروید است. بله چندپارگی اندروید آن را در معرض خطرات امنیتی قرار می‌دهد. البته سال گذشته اریک اشمیت مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن اندروید امن‌تر از iOS معرفی شده بود. اریک در مقاله توضیح داده بود که تنها درصد بسیار پایینی از برنامه‌های آلوده قادرند به آخرین و امن‌ترین نسخه اندروید نفوذ کنند. اما مشکل اینجاست که در زمان انتشار این مقاله تنها 24.5 درصد از دستگاه‌های اندرویدی مجهز به آخرین نسخه اندروید بوده‌اند و مساله دقیقا همین جاست.

سایت IDC.com در گزارشی نشان داد که در سه ماه دوم سال 2014 تقریبا 85 درصد از اسمارتفونهای بازار اندرویدی بودند و این سهم برای iOS تنها 11.7 درصد بوده است. خبر خوش این است که با آمدن اندروید L بسیاری از مشکلات امنیتی این پلت فرم حل شده و کاربران در امان بیشتری خواهند بود.

اینکه اندروید به دلیل گستردگی حضورش امنیت کمتری هم دارد، دلیل نمی‌شود که iOS را امن‌تر بدانیم. در مقاله جانب دارانه‌ای که سایت ZdNet.com منتشر کرد، از آزمایشی صحبت شد که در آن یک تیم از Georgia Tech سال گذشته توانسته بودند برنامه‌ای را بسازند که می‌توانست از فیلتر برنامه‌ای اپل به طور کامل عبور کرده و زمانی که برنامه در حال دانلود است، کنترل دستگاه دیگری را بر عهده بگیرد. در ضمن اگر شنیده باشید عکس‌های خصوصی یکی از مشاهیر در آی کلاود منتشر شد و همین فوریه بود که مشخص شد iOS نقاط ضعف امنیتی بسیاری دارد.

غیر از مساله سیستم عامل، جایی که کاربر برنامه‌های خودش را از آنجا می‌گیرد هم نقش بسیار مهمی در مساله امنیتی دارد. منظورمان فروشگاه اپل و گوگل است. اپلی‌ها معمولا در این قسمت ادعای برتری دارند و باید قبول کرد که اپل فیلتر قوی‌تری در این حوزه اعمال می‌کند، ولی خب کامل و بی نقص نیست. Play Store گوگل از زمانی که از Android Market به این شکل تغییر یافت، بسیار ارتقا داشته است. هر سال در رویداد Google I/O است که برنامه‌های بهتری برای امن‌تر کردن این فروشگاه معرفی می‌شوند و این غول فن‌آوری همواره در تلاش برای بهتر کردن امنیت فروشگاه خود است.

همیشه آماده باشید

حالا که به این مسایل پرداخته شد، این پرسش مطرح می‌شود که چطور از خطرات دوری کنیم؟ بهترین پاسخ این است که آماده باشید. برای شروع بهتر است دو برنامه Find My iPhone را برای iOS و Android Device Manager را برای اندروید دانلود کنید. با اینکه این دو برنامه ارتباطی با مسائل امنیتی ندارند، می‌توانید هر زمان که آلوده به ویروسی شدید، از راه دور اطلاعات دستگاه خود را پاک کنید، اما بی‌آیید تا پیش از رسیدن به این مرحله  فکری بی‌اندیشیم.

در گوگل پلی به دنبال برنامه‌های امنیتی باشید. اگر نرم‌افزار امنیتی روی سیستمتان را خریده‌اید و کد رجیستر دارید، احتمالا می‌توانید برنامه ویژه موبایل همان نرم‌افزار را هم به صورت رایگان داشته باشید. توصیه می‌شود که Clean Master Phone Boost را تهیه کنید. این برنامه نه تنها برنامه‌های موجود روی دستگاه‌تان را اسکن می‌کند، بلکه قابلیت اسکن برنامه‌های دانلودی و وب سایتهایی را که مرور می‌کنید هم دارد.

نکته امنیتی دیگر این است که همیشه از آپدیت بودن برنامه‌های روی دستگاهتان اطمینان حاصل کنید. برای اینکار به Settings > Auto-update apps بروید و آپشن آپدیت را فعال کنید.

نکته مهم دیگر خرید یک تلفن جدید است. اگر دستگاه‌تان قدیمی است، حتما به فکر خرید یک مدل جدید باشید.

امنیت این روزها واقعا اهمیت دارد و نباید آن را فراموش کرد. حالا حتما این پرسش در ذهنتان مطرح می‌شود که بالاخره کدام بهتر است: اندروید یا iOS؟ باید بگوییم که در بحث امنیتی هیچکدام بر دیگری برتری ندارد./ای تی رسان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  4  =  9