ادامه تحصیل تا پایه نهم اجباری می‌شود

وزیر آموزش و پرورش از توزیع کتب درسی کلاس‌ اولی‌ها در جشن شکوفه‌ها خبر داد و گفت: سال تحصیلی جدید برای سایر مقاطع نیز از اول مهرماه آغاز خواهد شد و رئیس جمهور به علت سفر نیویورک خود در مراسم آغاز سال تحصیلی حضور نخواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از ایسنا: دکتر علی اصغر فانی ضمن اعلام این خبر که جشن شکوفه‌ها فردا به صورت همزمان در تمام مدارس ابتدایی کشور برگزار می‌شود، گفت: جشن شکوفه‌ها برگزار می‌شود تا نوآموزان به تدریج نسبت به محیط مدرسه آشنا شده و اجتماعی‌تر شوند.

وی افزود: شاهد هستیم برخی از کلاس اولی‌ها وقتی در روز اول مدرسه از مادرشان جدا می‌شوند بی‌قراری می‌کنند به همین دلیل جشن آغاز سال تحصیلی کلاس اولی‌ها جدا از سایر مقاطع برگزار می‌شود و حتی مادرها می‌توانند در صورت تمایل با فرزندانشان در کلاس درس حضور یابند.

رشد آمار ثبت‌نام در مدارس نسبت به سال گذشته

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آماده سازی کلاس‌های درس و مقدمات آغاز سال تحصیلی از حدود هشت ماه پیش کلید خورده است اظهار کرد: ستاد مرکزی و همچنین استانها و بخشهای مختلف مقدمات بازگشایی مدارس را فراهم کرده‌اند و می‌توان گفت آمار ثبت نام‌ها در مقایسه با سال گذشته رشد یافته است.

وضعیت مطلوب آماده سازی کتب درسی

فانی افزود: کتابهای درسی ما همگی آماده هستند و در بهترین وضعیت آماده سازی کتب درسی در 20 سال اخیر قرار داریم به طوریکه 125 میلیون جلد کتاب درسی آماده و توزیع شده است.

مشکلی در خصوص مدیریت منابع انسانی نداریم

وی با اشاره به ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: سال تحصیلی جدید را در حالی آغاز می‌کنیم که حدود 25 هزار نفر از همکاران فرهنگی ما بازنشسته می‌شوند اما با مدیریت منابع انسانی که انجام شد با مشکل جدی در این خصوص مواجه نیستیم؛ همچنین برای فضاهای آموزشی نیز مشکلی نداریم حتی در منطقه زلزله زده ایلام نیز مدارس آماده پذیرایی از دانش آموزان هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سال تحصیلی 93-94 از فردا برای کلاس اولی‌ها و از پس فردا برای کلیه دانش آموزان با قوت آغاز می‌شود اظهار کرد: امسال مدارس استیجاری نیز ساماندهی شدند و با برخی مالکین مدارس که حکم قلع و قمع داشتند تفاهم کردیم تا مدرسه را برای یک سال دیگر در اختیار ما قرار دهند. برخی مدارس نیز تخلیه شدند و دانش آموزان آن مدارس را در مدارس اطراف ساماندهی کردیم.

میزان مراجعه مردم برای ثبت نام در مدارس بیشتر شده است

وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره بازماندگان از تحصیل در مهرماه جاری ضمن با انتقاد از اخبار برخی روزنامه‌ها در این خصوص اظهار کرد: هنوز برخی اولیا برای ثبت نام فرزندانشان اقدام نکرده‌اند. برخی روز اول مهر و برخی دیرتر برای ثبت نام می‌آیند، به عنوان مثال ممکن است برخی مناطق چون ارومیه که برداشت محصول سیب دارند، دیرتر در مدارس ثبت نام می‌کنند.

فانی در ادامه با بیان اینکه تعداد ثبت نام‌هایی که تا 30 شهریور ماه امسال انجام شده نسبت به تاریخ مشابه سال گذشته یک میلیون بیشتر است، گفت: در مجموع میزان مراجعه مردم برای ثبت نام در مدارس بهتر شده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه از توزیع کتب درسی کلاس‌ اولی‌ها در جشن شکوفه‌ها خبر داد و گفت: سال تحصیلی جدید برای سایر مقاطع نیز از اول مهرماه آغاز خواهد شد و رئیس جمهور به علت سفر نیویورک خود در مراسم آغاز سال تحصیلی حضور نخواهد یافت و معاون اول وی با حضور در یک مدرسه دخترانه در تهران، زنگ آغاز سال تحصیلی را خواهد نواخت.

آغاز سال تحصیلی با 401 پژوهش سرا

فانی در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا،‌ با بیان اینکه امسال وارد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شده‌ایم گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند مهم بالادستی مطرح است و بزرگان کشور نسبت به اجرای آن تاکید دارند.

وی افزود: امسال 250 میلیارد تومان برای کیفیت بخشی آموزش و اجرای سند تحول بنیادین در بودجه آموزش و پرورش پیش بینی شده است و با کمک همین اعتبار از 131 راهکار سند تحول بنیادین، امسال 40 راهکار در قالب 99 برنامه به اجرا درخواهد آمد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همگی این برنامه‌ها حلقه‌ای از کیفیت بخشی و حائز اهمیت هستند، به چند برنامه طراحی شده در قالب 40 راهکار سند تحول بنیادین اشاره و اظهار کرد: به عنوان مثال توسعه پژوهش‌سراهای دانش آموزی مدنظر قرار گرفته است و قرار است در هر منطقه آموزشی یک پژوهش سرا ایجاد شود.

فانی ادامه داد: امکانات خوبی برای دروس پایه چون فیزیک، زیست شناسی، شیمی و غیره پیش بینی کرده‌ایم و حتی نانوفناوری را نیز وارد پژوهش سراها کردیم.

وی با بیان اینکه دانش آموزان با حضور در پژوهش‌سراها به پژوهش و تحقیق می‌پردازند گفت: امسال در بخش دانش آموزی جشنواره جوان خوارزمی بیش از 20 هزار اختراع، اکتشاف و پژوهش دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام این خبر که امسال 101 پژوهش سرای جدید به مجموعه 300 پژوهش سرای قبلی اضافه خواهد شد گفت: در واقع امسال با 401 پژوهش سرا سال تحصیلی را آغاز می‌کنیم و امیدواریم نتیجه فعالیت این پژوهش سراها تربیت دانشمندان آینده ایران اسلامی باشد.

وجود 5000 مدرسه دارای یک تا پنج دانش‌آموز

فانی در ادامه انسداد مبادی بیسوادی را نیز یکی دیگر از برنامه‌های آموزش و پرورش در راستای اجرای سند تحول بنیادین دانست و گفت: تعدادی از دانش آموزان شش تا 11 ساله را داریم که علیرغم وجود مدارس در مناطق مختلف کشور، درس نخوانده‌اند. تلاش می‌کنیم با جستجوی خانه به خانه، همه این دانش آموزان وارد مدارس شوند تا مبادی بیسوادی را مسدود کنیم.

وی افزود: سالی که گذشت بیش از 110 مدرسه تک دانش آموزی و قریب به 5000 مدرسه با یک تا پنج دانش آموزی فعال بودند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اداره مدارس تک دانش آموزی برای آموزش و پرورش هزینه بر است گفت: با این وجود ترجیح دادیم امسال این مدارس را پابرجا داشته باشیم.

تخصیص اعتبار برای کیفیت بخشی و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

فانی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فوق برنامه، پرورشی، قرآنی و تربیتی در قالب اردوها و فعالیت‌های دسته جمعی از جمله دیگر برنامه‌های طراحی شده در راستای تحقق سند تحول بنیادین هستند، گفت: در تابستان امسال برای مربیان برگزار کننده اردوها دوره‌هایی ترتیب دادیم تا بتوانیم اردوها را به سبک استاندارد برگزار کنیم.

وی افزود: علاوه بر این دانش آموز در اردو کار جمعی،‌ تحمل نظرات مختلف و مشارکت جویی را تمرین می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای را نیز بخش دیگر اجرای سند تحول خواند اظهار کرد: بخش عمده‌ای از هنرستان‌های کشور تجهیز شده‌اند و سیاست برون سپاری و خرید آموزش از سایر بخشها را تقویت کرده‌ایم؛ همچنین بخشی از اعتبار کیفیت بخشی به امر توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اختصاص یافته است.

بسته تشویقی آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل کودکان ایرانی

ادامه تحصیل تا پایان دوره اول متوسطه (کلاس نهم) اجباری می‌شود

فانی با بیان اینکه در قانون برنامه چهارم توسعه آموزش و پرورش تا پایان دوره راهنمایی اجباری دیده شده بود گفت: متاسفانه این برنامه خوب اجرا نشد. نیت ما این است که امسال چون محمل قانونی نداریم از طریق تشویق خانواده‌ها این کار را انجام دهیم و به ویژه این برنامه را در مناطق روستایی و بویژه دانش آموزان دختر به طور ویژه‌تر پیگیری کنیم.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه که به تدریج پیش نویس آن در حال آماده سازی است، حتما تحصیلات را تا پایان دوره اول متوسطه (کلاس نهم) اجباری خواهیم کرد. یقین داریم زمینه‌های لازم برای این موضوع در دولت و مجلس فراهم است و تصویب خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشوق‌ها برای خانواده‌ها معنوی هستند گفت: تصور می‌کنم این اقدام شروع خوبی برای انسداد مبادی بی سوادی باشد.

اعلام آمادگی آموزش و پرورش برای تحصیل کودکان کار

فانی درباره تحصیل کودکان کار و خیابان نیز گفت: ادامه تحصیل کودکان کار تنها در دست آموزش و پرورش نیست.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌های ذیربط نیز باید به کمک ما بیایند. باید بسترسازی کنیم البته مشکلی برای هماهنگی با سایر نهادها نداریم.

افزایش سالانه 2.5 تا 3 درصد به جمعیت دانش‌آموزی شهرستانهای تهران

وی درباره علت کاهش شمار دانش آموزان در برخی استانهای کشور گفت: علت کاهش آمار دانش آموزان در برخی استانها ترک تحصیل نیست، بلکه جابجایی و مهاجرت جمعیت است؛ به عنوان مثال سالانه میانگین 2.5 تا سه درصد بر رشد جمعیت دانش آموزی شهرستانهای اطراف تهران اضافه می‌شود. در واقع بخشی از دانش‌آموزانی که در شهرستانهای تهران و حاشیه شهرهای بزرگ درس می‌خوانند،‌ دانش‌آموزانی هستند که از شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.

فانی در پاسخ به این پرسش که آیا وقتی آمار دانش آموزان در منطقه‌ای کاهش یابد، این مدارس تعطیل خواهند شد؟ گفت: این موضوع در مورد دوره ابتدایی صدق نمی‌کند اما در مورد مدارس راهنمایی و دبیرستان اگر تعداد دانش آموز آن منطقه کم هم باشد دانش آموزان را از طریق مدارس روستا مرکزی و شبانه روزی‌ها پوشش می‌دهیم که این امر در مورد برخی مناطق سردسیر و صعب العبور نیز صدق می‌کند.

آغاز سال تحصیلی همزمان با بازنشستگی 25 هزار فرهنگی

وی درباره ساماندهی نیروی انسانی و سیاست این وزارتخانه مبنی بر کاهش تراکم نیروها اظهار کرد: در برخی مناطق با تراکم نیروی انسانی و در برخی دیگر با کمبود مواجه هستیم؛ البته در مجموع کمبود نداریم ولی این مسئله مشکل ما را حل نمی‌کند بلکه توزیع و تسهیم این نیروها مشکل ایجاد کرده است. سال تحصیلی 93-94 را در حالی آغاز می‌کنیم که حدود 25 هزار فرهنگی ما بازنشسته می‌شوند و با مدیریت بر منابع انسانی توانستیم مدارس را سامان دهیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

74  ⁄    =  37