طلا به بالاترین سطح قیمتی در یک ماه گذشته رسید

طلا در نخستین روز کاری هفته به بالاترین سطح قیمتی در یک ماه گذشته رسید، اما در روز سه‌شنبه (تا لحظه نوشته شدن این گزارش) اندکی از این اوج قیمتی بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،طلا در نخستین روز کاری هفته به بالاترین سطح قیمتی در یک ماه گذشته رسید، اما در روز سه‌شنبه (تا لحظه نوشته شدن این گزارش) اندکی از این اوج قیمتی بازگشت.

بهای اونس فلز زرد که هفته گذشته روی عدد 1223 دلار متوقف شده بود، دوشنبه به 1237 دلار هم رسید. این افزایش 14 دلاری عمدتا ناشی از خرید طلا به عنوان سرمایه امن و همچنین تضعیف شاخص دلار بود. خرید طلا به عنوان سرمایه امن خود ناشی از تشدید نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان و همچنین افت بازارهای سهام آمریکا بود. «پوشش کوتاه مدت» و همچنین «شناسایی سود» نیز به این عوامل افزوده شد تا طلا وارد محدوده جدیدی شود. مهم‌ترین عامل خارجی افزایشی در روز دوشنبه افت شاخص دلار بود که به نفع فلزات گرانبها عمل کرد.

دوشنبه بازارهای دارایی و دولتی آمریکا به مناسبت «روز کلمب» تعطیل بودند. در این روز هیچ داده مهمی از اقتصاد ایالات‌متحده نیز منتشر نشد. روز دوشنبه اعلام شد که بهای واردات چین در ماه سپتامبر 7 درصد رشد داشته، در حالی که صادرات در این دوره 15 درصد افزایش داشته است. از آنجا که چین بزرگ‌ترین واردکننده کالاهای خام جهان است، این اخبار به افزایش قیمت کالاهای اساسی کمک کرد. در این روز شاخص دلار نیز افت قابل ملاحظه‌ای داشت. شاخص دلار که دو هفته پیش به بالاترین سطح در چهار سال گذشته رسیده بود، دوشنبه با افت شدید روبه‌رو شد. بهای آنی نفت خام نیز همچنان در حال تضعیف است و دوشنبه به پایین‌ترین سطح در دو سال گذشته رسید. نفت و طلا عموما عملکردی همسو با هم دارند، اما دوشنبه مانند هفته‌های پیش از آن این اتفاق نیفتاد.اونس طلا روز سه‌شنبه تا لحظه تنظیم این خبر به قیمت 1233 دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. طلا در حالی در دومین روز کاری هفته در محدوده 1230 دلاری نوسان داشت که تنها دو هفته پیش قیمت 1190 دلار را برای خود رقم زده بود. این نوسان شدید باعث شده که نظر کارشناسان درباره روندهای کوتاه،‌میان و بلندمدت متفاوت باشد.

در حالی که بهای این کالای ماندگار در دو هفته گذشته بین 1183 تا 1234 دلار در نوسان بوده، سطح حمایتی و مقاومتی جدیدی برای فلز زرد مطرح شده است. تازه‌ترین تحلیل فنی FX Empire نشان می‌دهد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه مدت 1208 دلار است. اف اکس امپایر اعلام کرده که در صورت شکسته شدن سطح 1208 دلاری، احتمال بازگشت بهای طلا به کانال 1100 دلاری وجود دارد. در گزارش این موسسه آمده که اگر سطح حمایتی 1208 دلاری شکسته شود قیمت طلا به زودی به 1203 و سپس به 1193 دلار خواهد رسید. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در کوتاه‌مدت 1234 دلار است و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت، فلز زرد به 1237 دلار خواهد رسید. اگر قیمت طلا بتواند به سطح 1253 دلاری برسد به زودی سطح مقاومتی 1270 دلاری را نیز خواهد شکست.
اما عوامل بنیادین به‌خصوص وضعیت خوب اقتصاد آمریکا فشار روی قیمت طلا را حفظ کرده تا عبور از سطوح مقاومتی دشوار باشد. با این همه کارشناسانی هم هستند که از طلا ناامید نشده‌اند. جف نیکولاس، تحلیلگر ارشد اقتصادی MineWeb می‌گوید که چشم‌انداز قیمت طلا در کوتاه مدت نامطمئن است، ولی قیمت طلا در میان مدت و بلندمدت با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. نیکولاس که از تحلیلگران برجسته بازار طلا است مصر است که اکنون بهترین زمان برای خرید طلا است، چراکه قیمت این فلز زرد به کف خود رسیده است. او می‌گوید: «با توجه به وضعیت اقتصادی جهان و نگرانی‌های مربوط به کاهش رشد اقتصادی کشورهای صنعتی و نوظهور طی ماه‌های آینده و همچنین رقابت بانک‌های مرکزی بزرگ جهان برای کاهش نرخ ارز به نظر می‌رسد قیمت طلا در ماه‌های پیش‌رو با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود.» او با اشاره به رشد طلا در 3 تا 5 سال آینده می‌گوید: «اولین دلیل این است که طلا هنوز مکان امنی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. طلا هنوز بهترین سرمایه‌گذاری در برابر ریسک‌های اقتصادی و سیاسی محسوب می‌شود. دلیل دوم این است که رشد تقاضای فیزیکی و سرمایه‌گذاری طلا در ماه‌های آینده موجب رشد فزاینده قیمت طلا خواهد شد و بنابراین اکنون بهترین فرصت برای خرید است. رشد جمعیت جهان و افزایش تعداد افراد طبقه متوسط اقتصادی تاثیر زیادی بر افزایش تقاضای طلا در ماه‌های آینده و سال‌های پیش رو خواهد داشت. افزایش تقاضای فیزیکی در بازارهای بزرگی مثل چین و هند نیز بی‌شک بر افزایش قیمت طلا موثر خواهد بود.»  اما سه شنبه در بازارهای جهانی ارز نیز اخبار مهمی در جریان بود. کاهش گمانه‌زنی‌ها در خصوص افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا دوشنبه موجب شد تا ارزش دلار بیشترین کاهش در یک روز در یک سال گذشته را تجربه کند، اما روز سه‌شنبه شاخص دلار احیا شد، خبری که تا لحظه تنظیم این گزارش بر کاهش بهای طلا اثرگذار بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

99  −    =  89