خزر هم سرطان زا شد

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس با انتقاد از آلودگی بیش از حد دریای خزر و سمی شدن آبزیان از تدوین طرحی از سوی نمایندگان استان‌های شمالی کشور در مجلس برای مقابله با این بحران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از خانه ملت: عبدالوحید فیاضی با انتقاد از آلودگی بیش از حد دریا و سمی شدن آبزیان از تدوین طرحی از سوی نمایندگان استان‌های شمالی کشور در مجلس برای مقابله با این بحران خبر داد.

نماینده مردم محمودآباد و نور در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه در ضرورت تسریع در سالم‌سازی دریا تردیدی نیست٬ افزود: رسیدگی به وضعیت دریای خزر و مقابله با آلودگی‌های آن بارها محل مناقشه نمایندگان با مسئولان بوده اما متاسفانه تاکنون قدمی برای این مهم برداشته نشده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه ورود فاضلاب‌های صنعتی٬ شهری و همچنین سموم خارج از رده و منسوخ کشاورزی به دریا معضلی است که سلامت آب و آبزیان را به خطر انداخته است٬ گفت: نداشتن برنامه دقیق و منسجم از سوی مسئولان از جمله استانداری‌ها و همچنین وزارت کشور منجر به آلوده شدن دریای خزر شده که تهدیدی جدی برای سلامت افراد به شمار می‌رود.

یکه تازی مازنداران در سرطان رهاورد آلودگی دریا برای مردم

وی با بیان اینکه ورود فاضلاب شهری و صنعتی تهدیدی است که سال‌ها در سکوت مسئولان٬ دریا را به کام ناامنی از حیث سلامت کشانده٬ افزود: متاسفانه دپوی زباله‌ها در حریم دریا یکی دیگر از معضلات زیست‌محیطی است که سلامت دریا و آبزیان آن را تهدید کرده و باعث شده طبق گزارش‌ها بیشترین آمار مبتلایان به سرطان در استان مازندران باشند.

فیاضی با تاکید بر ضرورت ورود مسئولان به بحث سالم سازی و مقابله با آلودگی دریای خزر٬ گفت:‌ گویا برخی اجرای طرح عفاف و حجاب برای شنای بانوان در دریا را با طرح سالم سازی آن اشتباه گرفته‌اند چرا که در مکان‌هایی با ایجاد پلاژ با نام طرح سالم سازی امکان استفاده بانوان از دریا فراهم شده که این طرحی فرهنگی است و ارتباطی به طرح سالم سازی دریا ندارد. 

طرح سالم‌سازی دریا و ایجاد پلاژ در ساحل مقابله با آلودگی دریا نیست

وی ادامه داد: ایجاد محیطی برای استفاده بانوان از دریا بسیار مطلوب و در راستای اسلامی شدن رفتارهاست اما اطلاق نام طرح سالم سازی دریا برای این موضوع مناسب نیست زیرا اجرای این طرح با این محتوا کمکی به مقابله با آلودگی آب دریا نخواهد کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم٬ با انتقاد از اوج‌گیری ورود سموم منسوخ کشاورزی به دریا٬ گفت: با ورود این سموم باید بدانیم که از این پس خوردن ماهی دریا شمال یعنی رفتن به استقبال امراض گوناگون و سرطان.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه بهبود وضعیت دریا نیازمند تزریق اعتبارات کارآمد و همچنین داشتن برنامه دقیق است٬ گفت: برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها اگر با تزریق اعتبارات و برنامه درست همراه باشد می تواند به احیای دریای خزر منجر شود.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به سلامت دریا یعنی به خطر افتادن اقتصاد صیادی٬ گفت: با ادامه روند کنونی و اوج‌گیری آلودگی دریا باید منتظر به صفر رسیدن آمار ورود گردشگران به مناطق شمالی کشور نیز باشیم. 

نمایندگان مجلس بارها نسبت به آلودگی دریای خزر ابراز نگرانی کرده‌اند

فیاضی با بیان اینکه رعایت نکردن بهداشت فردی و ریختن زباله‌ها و فاضلاب‌های خانگی به رودخانه‌های منتهی به دریا یکی دیگر از معضلاتی است که فاجعه کنونی دریای خزر را منجر شده٬ تصریح کرد: نمایندگان استان‌های شمالی کشور در مجلس بارها نسبت به اوج‌گیری آلودگی این دریا تذکر داده و اکنون نیز بر حسب وظیفه در تلاش برای تدوین طرحی جهت مقابله با آلودگی دریا هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: درباره بحرانی‌شدن آلودگی خزر بیشتر از ١٠‌ سال است که توسط سازمان ملل متحد هشدار داده شده از این رو برای بهبود شرایط این دریا و همچنین تضمین سلامت افراد باید بهبود وضعیت آن در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

گفتنی است؛ بحرانی‌شدن آلودگی خزر بیشتر از ١٠‌ سال است که توسط سازمان ملل متحد هشدار داده شده و به تشکیل یک کنوانسیون بین‌المللی برای خزر نیز منجر شده است اما این کنوانسیون که به مرکزیت ایران شکل گرفته، تاکنون کار چندانی از پیش نبرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، وضع آلاینده‌های خزر را خارج از استانداردهای جهانی معرفی کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =