نگاه محتاطانه چین سرویس‌های بانکداری آنلاین

نگاه سرد دولت چین به بانک‌های اینترنتی

دولت چین اگر چه نسبت به رشد شتاب‌زده سرویس‌های مالی آنلاین موضعی محتاطانه دارد ولی مخالف بانک‌های اینترنتی نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،هر چند موسسات مالی و نهادهای تجاری چین برای حضور در فضای اینترنت و فعالیت به صورت مجازی اشتیاق فراوانی از خود نشان می‌دهند ولی به دلیل تعلل و احتیاط مقامات دولتی، این کار با موانع زیادی روبروست.

بر همین اساس فعالیت بانک‌های متعلق به علی‌بابا و تنسنت – که در برخی محافل از آنها صحبت می‌شود – در آینده‌ای نزدیک رقم بخورد.

به گزارش شرکت ملی انفورماتیک به نقل از WantChinaTimes، دولت چین اگر چه نسبت به رشد شتاب‌زده سرویس‌های مالی آنلاین موضعی محتاطانه دارد ولی مخالف بانک‌های اینترنتی نیست.

در واقع دولت در حال بررسی رابطه و تاثیر بانک‌های اینترنتی بر سیستم بانکداری فعلی این کشور است.

این تعلل طولانی مدت دولت، ناامیدی و سرخوردگی علی‎بابا (Alibaba) و تنسنت (Tencent) را که در طرح‎‌های خود دست به سرمایه‌گذاری عظیمی زده‌اند، به دنبال داشته است.

علی‌بابا بزرگترین شرکت تجارت الکترونیکی در چین است و تنسنت نیز یک شرکت هلدینگ اینترنتی چینی است که از آن به عنوان چهارمین شرکت بزرگ اینترنتی جهان یاد می‌شود.

با توجه به هزینه اندک انجام تراکنش‌های مالی بر روی اینترنت در مقایسه با هزینه‌های صرف شده در شعبات فیزیکی، احتمال موفقیت این دو بانک بالاست.

تنسنت اقداماتی برای گسترش فعالیت بخش مالی خود اجرا نموده است که راه‌اندازی تعدادی شرکت فعال در حوزه مالی و تجارت الکترونیک در منطقه ویژه اقتصادی در Qianhai واقع در شنژن در جنوب شرقی چین از آن جمله است.

بر همین اساس، چندی پیش کمیسیون مقررات بانکی چینی موسوم به CBRC موافقت خود را با راه‌اندازی یک بانک سنتی به نام Weizhong در Qianhai شنژن اعلام کرد.

علی‌بابا نیز در نیمه دوم ماه ژوئیه، با همکاری بانک چین، بانک سازندگی چین (China Construction Bank)، بانک بازرگانی چین (China Merchants Bank) و بانک پینگ آن (Ping An Bank) یک سرویس وام‌دهی آنلاین برای کسب و کارهای اینترنتی کوچک و متوسط به راه انداخت.

علی‌‎بابا این آمادگی را دارد که بلافاصله پس از اعلام موافقت نهادهای دولتی، بانک اینترنتی خود را افتتاح نماید.

به نظر می‌رسد مدیران علی‌بابا باید منتظر باشند تا ببینند چه هنگام این موافقت طلایی به آنان اعطا خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  74  =  81