تابستان ۹۳ قیمت مسکن چقدر کاهش یافت؟

سطح قیمت مسکن در شهر تهران با قرار گرفتن در سراشیبی نسبتا طولانی، برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرد و تابستان یک‌دست نزولی را برای بازار ملک رقم زد.

تحقیقات میدانی به همراه آمار مقدماتی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن درباره وضعیت بازار در شهریورماه، از کاهش دست‌کم 0.6 درصدی قیمت مسکن در ثلث آخر تابستان حکایت دارد.

 ارزش معاملاتی آپارتمان‌های تهران در تیر ماه امسال 1/1 درصد نسبت به ماه قبل افت کرد و در مرداد ماه نیز مجددا کاهشی بود و این بار 2 درصد نسبت به تیر نزول کرد.

دو روز پیش دفتر اقتصاد مسکن با رصد ارزش مبایعه‌نامه‌های تنظیم‌شده در بنگاه‌ها طی 15روز اول شهریور، از تداوم کاهش قیمت در ماه آخر تابستان خبر داد و اعلام کرد: مطابق آمار مقدماتی، میانگین قیمت مسکن در شهریور 0.6درصد نسبت به مرداد افت کرده است.

به این ترتیب بازار تابستانی معاملات مسکن برای دومین سال پیاپی، در کل فصل با شیب منفی در قیمت‌ها مواجه بود، طوری که میانگین قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران طی سه ماه تابستان93 در مجموع 4درصد کاهش یافت.

در تابستان92 نیز برای اولین‌بار بعد از حداقل سه سال، منحنی قیمت مسکن در کل فصل، شیب منفی را طی کرد و در مجموع 4.8درصد ارزان شده بود.

 با این حال، میانگین قیمت مسکن در کل سه ماه فصل تابستان91 – سالی که بازار ملک 50درصد متورم شد و ناپایداری در قیمت‌، به تحریک ساعتی نرخ‌‌ها دامن زد- 6درصد افزایش یافته بود.

در سال جاری معاملات آپارتمان در تهران با متوسط قیمت 4 میلیون و 350 هزار تومان به ازای هر مترمربع در پایان خرداد93، وارد بازار تابستانی شد و از امروز، فضای بازار ملک در شرایطی حالت پاییزی به خود می‌گیرد که مطابق آخرین میانگین قیمت مسکن، سطح نرخ‌ها هم‌اکنون به متری 4 میلیون و 170 هزار تومان رسیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  79  =  87