تدابیر وزارت بهداشت برای مقابله با ابولا

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر‌دار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه احتمال انتقال ابولا به کشور خیلی بعید است، گفت: در دو فرودگاه بزرگ کشور که ممکن است گاه مسافرانی از کشورهای آفریقایی وارد ایران شوند، ماموران گذرنامه آنها را به پایگاه‌های بهداشتی ارجاع می‌دهند تا با این مسافران مصاحبه و معاینه شود و احتمال وجود ابتلا به ابولا در آنها به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دکتر محمود نبوی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه مردم کشور به طور معمول به مناطقی که در آنها اپیدمی ابولا وجود دارد، مسافرت نمی‌کنند گفت: در واقع احتمال انتقال این ویروس به کشور وجود ندارد اما امکان اپیدمی این ویروس از طرق دیگر و به احتمال کم وجود دارد که تمهیداتی در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: در مبادی ورودی کشور به مسافران آگاهی داده می‌شود که در صورت بیماری، به پزشک مراجعه کنند و اگر هم تا سه هفته پس از ورود به کشور علایمی مانند تب و خونریزی پیدا کردند، با مراکز پزشکی تماس بگیرند و اطلاع دهند.

نبوی با تاکید بر اینکه به طور معمول با کشورهایی که در آنها بیماری ابولا شیوع دارد، تردد مستقیمی نداریم گفت: اگر فردی بخواهد از این مناطق به ایران وارد شود باید به کشور دیگر برود، از آنجا به کشور دیگری مانند ترکیه یا دبی پرواز کند و از آن کشور به ایران بیاید.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر افرادی که از کشورهای افریقایی می‌آیند که معمولا یک یا دو مسافر از این کشورها بیشتر نداریم، ماموران گذرنامه آنان را به قسمت بهداشتی فرودگاه بین‌المللی منتقل می‌کنند و از آنجا این افراد را به پزشکان ارجاع می‌دهند، پزشکان با آنها صحبت می‌کنند و اگر مسافر بیمار باشد که وی را به مرکز پزشکی منتقل می‌کنند و در غیراینصورت متذکر می‌شوند که در صورت بروز نشانه‌های بیماری به پزشک مراجعه کند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به عموم مردم توصیه کرد: در این شرایط از سفر به مناطق آلوده خودداری کنند اما اگر مسافرتی به مناطق آلوده داشتند، به مراکز پزشکی مراجعه کنند.

موردی از بیماری ابولا در عربستان مشاهده نشده است

وی یادآور شد: نگرانی عمده مردم انتقال بیماری از طریق حجاج است، اما خطر انتقال ویروس ابولا در مورد کشور عربستان وجود ندارد، زیرا تاکنون موردی از بیماری در این کشور مشاهده نشده است.

نبوی افزود: خطر کرونا ویروس از سال قبل وجود دارد که در این حوزه هم اقدامات لازم انجام شده و پزشکان مستقر در درمانگاه‌ها آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند. پوسترهایی هم در این اماکن نصب شده است و در مورد این بیماری نیز قبل از سفر اطلاعات لازم به حجاج ارایه شده، در مراکز پرتراکم از ماسک استفاده می‌کنند و به شست‌وشوی مرتب دست‌ها نیز توجه می‌کنند.

وی درباره خطر ابتلا به کرونا ویروس گفت: پنج مورد ابتلا به ویروس کرونا ماه‌های قبل در استان کرمان مشاهده و بیماری در این شهر به سرعت کنترل شد. یک مورد به فوت منجر شد و چهار نفر دیگر نیز بهبود یافتند و پس از آن مورد جدیدی هم مشاهده نشد. به هر حال خطر کرونا ویروس مصر وجود دارد.

نبوی خاطر نشان کرد: به رغم اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده، خطر ابولا در عربستان وجود ندارد، اما وزارت بهداشت در پمفلت‌های آموزشی که به حجاج ارایه داده، علاوه بر اطلاع رسانی در مورد کرونا ویروس به نشانه‌های بیماری ابولا هم اشاره‌ای شده است و به حجاج متذکر شده‌ایم که تب، درد شدید عضلات و خونریزی ممکن است از نشانه‌های ابولا باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه حجاج از دوره کمون بیماری نیز اطلاع دارند، گفت: دوره کمون در کرونا ویروس دو هفته و در ابولا سه هفته است که در این دوره بیماری بدون علامت است.

اکیپ‌های بهداشتی در مبادی ورودی کشور مستقر هستند

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: مبادی ورودی کشور از عربستان 19 فرودگاه است که در این فرودگاه‌ها اکیپ‌های بهداشتی مستقر هستند که در صورت مشاهده علایمی مانند عفونت تنفسی، مورد معاینه قرار می‌گیرند. در صورت خفیف بودن علایم درمان دارویی انجام می‌شود و در صورت وجود شدت بیماری، فرد به بیمارستان اعزام می‌شود و به افراد سالم نیز تذکر داده می‌شود که اگر تا سه هفته علایمی از بیماری مشاهده کردند، به پزشک مراجعه کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه خطر احتمالی ابتلا به کرونا ویروس مصر بیش از ابولا است، تاکید کرد: احتمال انتقال ابولا به کشور خیلی بعید است و آلوده‌ترین مناطق کشورهای غرب آفریقا و لیبریا هستند که به علت جنگ عملا کسی به کشور لیبی سفر نمی‌کند. سیرالئون هم از مناطق آلوده است که در آنجا هم تا حدی جنگ وجود دارد. کشور گینه نیز از مناطق آلوده است،اما این کشورها جزو مناطق توریستی نیستند و با آنها روابط اقتصادی هم نداریم. به هر حال مردم به عنوان توریست به شرق افریقا و کشورهای مانند کنیا و تانزانیا می‌روند که تاکنون در این دو کشور موردی از بیماری ابولا مشاهده نشده است.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

51  −    =  42