علی بابا از پردازنده مبتنی بر معماری متن‌باز RISC-V رونمایی کرد

شرکت علی بابا از اولین چیپ اختصاصی خود با معماری RISC-V رونمایی کرد. این چیپ شوانتی ۹۱۰ نام دارد و کاربری آن مربوط به رایانش مرزی و سیستم‌های رانندگی خودکار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، علی‌بابا، بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیکی چین، اولین تراشه‌ی اختصاصی خود را با نام شوانتی ۹۱۰ (Xuantie 910) مبتنی بر معماری RISC–V رونمایی کرد. رسانه‌ی Nikkei Asian در گزارشی مدعی شده تراشه‌ی موردبحث برای رایانش مرزی و سیستم‌های رانندگی خودکار استفاده خواهد شد. گفته می‌شود استفاده از مجوز متن‌باز RISC-V می‌تواند یاری‌دهنده‌ی علی‌بابا در جنگ تجاری علیه آمریکا باشد. علی بابا قصد ندارد خودش تراشه ها را تولید کند. احتمال دارد این شرکت تولید را به دیگر شرکت‌های چینی که در زمینه‌ی نیمه‌هادی‌ها فعالیت دارند بسپارد.

به گفته Nikkei، دولت چین در سال‌های اخیر شرکت‌های ثروتمند چینی را تشویق کرده‌ است تا وارد صنعت نیمه‌هادی‌ها شوند. تلاش‌های دولت هنگامی سرعت بیشتری گرفت که جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده در سال گذشته آغاز شد. با توجه به گزارش‌ها، شرکت‌های خارجی اگر بخواهند شانسی در بازار چین داشته باشند مجبور به انتقال تکنولوژی و IP خود به شرکت‌های چینی هستند.

شان یانگ، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی CINNO در شانگهای، می‌گوید:

«اکثر شرکت‌های چینی نگران هستند که معماری ARM و معماری و پشتیبانی فنی اینتل در میان تنش‌های تکنولوژیکی و سایر تنش‌های سیاسی به‌زودی غیر قابل دسترسی شوند». به‌گفته‌ی Nikkie افزایش ظرفیت نیمه‌هادی‌ها درصورتی برای چین مفید خواهد بود که شرکت‌های بزرگی مانند علی بابا بتوانند یک پلتفرم تراشه ایجاد کنند تا توسعه‌دهندگان کوچکتر چینی بتوانند بدون نگرانی در مورد قطع منابع از آن‌ها استفاده کنند».

پکن قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، ۴۰ درصد از تقاضای مواد نیمه‌هادی داخلی را با استفاده از تولیدات داخلی تأمین کند. طبق گفته یک شرکت تحقیقاتی مستقر در تایپه، سال گذشته تنها ۱۵ درصد از تقاضای نیمه‌هادی‌ها در داخل چین با استفاده از تولیدات داخلی تأمین شده‌ بود.
RISC-V در برابر ARM

شرکت‌های چینی دیگر مانند هواوی و شیائومی با استفاده از استاندارد‌های ARM شروع به ساخت پردازنده‌های اختصاصی خود کردند. این معماری به آسانی در دسترس بود و آن‌ها می‌توانستند قبل از توسعه‌ی طرح‌های اختصاصی خود، با طرح‌های ARM کار خود را شروع کنند. با این حال شرکت‌های چینی با توجه به نامشخص بودن وضعیت تجارت با ایالات‌متحده، احتمالا مجبور شوند به‌دنبال راه‌های جایگزین باشند.

متن‌باز بودن RISC-V باعث می‌شود تا نسبت به ممنوعیت‌و تحریم‌های دولتی بسیار مقاوم باشد. حتی اگر دولت آمریکا با استفاده از روش‌های مختلف بتواند از فعالیت مشارکت کنندگان آمریکایی RISC-V در ISA جلوگیری کند، شرکت‌های چینی می‌توانند همان ISA را فورک کنند و به ساخت چیپ‌های خود بر پایه‌ی فورک (انشعاب) جدید ادامه دهند.

شرکت‌هایی که درحال‌حاضر دارای مجوز ARMAv8 ISA هستند برای مدت‌زمان طولانی طراحی پردازنده‌های اختصاصیخود روی ISA را ادامه می‌دهند؛ این زمان به آن‌ها اجازه‌ی تصمیم‌گیری برای ادامه‌ی استفاده از ARM یا مهاجرت به RISC-V با توجه به خطر جنگ تجاری موجود را می‌دهد.

RISC-V مزایای دیگری هم نسبت به ARM دارد؛ این معماری برخلاف ARM به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به کسب مجوز از یک شرکت دیگر، ISA پردازنده‌ها را به‌صورت کامل سفارشی‌سازی کنند. این امر حتی به دولت‌ها اجازه می‌دهد تا روی پردازنده‌های تحقیقاتی خود کار کنند.

انویدیا نیز طراحی میکروکنترلر RISC-V را برای کارت‌های گرافیکی GeForce شروع کرده است. همچنین Western Digital قصد دارد طی سال‌های آتی میلیاردها دستگاه ذخیره‌سازی با پردازنده‌های RISC-V به فروش برساند. دیگر شرکت‌ها نیز در حال آزمایش پردازنده‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ، FPGAها و … هستند.

 

 

منبع:  tomshardware

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  3  =