سود سکه در روزهای کاهش

روز گذشته سکه با 11هزار تومان افت در مقایسه با پنج‌شنبه هفته گذشته به 929 هزار تومان رسید. با وجود کاهش قیمت سکه در روزهای اخیر، تعدادی از فعالان اعتقاد دارند فروشندگان این فلز با ارزش، در دوران افت سکه نیز ضرر نمی‌کنند و گاهی اوقات به سود بیشتری نیز می‌رسند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد روز گذشته سکه با 11هزار تومان افت در مقایسه با پنج‌شنبه هفته گذشته به 929 هزار تومان رسید. با وجود کاهش قیمت سکه در روزهای اخیر، تعدادی از فعالان اعتقاد دارند فروشندگان این فلز با ارزش، در دوران افت سکه نیز ضرر نمی‌کنند و گاهی اوقات به سود بیشتری نیز می‌رسند.
به گفته آنها زمانی‌که قیمت سکه در بازار پایین می‌آید، فروشندگان نیز شروع به خرید سکه با نرخ‌های پایین می‌کنند. به‌عنوان مثال هنگامی که در روز گذشته قیمت سکه در بازار 929 هزار تومان بود، فروشندگان سکه اقدام به خرید سکه با نرخ 920 هزار تومان می‌کردند. همچنین روز گذشته دلار برای سومین بار در شهریورماه در برابر عبور از سطح مقاومتی (3200 تومان) ایستادگی کرد. در ساعاتی از این روز دلار بر تابلوی برخی صرافی‌ها 3200 تومان ثبت شد اما در ادامه با 5 تومان کاهش به 3195 تومان رسید. به این ترتیب دلار از ابتدای هفته دوم شهریورماه همچنان به نوسان خود بین سطح جدید حمایتی (3150 تومان) و مقاومتی (3200 تومان) ادامه داده است.

 همراهی سکه با اونس جهانی
روز گذشته افزایش جزیی دلار نیز نتوانست افت قیمتی اونس را جبران کند. در این روز قیمت سکه نسبت به روز پنج‌شنبه -1/2 درصد افت پیدا کرد. این در حالی است که قیمت اونس مجموعا در پنج‌شنبه و جمعه حدود 8/0 درصد افت پیدا کرده است. البته از انتهای هفته پیش تا دیروز قیمت دلار نیز در بازارهای داخل 15/0 درصد افزایش پیدا کرد و بخشی از کاهش ارزش سکه را خنثی کرد. به این ترتیب همانطور که «دنیای اقتصاد» دیروز پیش‌بینی کرد، سکه در ابتدای هفته جاری با کاهش مواجه شد. به گفته برخی از فعالان و معامله‌گران غیررسمی در بازار، معمولا در زمان کاهش قیمت فروشندگان سکه از موجودی خود استفاده نمی‌کنند و سعی می‌کنند سکه را با نرخ‌های ارزان تری خریداری کنند. به گفته آنها اگر پس از چند روز قیمت سکه بالاتر رود، آنها به فروش موجودی سکه خود و سکه‌هایی که با نرخ‌های پایین‌تر خریده‌اند می‌پردازند و از طریق فروش این سکه‌های ارزان در روزهایی که قیمت سکه بالا رفته است، به سود بیشتری می‌رسند. البته کارشناسان معتقدند این رفتار در مواقعی سودده است که قیمت به «کف» یا «سطح حمایتی» خود نزدیک شده باشد و انتظار کاهش بیشتری نباشد. به گفته اکثر فروشندگان سکه و طلا با وجود کاهش قیمت سکه در روز گذشته خرید مردم نسبت به روزهای گذشته تغییر چندانی نکرده است.

 یک روز با تغییرات دلار
روز گذشته دلار معاملات خود را با 3190 تومان شروع کرد و این نرخ را تا حدود ظهر حفظ کرد اما شاخص بازار در حدود ساعت 13 با 10 تومان افزایش به 3200 تومان رسید؛ درحالی‌که در این ساعت دلار بر تابلوی صرافی‌ها 3200 تومان ثبت شده بود این ارز در بین فعالان غیررسمی با نرخ 3188 تومان تا 3190 تومان معامله می‌شد. این در حالی بود که در ابتدای روز دلار در بین این فعالان با نرخ 3184 تومان معامله می‌شد. افزایش نرخ دلار در ساعت 13 روز شنبه موجب افزایش تحرک دلالان شد. گروهی نرخ فروش خود را 3190 تومان عنوان کردند درحالی‌که گروهی دیگر تلاش می‌کردند دلار خود را با نرخ‌های پایین‌تر به فروش برسانند. با این حال تعدادی از فعالان غیررسمی منتطر ادامه روند قیمت در ادامه روز بودند. یکی از آنها عنوان می‌کند اگر در ادامه دلار افزایش خود را ادامه دهد، ارز خود را خواهند فروخت ولی اگر دلار پایین‌تر بیاید، ارز خود را نگه خواهند داشت. در ادامه روز انتظار گروهی از این دلالان برای افزایش قیمت به وقوع نپیوست و در ساعات انتهایی بازار دلار با 5 تومان کاهش بر تابلوی صرافی‌ها 3195 تومان ثبت شد. این در حالی است که در بازار غیررسمی در این ساعات دلار با نرخ 3185 تومان معامله شد. تعدادی از فعالان تا میانه‌های ظهر عنوان کردند تقاضا در بازار کاهش پیدا نکرده بلکه عرضه در بازار تقویت شده است. بر اساس مشاهدات میدانی روز گذشته تعداد مسافران خارجی در بازار افزایش پیدا کرده بود. به نظر می‌رسد عرضه ارز این گروه از توریست‌ها و تبدیل ارز آنها به ریال سمت عرضه بازار تقویت شد. این در حالی است تعدادی از دلالان عنوان می‌کردند گروهی از مردم نیز با افزایش قیمت دلار به فروش بخشی از موجودی ارزی خود پرداختند و به‌نظر می‌رسد این عامل نیز تا حدودی سمت عرضه بازار را تقویت کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  8