رشد اندک قیمت جهانی طلا

طلا در بازار جهانی پس از کاهش در سه روز معامله گذشته که سرمایه گذاران را به خرید این فلز گرانبها ترغیب کرد، با اندکی افزایش قیمت روبرو شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات صبح دوشنبه بازار سنگاپور با 0.4 درصد افزایش به 1235 دلار رسید و تا 1233 دلار معامله شد. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 0.2 درصد افزایش یافت و به 1234 دلار رسید.

این فلز ارزشمند روز جمعه به 1225 دلار کاهش یافته بود که پایین‌ترین قیمت از ژانویه به این طرف بود و کاهش بهای این فلز در یک هفته گذشته را به 2.8 درصد رساند.

طلا به سمت نخستین کاهش سه ماهه در سال جاری میلادی پیش می‌رود. رشد 12 ساله این فلز گرانبها در سال 2013 با اعلام آغاز تعدیل برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی آمریکا متوقف شد و طلا 28 درصد نزول کرد که بزرگ‌ترین سقوط در بیش از سه دهه گذشته بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طلا از ابتدای سال 2014 تاکنون با وجود آغاز تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه در آمریکا، تحت تاثیر تنش‌های اوکراین و خاورمیانه صعود کرد اما دورنمای مثبت از رشد اقتصادی سریع‌تر آمریکا، احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی این کشور را تقویت کرده و تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه مطمئن در برابر تورم را محدود کرده است.

با وجود اینکه اوباما، رییس جمهور آمریکا هفته گذشته خواستار حملات هوایی علیه گروه داعش شد طلا چندان واکنشی به رویدادهای ژئوپلیتیکی نشان نداد و عمدتا روند نزولی داشت. تحلیلگران این امر را به دلیل جو کنونی بازار و انتظار آن برای افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره در آمریکا نسبت می‌دهند.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.2 درصد افزایش یافت و به 18.6702 دلار رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری 1369 دلار بود که نسبت به 1371 دلار در روز جمعه کاهش داشت. همچنین هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با 0.5 درصد افزایش به 841 دلار رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  ⁄  42  =