تحریم بانک مرکزی ایران در اروپا لغو شد

با حکم شعبه بدوی دادگاه اروپا

دادگاه اتحادیه اروپا در حکمی اعلام کرد که تصمیم سال 2012 (1390) شورای اروپا برای تحریم و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران باید لغو شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شعبه بدوی دادگاه اتحادیه اروپا در حکمی اعلام کرد که تصمیم سال 2012 (1390) شورای اروپا برای تحریم و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران باید لغو شود.

 به نقل از بی‌بی‌سی، دادگاه اتحادیه اروپا در حکمی اعلام کرد که تصمیم سال 2012 (1390) شورای اروپا برای تحریم و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران باید لغو شود.
این حکم که توسط شعبه بدوی دادگاه صادر شده به‌معنی لغو فوری تحریم‌ بانک مرکزی ایران توسط اتحادیه اروپا نیست و قابل تجدیدنظرخواهی است.
در ژانویه 2012 (بهمن 1390) اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که به‌واسطه "نگرانی از ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران" خرید نفت از ایران را قطع کند و بانک مرکزی ایران را مورد تحریم قرار دهد. به‌دنبال تحریم بانک مرکزی ایران دارایی‌های این بانک نیز در اروپا مسدود شد.
تحریم‌های اتحادیه اروپا به‌دنبال رشته‌ای از قطعنامه‌‌های شورای امنیت سازمان ملل وضع شد که محدودیت‌هایی را علیه تعدادی از نهادها و اتباع ایران اعمال می‌کردند.
شورای اروپا در آن مقطع اعلام کرد که یکی از دلایل تحریم بانک مرکزی ایران کمک این نهاد مالی به دورزدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بوده است.
دادگاه اتحادیه اروپا می‌گوید شورای اروپا برای این ادعای خود هیچ دلیل و مدرکی ارائه نکرده، به هیچ نقل و انتقال مشخصی اشاره نکرده و از این رو این تصمیم باید لغو شود.
کمی بعد از اجرایی شدن تصمیم اروپا برای تحریم بانک مرکزی ایران، اتحادیه جهانی انتقالات بین‌بانکی (سویفت) نیز ارائه خدمات به بانک‌های تحریم‌شده ایرانی را متوقف کرد. پیش از آن آمریکا نیز با تحریم‌های مشابهی نظام بانکی ایران را هدف گرفته بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  10