کمک هلند به زنان پناهنده افغان در ایران

دولت هلند تفاهم نامه ای را با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان امضا کرد که به موجب آن با کمک سخاوتمندانه ای به ارزش ١١١٠٠٠ دلار از آموزش و ارائه لوازم کسب و کار جدید برای ١٣٠ پناهنده زن افغان ساکن تهران و استان البرز حمایت می کند.

خبرآنلاین: دولت هلند تفاهم نامه ای را با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان امضا کرد که به موجب آن با کمک سخاوتمندانه ای به ارزش ١١١٠٠٠ دلار از آموزش و ارائه لوازم کسب و کار جدید برای ١٣٠ پناهنده زن افغان ساکن تهران و استان البرز حمایت می کند.

پدر و مادر معصومه سال ١٣٦٠ از خانه شان در اورزگان در مرکز افغانستان به ایران گریختند. او یک سال بعد در مشهد به دنیا آمد، و این خانواده در نهایت به اسلامشهر در استان تهران نقل مکان کردند. معصومه در این شهر ازدواج کرد و مادر سه فرزند است. شوهرش بطور فصلی در زمین های کشاورزی کار می کند و یا به کار آزاد مشغول است. اما درآمد او برای تامین مخارج خانواده کافی نیست. معصومه برای تکمیل درآمد همسرش به کارهایی مشغول بوده، با این حال خانواده ناامیدانه برای بقا تلاش می کردند.

معصومه یکی از یک میلیون پناهنده افغانی ساکن ایران است، او امروز به خود می بالد که نیاز به زیبایی مشتری هایش را از طریق آرایشگاهی که در خانه اش برپا کرده، برطرف می کند. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) و بنیاد امداد جهانی (WRF) برای زنان پناهنده افغانی آسیب پذیر مثل معصومه، دوره های آموزش فنی و لوازم آغاز کسب و کار جدید مهیا کرده اند تا خوداتکایی این افراد را افزایش دهند. او می گوید: «حالا هر هفته می توانم درآمدی داشته باشم که به خانواده ام کمک کند.» معصمومه موفق شده مشتری های افغان و ایرانی ثابت خود را در محله اش داشته باشد.

در راستای راه حل راهبردی برای پناهندگان افغان، راهبرد منطقه ای چندساله ای که بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد پایدار را حمایت کرده و همچنین حامی تلاش های کشورهای میزبان در کمک به پناهندگان است، روز ٢٦ شهریور دولت هلند تفاهم نامه ای را با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان امضا کرد که به موجب آن با کمک سخاوتمندانه ای به ارزش ١١١٠٠٠ دلار از آموزش و ارائه لوازم کسب و کار جدید برای ١٣٠ پناهنده زن افغان ساکن تهران و استان البرز حمایت می کند.

این زنان نیز مانند معصومه این فرصت را خواهند داشت تا مهارتی فرا بگیرند و بتوانند با استفاده از آن در زمان بازگشت به افغانستان، وقتی شرایط بهبود یافت از عهده مخارج زندگی بربیایند و در عین حال قادر باشند در زمان اقامت در ایران به خانواده و جامعه خود کمک کنند. آنها توانایی راه اندازی کسب و کار خانگی جدید خود را در زمینه های کامپیوتر، آرایشگری، خدمات زیبایی، گلیم و تابلوفرش بافی، بسته بندی سبزیجات و میوه، پرورش قارچ، خیاطی (سیسمونی نوزاد)، سفال سازی، جواهرسازی، حکاکی و کشت زعفران به دست خواهند آورد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  75  =  83