پیش‌بینی‌ها برای طلا کاهشی ماندند

طلا نخستین ساعات هفته کاری جدید را با رشد قیمت‌ آغاز کرد، اما تا پایان این هفته راه درازی باقی است. طلا در هفته‌های گذشته افت محسوسی داشته که باعث شده نه فقط پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت که برخی از پیش‌بینی‌های میان و بلندمدت هم کاهشی شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد روز دوشنبه بهای اونس طلا تا لحظه تنظیم این خبر به 1235 دلار رسید. قیمت هر اونس فلز زرد هفته گذشته روی عدد 1229 دلار متوقف شده بود. بدترین آمار تولید چین در 6 سال روز دوشنبه باعث افت شاخص‌های بازارهای سهام آسیا شد تا این امر به رشد چند دلاری قیمت طلا در معاملات بینجامد. با این همه به علت ادامه ضعف تقاضای فیزیکی و همچنین انتظار برای برگزاری نشست فدرال رزرو حجم معاملات محدود ماند. به این ترتیب حتی بازگشت اونس به کانال 1230 دلاری هم نمی‌تواند امید را به بازار طلا بازگرداند، چراکه این فلز گرانبها همچنان در نزدیکی کمترین رقم در 8 ماه گذشته در حال نوسان است.
مهم‌ترین خبر اقتصادی این هفته اعلام نتایج نشست دوروزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در روز چهارشنبه است. سرمایه‌گذاران به دقت مواضع مقامات بانک مرکزی آمریکا را برای کسب هرگونه سرنخی از زمان‌بندی نخستین افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور در بیش از 8 سال گذشته، دنبال می‌کنند. هرگونه افزایش در نرخ بهره بانکی به طلا که دارایی غیر‌بهره‌ای است آسیب می‌زند و ارزش دلار را بالا می‌برد. بالا رفتن ارزش دلار خود می‌تواند فشار روی فلزات گرانبها را افزایش دهد. ساموئل لاگلین، معامله‌گر بازار طلا می‌گوید: «نشست این هفته فدرال رزرو جریان قیمتی برای فلز‌ات گرانبها را مشخص خواهد کرد. بازارها در مورد تغییر نرخ بهره بانکی در ژوئن 2015 توافق دارند. با این حال، هرگونه سخنی از سوی مقامات فدرال رزرو در مورد افزایش زودتر از هنگام این نرخ، فشار بیشتری بر طلا وارد خواهد کرد.» تحلیلگران اقتصادی معتقدند فدرال رزرو زودتر از انتظارات نرخ بهره را افزایش خواهد داد. این مساله فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کرده و موجب افزایش ارزش دلار شده است. قیمت طلا هفته گذشته بیش از 3 درصد کاهش یافت و این در حالی است که شاخص ارزش دلار برای نهمین هفته متوالی با رشد روبه‌رو شد. اونس طلا در یک ماه گذشته بیشتر از 6 درصد از ارزش خود را از دست داده است. تحلیلگران اقتصادی پایگاه اینترنتی «اینوستینگ» هم مانند بسیاری دیگر از تحلیلگران معتقدند که نوسانات ارزش دلار و گمانه‌زنی تحلیلگران اقتصادی نسبت به وضعیت نرخ بهره بانکی در آمریکا مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت طلا در روزهای آینده خواهد بود. تحلیلگران این پایگاه می‌گویند که سطح حمایتی قیمت طلا در روزهای آینده 1218 دلار است و سطح مقاومتی قیمت طلا نیز 1242 دلار خواهد بود. انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا احتمال افزایش زودتر از انتظار نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را بیشتر کرده است. برگزاری کنفرانس خبری جنت یلن در روز چهارشنبه تا حد زیادی وضعیت سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا را روشن خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود فدرال رزرو در این نشست 10 میلیارد دلار دیگر از محرک‌ها بکاهد و مواضعی را اتخاذ کند که افزایش نرخ بهره از میانه‌های سال 2015 میلادی را جدی‌تر کند.
اما در بازار داغ پیش‌بینی‌های کاهشی، پیش‌بینی روزنامه «وال استریت ژورنال» هم خواندنی است. وال‌استریت ژورنال پیش‌بینی کرده که با تداوم ارزش دلار و تقویت بورس در بازارهای جهانی سرمایه‌‌گذاری در بخش طلا کاهش یافته و قیمت‌ها در روزهای آینده همچنان کاهشی باشد. در حالی که برخی کارشناسان باور دارند افزایش تقاضای طلا در هند و چین به علت آغاز جشن‌های مناسبتی و فصل عروسی‌ها باعث افزایش قیمت طلا می‌شود، عده‌ای همچنان احیای اقتصاد آمریکا را مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار طلا می‌دانند. براساس گزارش وال‌‌استریت ژورنال، در حال حاضر سرمایه‌‌گذاران در چین و هند که در مجموع 70 درصد تقاضا و مصرف طلای جهانی را دارند بسیار محتاطانه عمل می‌کنند. سرمایه‌‌گذاران در چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلای جهان است از سال گذشته به‌طور مساوی در دو بخش طلا و بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما چشم‌‌انداز ضعیف درباره طلا باعث می‌‌شود که آنها سرمایه‌های خود را بیشتر به سمت بورس سوق دهند و از سرمایه‌‌گذاری در بخش طلا کاسته شود.

  افت کرون سوئد و دلار استرالیا
اما در حالی که عمده توجه‌ها در بازارهای جهانی ارز به دلار آمریکا است، این بازارها اخبار دیگری هم برای مخابره دارند. دوشنبه مهم‌ترین خبر بازارهای ارز سقوط کرون سوئد مقابل یورو به پایین‌ترین نرخ در دو ماه گذشته بود. این افت متاثر از احتمال تشکیل دولت ائتلافی ضعیف در این کشور است که می‌تواند بزرگ‌ترین اقتصاد اسکاندیناوی را با مشکل روبه‌رو کند. از سوی دیگر دلار استرالیا هم در این روز به کمترین ارزش خود در 6 ماه گذشته رسید. این افت ناشی از انتشار آمار بد از رشد اقتصاد چین بود. چین اعلام کرده که بخش تولید این کشور در ماه آگوست کندترین آهنگ رشد در 6 سال گذشته را ثبت کرده و این آمار بر ارز شریک اقتصادی آن تاثیر گذاشته است. دلار همچنان قوی مانده و پوند نیز در انتظار نتایج همه‌پرسی استقلال اسکاتلند است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  10