پات اپلیکیشنی با امکانات منحصر به فرد

مدیران پات در گفتگو با بانکداری الکترونیک مطرح کردند:

با افزودن يك سري امكانات به اكوسيستم تمايز خود را مشخص کرده‌ایم كه مشتري در شش ماه آينده اكوسيستم و اپليكيشن پات را به عنوان وجه تمايز ببيند / ساده‌سازی خود بزرگترين سرويس است كه در انجام عمليات به مشتريان بسيار كمك می‌کند و اين مهم از جمله فرمول‌های موفقيت ما خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پات به عنوان یک اکوسیستم توانسته جایگاه خود را در میان اپلیکیشن‌های حوزه پرداخت پیدا کند و این مهم حاصل دیدگاه مدیران شرکت ایران کیش است. در طراحی این اپلیکیشن دو عنصر نقش اساسی داشته اول یکپارچگی و دیگر متمایز بودن است. این دو خصیصه باعث شده تا محصولی با هویت خاص رقم بخورد. در یک میزسخن دو نفره، پیمان طبری معاون فناوری اطلاعات شرکت ایران‌کیش و شهره آقا بابایی مدیرپروژه پات‌ در ترسیم اهداف، روند و چشم‌انداز بازار‌ پات به عنوان یک اکوسیستم‌ پرداخت به گفتگو پرداختند. طبری می‌گوید: «مهم‌ترین وجه تمايز ما اين است كه براساس مطالعه و تحقيقات تمايزي را ايجاد و خدماتي را ارائه كنيم كه به حاشيه نرود و هدفمند انجام شود و مطمئن هستيم تا  شش ماه آينده اين تمايز كاملا ملموس خواهد بود.» و آقابابایی نیز می‌افزاید: «امنيتي كه در پات براي كاربران ايجاد کرده‌ایم از بالاترين درجه اهميت برخوردار است كه با استانداردهاي رمزنگاري شده بسيار خوبي همراه است و سرویس‌های آن نيز مدام در حال ارتقا و به روز شدن هستند و به كاربران خود قول می‌دهیم كه در سال آينده سورپرايزهاي بسيار خوبي ارائه دهيم.» متن کامل این گفتگوی دونفره را با هم می‌خوانیم.

*با توجه به چشم‌انداز ٣ساله تعريف شده، در حال حاضر اكوسيستم پات در چه جايگاهي قرار دارد؟
طبري: يكي از مهمترین امکانی كه در صنعت پرداخت می‌تواند مورد توجه واقع شود، یکپارچه‌سازی سیستم‌هاست، كه ما از طريق چندين درگاه خدمات پرداخت (payment) مانند درگاه‌های: موبايل، پوز و اينترنت، آن را پیاده‌سازی کرده‌ایم. كه اين امر مستلزم يكپارچه شدن كل سيستم بود و ما براي حفظ آن، كل سيستم را به صورت اكوسيستم می‌بینیم. به طوري كه هر امکانی در اينترنت در اختيار كليه ابزارهايي كه قابليت ارائه دارند قرار گيرد، ضمن اينكه خود آن نيز به همراه خود زایش دارد به عبارتي خود حامل پروژه‌هایی است كه منجر به بزرگ‌تر شدن اكوسيستم می‌شود.
اين اكوسيستم داراي سرویس‌های ویژه‌ای است كه بخش كوچكي از آن مربوط به سیستم‌های پوز است.

گفتني است ما اگرچه بر روي پوز خدمات زيادي ارائه می‌دهیم اما در اين بخش ديگر متمركز نيستيم و در حال گسترش اين خدمات بر روي اينترنت و موبایل هستيم.

*زمانی که پات را به عنوان اكوسيستم مطرح كرديد تعريف كلي شما از اكوسيستم چه بود؟
طبری: مهمترين تعريف ما از اكوسيستم، مفهوم یکپارچه‌سازی و زايش بود به اين معنا كه برطرف سازي يك نياز درون اكوسيستم در كليه درگاه‌های ديگر آن نيز اعمال شود و اين امر خود به وجود آورنده نياز ديگري براي مشتري و افزوده شدن مشتري ديگر به سيستم و متبلور شدن تكنولوژي جديد ديگري در كنار آن خواهد شد به عبارتي هم نياز را مرتفع كرده و هم به وجود آورنده نياز خواهد بود و به اين دليل ما نام اكوسيستم را بر آن نهاده‌ایم.

*نگاه شما به اكوسيستم چگونه بود كه توانستيد آن را بسازيد و به سمت آن برويد؟
آقابابايي: اكو سيستم براي كليه اجزاي خود ايجاد يكپارچگي می‌کند كه اين اجزا می‌تواند متشكل از كليه امكانات و محصولات يك شركت تا كليه فرايندها، منابع انساني و مشتريان و.باشد و كل هدف آن نيز از منظر فني ايجاد يكپارچگي و از رويكرد بررسي رفتار مشتري می‌تواند به بالا بردن کیفیت سرويس مورد ارائه به مشتري از طريق تمام مكانيزمهايي كه يك شركت در آن راستا ايجاد كرده است كمك قابل توجهي كند و به دليل داشتن قابليت بررسي كل محصولات، فرايندها و اجزاي سازمان‌ها در مجموعه، آن را در قالب يك اكوسيستم می‌بینیم. مفهومي كه در سیستم‌های بانكداري همانند "Omni Channel" است و در واقع مشتري از يك ساختار واحد و يا برند سرويس ميگيرد كه اين سرويسها در قالب اكوسيستم به آن ارائه می‌شود.
طبری: سایتهایی همانند علی بابا یا آمازون که اکنون خود را به صورت یک اکوسیستم مطرح کرده و مشتریان آن‌ها آن‌قدر زیاد و داده‌های آن‌ها با هم در تعامل و داراي زایش مشتري هستند با ايجاد بستري مناسب در راستاي فروش کالاهای مردم اقدام کرده‌اند كه payment بخشی از آن است. شاید خود این سایت فکرش را هم نمی‌کرد که به یک‌باره به کلیه ابعاد پرداخته و بخشی از نیازمندی‌های فروش را بپوشاند که همه این‌ها متاثر از ایجاد بستر مناسب بود، ما نيز برای اینکه بتوانیم این ایده را به وجود آوریم برای اولین بار اقدام به پیاده‌سازی و تکمیل سیستم‌هایی کرده‌ایم که فقط نقش ‌‌ payment را در این اکوسیستم داشته باشيم و از استارتآپهاو افراد صاحب‌نظر و ایدهپرداز دعوت كرديم تا ایده‌های خود را به این اکوسیستم آورده و از بستر payment امن ما استفاده کنند تا به طور خودکار زایش ایجاد شود.
كه اكنون با توجه به اينكه اپليكيشن ما مستقل عمل می‌کند در حال ايجاد پرداخت‌های درون برنامه‌ای هستيم كه توسط نسخه جديد قدرتمندي كه فقط payment است، نقش خود را به عنوان يك payment provider حفظ كرده و اگر كسي بخواهد به اين اكوسيستم وارد شود با سهولت بتواند ابزارهاي خود را وارد كند و ما نیز بخشي از آن سيستم شويم كه انواع ایده‌ها می‌تواند در آن شكل بگيرد و اين ایده‌ها ما را نيز در راه رسيدن به اهداف ياري می‌کند.
به طور مثال پروژه پات ما، نيز امكان پرداخت درون برنامه‌ای دارد، كه به‌صورت پرداخت موبايلي است و مشابه اين امر راه‌اندازی پروژه پات سي كه مخصوص تاکسی‌هاست و يا پروژه CNG و به زودي كيوسكي خواهد بود كه تمامي امكانات اكوسيستم پات را نيز به همراه خود خواهد داشت و بدين ترتيب به وسيله ساخت ابزارهاي جديد براي آوردن ابزارها و امكانات ديگران بسترسازی می‌کنیم.

* شما مدیر پروژه پات هستید چطور شد پات یک پروژه شد؟
آقا‌بابایی:به دليل اهميتي كه حوزه موبايل براي مديريت ارشد شركت داشته است اين حوزه را به عنوان پروژه‌ای كه از چابكي لازم برخوردار باشد تعريف كرده است و من نيز به عنوان مدير آن انتخاب شده‌ام.
*توليد محصول چندان سخت نيست اما هنر اينكه بتوان آن را در سبد مشتري جاي داد كمي سخت است، شما در اين راستا چه اقدامي کرده‌اید؟ اكنون استفاده از موبايل و اينترنت سهم كوچكي در خريد در ايران را دارد شما در اين سهم كوچك چه سهمي داريد و چقدر توانسته‌اید اين نمودار را صعودي كنيد؟
آقابابابي:حوزه موبایل در ايران در كل سهم كوچكي از خريد فروشگاهي را داراست و گرنه در حوزه خريد، شارژ و پرداخت سهم قابل توجهي دارد موبايل به دليل دسترس‌پذیری و سهولت بالا ضريب نفوذ بسيار بالايي را در ميان مردم دارد اما از ظرفیت‌های آن در افزایش میزان تراکنش‌های خرید استفاده نکرده‌ایم.
با نگاهي به امكاناتي كه در حوزه خريد است خواهيم ديد كه به دليل عدم تمركز اپليكيشن‌هاي ارائه شده توسط شرکت‌های پي اس پي بر روي اين حوزه، اين حوزه به خوبي پوشش داده نشده است، اما اكنون با ارائه خدماتي همچون خريد بليط اينترنتي، خدمات نيكوكاري و اپليكيشن‌هاي مختلف اين چنيني، مجالي براي پيشرفت اين حوزه برقرار شده است.

*با نگاهي به اپليكيشن‌ها و با تفكيك خريد و غير خريد درميابيم كه در قسمت‌های غير خريد بسيار فعال‌تر از حوزه خريد عمل شده است، چرا؟
آقابابايي: سهم خريد در حوزه موبايلي ناچيز است و امسال اپليكيشن‌ها با ايجاد امكاناتي چون NFC و QRCODE به اين حوزه‌ها وارد شده‌اند و در نهايت زماني كه سرویس‌های مورد ارائه خريد به بلوغ رسيد و به همان سهولت خدمات غير خريد همچون شارژ و پرداخت قبض انجام شود قطعا در حوزه خريد نيز به پويايي لازم خواهيم رسيد.

*يكي از مسايل ارزيابي نياز مشتريان از راه دور و در زيست بوم آن‌هاست در اين راستا اپليكيشن پات چه گامي برداشته است و در مقايسه با رقبا چه کرده‌اید؟
طبري: در زمينه رقيب و مشتري، استراتژی‌ها بسيار متفاوت است كه يكي از اين استراتژی‌ها تمايز است كه ما به شدت بر روي ايجاد آن متمركز هستيم، به عبارتي با افزودن يك سري امكانات به اكوسيستم تمايز خود را مشخص کرده‌ایم كه مشتري در شش ماه آينده اكوسيستم و اپليكيشن پات را به عنوان وجه تمايز ببيند. زماني‌كه اين اتفاق بیفتد رقابت براي ما راحت‌تر می‌شود. يك نمونه از ابعاد اين تمايز كه چند روز پيش رونمايي شد امكان ايجاد زمينه استفاده پات براي نابينايان بود امكانات ديگري را نيز به اپليكيشن هاي پات وسيستم‌هاي دیگر و همچنين بر روي ديواس همکار افزوده‌ایم كه وجه تمايز ما ملموس‌تر باشد و مشتري را بيشتر به سمت خود بكشاند كه البته اين افزايش امكانات ادامه دارد.
در عين حال، در حال مطالعه بر روي نیازهای مشتري و مرتفع سازي آن‌ها هستيم. كه با استفاده از آرندي بررسی‌های لازم را انجام و ايجاد نياز می‌کنیم به عبارتي با ارائه امكاناتي به مشتري اين امكان را می‌دهیم كه ايده آفريني كرده و براساس آن‌ها حركت كند و خوشبختانه تاکنون تا حد زيادي موفق بوده‌ایم و پروسه پيشرفت امكانات ما در اكوسيستم پات براي ايجاد تمايز ادامه دارد.

*آيا ايجاد تمايز به تنهايي كافي است؟ چرا كه ممكن است در سبد مشتري امكاناتي را ايجاد كنيم اما همچنان حاشيه بوده و از هدف دور باشيم.
طبري: مهم‌ترین وجه تمايز ما اين است كه براساس مطالعه و تحقيقات تمايزي را ايجاد و خدماتي را ارائه كنيم كه به حاشيه نرود و هدفمند انجام شود و مطمئن هستيم تا ٦ماه آينده اين تمايز كاملا ملموس خواهد بود.

*اگر شما در کسب‌وکارهای نوين به يكباره معادلات توسط استارت آپ‌ها بر هم خورد چرا كه اصولا كار استارتاپ نيز همين است، مثلا محصولي ايجاد شود كه تمام معادلات را بر هم می‌زند و با صرف هزينه كمتر، ساده و بهتر امكان خريد را راحت‌تر می‌کند، تاچه حد در اين راستا جلو رفته‌اید؟
طبری: شركت ما جز شرکت‌های علاقه‌مند و پويا در اين زمينه است و نوع زیرساخت‌های فني ایجادشده در آن به‌گونه‌ای است كه شرايط را براي کسب‌وکار فراهم كرده است تا بتواند با مشتريان مختلف از نظر استارآپي و کسب‌وکارهای جديد و ایده‌های نوين اتصال را برقرار كرده و سرويس پايه را در اختيار آن‌ها قرار دهد تا آن‌ها براساس سرویس‌های پايه بتوانند مدل‌هایی را تعريف كنند و تا انتهاي سال و یا نهايتا تا فروردين ماه سال آينده يك يا دو نمونه آن ارائه خواهد شد.
در نمونه اين سرويس ها خواهيد ديد كه سرويس پایه‌ای را به‌عنوان psp در اختيار آن‌ها قرار داده كه با توجه به زیرساخت‌های قوي ما امكاني را مهيا كرده و در اختيار استارت آپ‌ها و پرداخت آپي‌ها قرار داده‌ایم كه خدمات آن مبتني بر دستورالعمل ابلاغ شده است.
البته قبول داريم كه ما به عنوان psp با چنين بدنه بزرگي وحجم سنگين كار و همچنين سابقه‌ای و الزاماتي كه دائماً آن‌ها را رعايت می‌کنیم از چابکی‌ای كه استارت آپ‌ها و شرکت‌های پرداخت می‌توانند داشته باشند نتوانيم برخوردار باشيم و شايد فوكوس بر روي يك سري اهداف خاص و ورود به بازارهاي هدف خاص كه آن‌ها بر روي آن مانور می‌دهند براي ما جذاب نبوده و زمان‌بر تلقي شود.

*اهداف تعيين شده از ابتداي راه‌اندازی پات تا انتها چيست؟
طبري: يكي از اهداف ما بحث يكپارچگي سیستم‌ها و ايجاد بستر پرداخت بود تا به وسيله آن ديگران بيايند و بر روي آن كار كنند و طبيعي است كه سهم بازار با اين بسترسازی‌ها به وجود آمده و خود براي ما زايشي خواهد بود. ما فكر كرديم كه از نگاه ديگري وارد بازار شويم بنابراين امنيت و يكپارچگي و سرویس‌های گوناگوني را در این اكوسيستم قراردادیم تا هم ابزارهاي جديدي در سيستم داشته باشيم و هم بستري مناسب براي استفاده ديگران داشته باشيم كه خود داراي زايش اپليكيشنهاي موبايلي‌، اينترنتي و اپليكيشنهاي روي پوز و سيستمهاي ديگر است. اين اكوسيستم به مفهوم پرداختي‌هاي كه شاپرك و بانك مركزي اعلام كردهاند نيز كمك می‌کند و با ايجاد بستري امن، به‌راحتی می‌توان به کسب‌وکار پرداخت، كه در صورت چنين اقدامي، توسعه بازار محدود به شركت نشده و از آن فراتر رفته و اين توسعه بازار و مشتريان ما را به اهداف خود می‌رساند.
گفتني است نرم‌افزار ما در شش ماهه اخير رشد بسيار خوبي داشته كه اين امر نشان‌دهنده آمدن مشتريان به سمت ماست. كه در اين راستا نگاه ما فقط به ‌چهار عمل اصلي پرداخت قبض و غيره نبوده و مشتريان خود را تنها به تعداد نصب اپليكيشن پات نگاه نمی‌کنیم بلكه بر مصرف بسترهايمان نيز توجه داريم. به‌طور مثال بسياري از مشتريان استفاده‌کننده بستر ما شايد مشتري ايران كيش نباشند اما در حال استفاده از اپليكيشن سرويس ايران كيش هستند و آن اپليكيشن ما را به آن تعداد تراكنش مورد نظر برساند چرا كه هدف از كل اين اتفاق بالا بردن تعداد تراکنش‌های psp است.

*يكي از كارهايي كه اكنون بسيار متداول است داشتن API يا پرداخت است، به اين زمينه تا چه حد پرداخته‌شده و چقدر براي ديگران فرصت سازي شده است؟
آقابابايي: زیرساخت‌های انجام اين كار در قالب يك استاندارد مشخص و با كيفيت، امنيت و سرعت مطلوب توسط زیرساخت‌های فني ما ارائه و در اختيار ديگران قرار داده شده است.
در حال حاضر استراتژي ما به صورت مشاركتي است و با گروه‌های مختلف كار می‌کنیم و شايد روزي گروهي بيايد كه براي ما آن‌قدر جذاب و داراي مشتري زياد باشد كه خود ما به سراغ خريد آن برويم.

*در بحث استفاده از بيگ ديتا كه در بحث پرداخت بسيار ضروري است چقدر از اطلاعات گسترده آن جمع آوري و استفاده کرده‌اید؟
طبري: ما در قسمت فني واحدي به نام BI داريم كه جايزه بهترين BI را هم نصيب خود كرده و هدفش جمع آوري گستره‌ای از اطلاعات است. ما جز معدود psp هايي هستيم كه به صورت رفتاري و گزارشي بر روي آن كار کرده‌ایم. البته اكثر سازمان‌ها BI را reporting می‌دانند، اما ما از مرحله reporting بيرون آمده و بر روي تحليل داده‌ها كار می‌کنیم. زمانی که بحث بيگ ديتا مطرح می‌شود بسياري از مسائل مهم ديگر نيز مطرح می‌شود كه يكي از آن‌ها مطلب warehousing آن است كه بايد به صورت مجزا مطرح شود كه البته به روز كردن انواع سیستم‌ها كار آساني نيست. حدود ٣سال بر روي آن كار كرديم و سيستم warehousing راه انداختيم.
زمانيكه warehousing می‌کنید بايد براساس تمام کسب‌وکارها و تحلیل‌های مورد انتظار باشد يا به عبارتي BTL مربوطه را بسازید. تحليل اينكه به چه BTL ي برسيم خودکار سختي است كه در حال انجام آن هستيم.
شرکت‌های ديگر report هايي راه انداخته و سپس آناليز می‌کنند، اما رفتن به سمت بيگ ديتا و تحليل رفتار مشتريان و تراکنش‌ها گام‌هایی دارد كه ما قدم‌های اوليه آن‌ها را برداشته‌ایم و افتخار اين را داريم كه بگوييم اكنون ديگر بر روي تحليل مشتري كار می‌کنیم.

*چقدر بر روي هوش مصنوعي کارکرده‌اید؟
طبري: از ابزارهاي هوش مصنوعي استفاده کرده‌ایم.

*چه مشاوراني از بيرون گرفته ايد و چه تعداد از داخل مجموعه كار می‌کنند؟
طبري: تعدادي پيمانكار و تعدادي مشاور در حال كمك به ما بر روي اين پروژه هستند.

*فكر مي كنيد پات در سال آينده به كجا برسد؟
آقابابايي: پيرو صحبت‌های قبلي آقاي طبري، اساسا فلسفه اكوسيستم پات اين است كه رفتار مشتري را در تمامي يونيت‌هاي خود تحليل و مناسب با آن، سيستم خود را ارتقا داده كه منجر به بحث استفاده از بيگ ديتا در اكوسيستم‌ها می‌شود كه يكي از اهداف ما در اكوسيستم پات است.
مدت دو سال است كه ايران‌كيش توليد اپليكيشن موبايلي خود را آغاز كرده‌است اما امسال منحصرا تمركز خود را بر روي پات بيشتر كرده و قرار است در سال آينده نيز بيشتر شود. ما به همراه تيم فني و بيزينسي قوي خود توانسته‌ايم از تير ماه امسال هرماه حداقل يك سرويس جديد به پات اضافه كنيم و آن را به رشد قابل قبولي در سال‌ ٩٦برسانيم.
در اسفند ماه امسال از نسخه نابينايان رونمايي كرديم كه سه نفر از نابينايان به نام‌های: ميثم اميني، نصرالله رضايي و جواد ايزدي در انجام اين پروژه به ما كمك شاياني كرده‌اند و تمامي اين سرویس‌ها دست به دست يكديگر داده‌اند تا پات را به رشد قابل قبولي در سال ٩٦برسانند و اين برنامه در سال ٩٧ نيز ادامه خواهد داشت.
بر طبق هدف‌گذاری انجام شده از ارديبهشت ماه سال آينده هر ماه يك سرويس جديد خواهيم داشت ما ضمن اقدام به رعايت الزامات سرويس و امنيت، سعی کرده‌ایم كليه مواردي كه كاربر را مطمئن و راضي می‌سازد انجام دهیم با اضافه كردن سرویس‌های خاص و جديد سعي بر متمایزسازی خود داريم.

*آيا اضافه كردن سيستم به تنهايي كافي است يا متمايز سازي نيازمند اقدامات ديگر است؟
آقابابايي: اين موضوع داراي سه شاخه است: اول چون به لحاظ كاربري كيفيت سرويس بسيار حائز اهميت است گروهي را براي پاسخگويي كيفيت و پشتيباني داريم كه خدمات بسيار ارزنده‌ای را به مشتريان ارائه می‌دهند و آرامش خاطر را براي آن‌ها به ارمغان می‌آورند. ضمن اينكه در راستاي جلب رضايت مشتريان در اپليكيشن گزینه‌ای به نام نظر سنجي نيز قرار داده‌ایم تا دائما نظر آن‌ها را رصد و مورد توجه قرار دهيم. دومین مورد امنیت است که بسیار بر آن تاکید داشته‌ایم و مورد سوم خدمات متمایز است.

*تمايز سرویس‌های شما با سرویس‌های ديگر شرکت‌ها چيست؟
آقابابايي: قطعا ساده‌سازی خود بزرگترين سرويس است كه در انجام عمليات به مشتريان بسيار كمك می‌کند و اين مهم از جمله فرمول‌های موفقيت ما خواهد بود. امكان استفاده از QRCode، پات سلامت، چند زبانه بودن اپلیکیشن‌ها از جمله خدمات مورد ارائه ماست.

*ایده‌هایی همچون استفاده از كارت اعتباري به كاربري كه مشتري دائم سيستم است را تا چه مورد توجه قرار داده‌اید؟
طبری: اين كار تلفيق بين سيستم بانكي و psp است كه فعلا اتفاق نمی‌افتد و متاسفانه در حال حاضر يكي از معذوریت‌های بانك مركزي تفكيك payment از صنعت بانكداري است درحالی‌که اكنون مشتريان ما علاوه بر paymentv انتظار ارائه سرویس‌های بانكي را نيز دارند.

*اكنون دو نوع هم‌افزایی اشتراك محصول و اشتراك اطلاعاتي داريم كه در آن فكر نمی‌کنم بانك مركزي دخالتي داشته باشد؟
طبري: ما توانستيم انتقال بخش كارت به كارت را بر روي اپليكيشن‌هاي موبايل بياوريم كه خود بسيار زمانبر بود.

*اينكه اطلاعات را به صورت مشترك استفاده می‌کنید و محصولي را بر روي پات قرار می‌دهید چطور؟
طبري: به دليل اينكه شما می‌خواهید سرویس‌های جديد و فراتر از خريد را بر روي پات قرار دهيد كه لازمه آن اين است كه از سرویس‌های بانكي استفاده كنيد، اين كار قابل انجام نيست، به عنوان مثال خدماتي همچون شارژ خودكار اعتبار مشتري در payment در سیاست‌های آينده ما به مشتريان است كه هنوز به جمع‌بندی لازم در اين زمينه نرسیده‌ایم و لازمه آن اين است كه بر روي داده‌های خود كار كرده و مشتري vip و داراي اعتبار خود را شناسايي و دسته‌بندی كنيم. كه مشتري از منظر psp به دو بخش تقسيم می‌شود.
يك بخش از مشتری‌ها پذیرنده‌ها و بخش ديگر استفاده كننده از سرويس، دارندگان كارت هستند،psp در حوزه داشتن اطلاعات دارندگان كارت ضعيف است.
كه ما اكنون با داشتن مجموعه‌ای از مشتري كه از سرویس‌های ما استفاده می‌کنند، با يك حركت مشخص می‌توانیم آن‌ها را به سمت پذیرنده‌های خود حركت دهيم، كه برخي نام باشگاه مشتري را بر آن می‌نهند اما به عقيده من باشگاه مشتريان را نه psp و نه بانك می‌تواند ارائه كند بلكه كنار هم قرار گرفتن psp و بانک است كه می‌تواند آن را تشكيل دهد. در بسياري از موارد مشتری‌های vip ما سرویس‌های بانكي را از psp خود می‌خواهد كه ما آن را نمی‌توانیم ارائه دهيم چرا كه اين كار تلفيق بانك و psp است كه اكنون به دليل وجود کسب‌وکارهای در حال رشد و نياز مبرم به تلفيق psp و بانك، بايد رگولاتوري بانك مركزي به شدت به آن توجه كند.
در گذشته كه شاپرك هنوز چنين تلفيقي را اجرا نكرده بود در حال ارائه چنين سيستمي بوديم اما با تلفيق اين دو از آن سيستم دور شديم.
نگراني ديگر ما ضعف بسيار شديد در نداشتن پرونده محكم و مستند در خصوص ارائه سرويس به مشتريان psp در پرداخت‌هاي درون برنامه‌اي است كه متاسفانه در حال حاضر به شكل بسيار خطرناكي ارائه می‌شود و ما هنوز از سوي بانك مركزي دستورالعملي كه بخواهد وضعيت مشخصي را ارائه كند دريافت نکرده‌ایم. براي مثال در اينترنت وضعيت مشخصي تعیین‌شده است و در درگاه‌های پرداخت اينترنتي اعلام شده كه چنانچه كسي می‌خواهد سرويس payment داشته باشد بايد درگاه psp خود را به روز كند و حق ساخت درگاه جديد را ندارد و با گرفتن شماره كارت مشتري نهايتا به ارائه سرويسي منجر می‌شود كه زمانی که شما می‌خواهید فرآيند خريد را انجام دهيد درگاهي كه آدرس آن با نام شاپرك نيز شروع می‌شود بيرون آمده و با نظارت كامل پروسه عمليات خريد به پايان می‌رسد، اما در موبايل چنين امكاني وجود ندارد و اين مراحل بسيار خطرناك به‌پیش می‌رود كه نيازمند نظارت و دستورالعمل هرچه سریع‌تر از سوي رگولاتوري است.

*البته منطقش آن است كه psp آن‌قدر بزرگ باشد كه خود تعیین‌کننده استاندارد باشد، نظر شما چيست؟
طبري: اتفاقي كه اكنون در حال رخ دادن است اين است كه ما بر روي استانداردهايي کارکرده و پافشاري می‌کنیم اما مشتري راحتي كار psp ديگر كه بدون در نظر گرفتن امنيت است را انتخاب كرده و امنيت را از دست می‌دهد. با اين اتفاق ما با برقراري امنيت بازار را از دست می‌دهیم كه داشتن امنيت يا بازار ٢سر انتخاب psp را تشکیل می‌دهدكه يا بايد امنيت را در نظر بگيرد و يا بازار را به دست آورد و در اين انتخاب، اپليكيشن ما امنيت را مد نظر قرار داده است.
امنيت يك اپليكيشن بسيار مهم است كه مستلزم داشتن بستري امن است و بايد بر روي اين امر مهم نظارت كافي انجام شود.

*شايد اگر به حد كافي بزرگ شود به استاندارد مورد نظر برسد؟

طبري: به هر حال ما استانداردهاي امنيتي خود را تعريف كرده و توسط آن‌ها جلو می‌رویم و امكانات خود را به‌طور كامل ارائه می‌دهيم اما مسئله اي كه در اينجا مطرح است آن است كه يك بحث بيزينس و بحث ديگر امكانات است و ادعاي ما اين است كه اكوسيستم ما علاوه بر سرويس تعهد ديگري به نام امنيت را براي دارندگان كارت تعيين می‌کند تا كسي كه درگاه ايران كيش را می‌بیند با خيال راحت عمليات خريد خود را انجام دهد، اما هرچقدر كه استانداردها محدوديت ايجاد كنند از آن سو بيزينس سختتر به سمت ما می‌آید.

*در جمع‌بندی به پیام‌رسان هم اشاره كنيد كه شما چگونه در حوزه پيام رساني چه اقداماتي را انجام داده‌اید؟
طبري: ما به عنوان psp ضعف اطلاعاتي زيادي داريم در حالی که بانک‌ها با داشتن مجموعه زيادي از اطلاعات دارندگان كارت همچون ايميل و شماره تلفن می‌توانند به صورت يك پیام‌رسان قوي عمل كنند در حالی که ما به دليل نداشتن چنين اطلاعاتي نمی‌توانیم همانند بانك مانند يك پیام‌رسان قدرتمند عمل كنيم و تنها می‌توانیم رويدادهاي خود را براي مشتريان اپليكيشن پات خود كه در زمان رجيستري شماره موبايل خود را وارد کرده‌اند اطلاع‌رسانی كنيم و جامعه اطلاع‌رسانی ما بسيار محدود است كه قابليت فراتر روي ندارد و به همين دليل قدرت نفوذ اپليكيشن هاي payment ضعيف شده و بيشتر به‌صورت زبان به زبان و عنوان می‌شود و با هزینه تبلیغاتی زیادی صرف می‌گردد. و اين خيلي خوب نيست.

*شما در جمع‌بندی به بحث پات و مزیت‌های آن بیشتر بپردازید
آقا بابايي: خوشبختانه امنيتي كه در پات براي كاربران ايجاد کرده‌ایم از بالاترين درجه اهميت برخوردار است كه با استانداردهاي رمزنگاري شده بسيار خوبي همراه است و سرویس‌های آن نيز مدام در حال ارتقا و به روز شدن هستند و به كاربران خود قول می‌دهیم كه در سال آينده سورپرايزهاي بسيار خوبي ارائه دهيم.
در روزهای پایانی اسفند ماه نيز اولين مرحله قرعه كشي پات براي سفر به روسيه انجام می‌شود و مرحله دوم آن نيز در فروردين ماه سال ٩٧ انجام می‌شود كه جمعا ٥٠ نفر از ايران كيش براي اعزام به جام جهاني جمع می‌شوند. كه به كاربران پيشنهاد می‌کنیم حتما در آن شركت كنند.
آخرین نسخه پات که طی هفته اخیر رونمایی گردید، نسخه چندزبانه است. بدین معنی که کاربران پات قادر خواهند بود به انتخاب خود و از طریق منوی تنظیمات پات عربی، پات انگلیسی، پات آذری و یا پات فارسی را استفاده نمایند.

 

منبع: ماهنامه بانکداری آِنده شماره 30 اسفند 96 و فروردین 97

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

67  +    =  69