کارمزد پرداخت‌های الکترونیک با شیب ملایم به مشتریان منتقل شود

قائم‌مقام شرکت آسان‌ پرداخت:

قائم‌مقام شرکت آسان پرداخت پرشین گفت: دولت و بانک مرکزی باید سطح حمایت‌های خود را به تدریج و با شیبی ملایم کاهش دهند تا به نقطه بهینه برسیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مهدی شهیدی در گفت و گو با فارس درباره برنامه‌های بانک مرکزی برای اصلاح نظام کارمزد در بانکداری الکترونیکی گفت: به نظر می‌رسد مسئولان بانک مرکزی برنامه گسترده و بلند مدتی برای اصلاح نظام کارمزدها در تمامی فعالیت های بانکی تدارک دیده‌اند که کارمزد تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی نیز از جمله آنها است.

وی افزود: واقعیت این است که بانک مرکزی از مدت‌ها قبل باید این اقدام را انجام می‌داد زیرا نامناسب بودن ساختار حاکم بر کارمزدها، فضای کسب و کار پرداخت الکترونیکی را در کشور ما دچار نوعی ناکارآمدی کرده است.

قائم مقام شرکت آسان پرداخت پرشین در تشریح این ناکارآمدی فضای کسب و کار گفت: طبیعی است که استفاده کنندگان از خدمات بانکی مانند هر خدمت دیگری باید هزینه برخورداری از این سرویس‌ها را پرداخت کنند همانطور که در همه جای دنیا نیز این کاربران هستند که هزینه استفاده از خدمات را پرداخت می‌کنند ولی در کشور ما طی یک دهه اخیر به دلایل مختلف، نهادهای حاکمیتی و بانک‌ها این هزینه‌ها را متقبل شده‌اند.

شهیدی ادامه داد: این رویه که در ابتدا با توجیه نهادینه کردن فرهنگ استفاده از خدمات بانکداری و پرداخت الکتریکی باب شد، برای چند سال قابل توجیه بود چرا که بدیهی است برای گسترش فرهنگ استفاده از یک محصول یا خدمت گاهی ناگزیر از ارائه ارزان یا حتی رایگان آن هستیم اما مشکل از آنجایی آغاز شد که رقابت بانک‌ها با یکدیگر، با نبود نهاد ناظر حاکمیتی تخصصی و ساختار نفتی حاکم بر اقتصاد کشور، موجب شد ارائه خدمات رایگان به کاربران به یک رویه دائمی تبدیل شود.

این فعال حوزه پرداخت الکترونیکی با اشاره به گسترش سریع استفاده از خدمات پرداخت الکترونیکی در سال‌های اخیر گفت: روند افزایشی یا بهتر است بگوییم روند جهشی استفاده از ابزارها و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی مانند دستگاه‌های کارتخوان و تلفن همراه در چند سال اخیر به خوبی نشان می دهد که جامعه ارزش و فایده بهره‌مندی از این نوع خدمات را درک کرده است و در واقع ما از مرحله فرهنگ سازی و اعتماد سازی تا حدود زیادی عبور کرده‌ایم.

پرداخت هزینه‌ خدمات الکترونیک توسط بانک‌ها و نهادهای حاکمیتی دیگر توجیه اقتصادی ندارد

وی ادامه داد: بنابراین پرداخت هزینه‌های ارائه این خدمات از جانب نهادهای‌های حاکمیتی و بانک‌ها بیش از این هیچ توجیه و سودی ندارد به غیر از اینکه نوعی نظام پرداخت یارانه غیر هدفمند را در این حوزه نهادینه کند.

شهیدی با اشاره به افزایش هزینه‌های زیرساختی و نگهداری از این زیرساخت‌ها و حفظ و افزایش ضرایب امنیتی تبادلات بر بسترهای الکترونیکی، گفت: این هزینه‌ها به حدی رسیده که امکان تأمین آنها بدون درگیر کردن کاربران نهایی غیرممکن یا حداقل غیر منطقی است،بنابراین اقدام بانک مرکزی برای اصلاح نظام کارمزد در این حوزه کاملا ضروری و درست است.

مدیر پی اس پی آسان پرداخت گفت: هر قدر دیرتر نسبت به اصلاح این نظام اقدام کنیم، دشواری‌های کار بیشتر می‌شود زیرا کاربران بیشتر به عدم پرداخت هزینه برای خدماتی که از آنها بهره می‌برند، عادت می کنند و تغییر این عادت هم بسیار دشوار و هزینه بر خواهد بود‌.

وی با اشاره به برنامه هایی که برای اصلاح نظام کارمزد در حوزه پرداخت الکترونیکی در دست بررسی است، گفت: خوشبختانه هماهنگی و تبادل نظر خوبی میان فعالان حوزه پرداخت الکترونیکی و مسئولان بانک مرکزی در این زمینه وجود دارد و جلسات متعدد و فشرده‌ای با حضور مدیران بانک مرکزی، شرکت شاپرک و شرکت‌های پی اس پی برگزار شده و همچنان نیز ادامه دارد تا بتوانیم به ساختاری برسیم که هم برای فعالان و سرمایه‌گذاران این حوزه توجیه داشته باشد و هم به کاربران خدمات پرداخت و بانکداری الکترونیکی بابت پرداخت هزینه فشار وارد نشود و همچنین نهادهای حاکمیتی بتوانند بر مبنای آن وظایف نظارتی خود را انجام دهند.

نباید به یکباره همه هزینه‌ خدمات الکترونیک را به مشتریان منتقل کرد

شهیدی گفت: مدل‌های مختلفی در دست بررسی است، یکی از آنها این است که بخشی از کارمزد استفاده از خدمات را کاربران نهایی و بخش  دیگر را نیز بانک‌های صادرکننده کارت متقبل شوند؛‌ البته مدل هنوز نهایی نشده است و بررسی‌های کارشناسی همچنان ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید به یکباره به سمت انتقال همه هزینه‌ها به کاربر برویم، افزود: دولت و بانک مرکزی همچنان باید حمایت‌های خود را ادامه دهند و به تدریج سطح حمایت‌ها را با شیبی ملایم کاهش دهند تا تا به نقطه بهینه برسیم.

این فعال حوزه پرداخت الکترونیکی اظهارداشت: مردم نیز باید به این باور برسند که در ازای پرداخت کارمزد از خدماتی بهره می‌برند که به آنها در صرفه جویی بیشتر در بسیاری موارد مانند صرفه جویی در هزینه‌های رفت و آمد، زمان و خطر  جابه جایی پول نقد کمک می‌کند. به عنوان مثال پذیرندگان دستگاه های کارتخوان فروشگاهی دیگر نیازی ندارند برای انتقال دخل خود به حساب های بانکی اقدام کنند و پول پس از هر بار انجام تراکنش خرید توسط مشتریان به حساب آنها منتقل می شود. دغدغه مراقبت از مقادیر بالای پول نقد در فروشگاه های خود را ندارند و از انواع حمایت ها و طرح های تشویقی شرکت های پی اس پی هم برخوردار هستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. مهدی می گوید

    آخ جون بازم شیب ملایم هوووووووررررراااااااا روحانی متچکریم

  2. ناشناس می گوید

    نکته اینجاست که اگر بانک هم پرداخت کند در نهایت از چیب مشتری پرداخت میشود اما یکی باعث وابستگی همیشگی به بانک می شود دیگری باعث استقلال پی اس پس

ارسال یک پاسخ

96  −  88  =