هدف از انتشار خبر افزایش قیمت مسکن

گزارش های رسمی تایید می کند میزان تولید مسکن در سال 93 حداقل 30 درصد کاهش یافته است اما از سوی دیگر 40 درصد پروانه های ساختمانی صادر شده در سال 92 هنوز به مرحله ساخت نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،آخرین گزارش های سامانه ثبت معاملات املاک نیز تایید می کند، میزان خرید و فروش خانه های کوچک در شهریور ماه سال جاری در قیاس با سال گذشته 88 درصد رشد داشته است. اما در فصل تابستان میزان معاملات مسکن حداقل 35 تا 40 درصد کاهش داشته است. گزارش همین نهاد تایید می کند طی پنج ماه گذشته تنها در اردیبهشت ماه و شهریور ماه معاملات مسکن با رونق نسبی همراه بوده است.

از سوی دیگر گزارش های مرکز آمار و بانک مرکزی همچنان تاکید دارد قدرت خرید خانوارها رشد قابل توجهی نداشته و تنها 250 هزار تومان از میزان کسری بودجه 500 هزار تومانی آنها کاسته شده است. گزارش تحقیقی دیگر نیز خبر می دهد که خانوارهای طبقه متوسط با پس انداز یک سوم حقوق ماهیانه خود پس از 35 سال قدرت خرید خانه در تهران و شهرهای بزرگ را پیدا می کنند.

در همین حال میزان رشد بخش مسکن در فصل بهار نیز تنها 2.1 درصد بوده است. این رشد به افزایش ساخت و سازها کمک می کند و انتظار می رود تا پایان سال و همزمان با اجرای سیاست های خروج از رکود تعداد بیشتری ملک وارد چرخه بازار شود.

با این وجود رئیس انجمن انبوه سازان پیش بینی کرده سال آینده مسکن 70 درصد رشد قیمت را تجربه کند. این درحالی است که در بحرانی ترین دوران اقتصاد ایران قیمت مسکن به طور متوسط ماهیانه 20 درصد رشد پیدا می کرد. در پایان سال 91 نیز قیمت مسکن رکورد تاریخی رشد قیمت را شکست و 125 رشد سالیانه را در پرونده خود ثبت کرد. انجمن انبوه سازان پیش بینی کرده تقاضای پنهان در بازار رشد پیدا کند و در سال 94 به دنبال این میزان تقاضا، قیمت ها 70 درصد افزایش پیدا کند.

بررسی شاخص های اقتصادی مانند تورم و قدرت خرید خانوار و حتی رشد اقتصادی نشان می دهد تحقق چنین رشد قیمتی دور از انتظار خواهد بود. به نظر می رسد سازندگان مسکن در پی انتشار چنین اخباری تلاش می کنند تا خریداران را به حضور زودهنگام در بازار تشویق کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

29  +    =  31