سازمان ملی استاندارد متولی کیفیت کالا نیست

رییس گروه مشاوران سازمان ملی استاندارد:

رییس گروه مشاوران سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در هیچ جای دنیا سازمان ملی استاندارد متولی کیفیت کالا نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا در آذربایجان غربی، محمدعلی اخوان در مراسم روز جهانی استاندارد اظهار کرد: متولی کیفیت در دنیا یک سازمان خاص نبوده و چرخه کنترل کیفیت و استقرار آن مبتنی بر استقرار سیستم های کیفیت است و در این سیستم مردم و حاکمیت در برابر هم موظف هستند.

وی افزود: دانش و مهارت نقش کلیدی در ارتقای کیفیت محصولات و خدمات دارد و نتیجه مستقیم تولید کیفی، صادرات و رشد اقتصادی است.

اخوان اضافه کرد: داشتن معیار های ارزیابی برای سنجش کیفیت کالا ها وخدمات تولید شده بر پایه یافته های حاصل از انجام تحقیقات، از ضروریات غیر قابل انکار است و این امر جایگاه و رسالت موسسات استاندارد کشوری را روشن می کند.

وی با بیان اینکه نتیجه تولیدات محصولات با کیفیت سبب صادرات بیشتر، توسعه تجارت و اقتصاد کشور خواهد بود، تصریح کرد: از این رو رقابت در تولید محصولات با کیفیت کلید توسعه علمی، نوآوری و شکوفایی کشور می شود.

رییس گروه مشاوران سازمان ملی استاندارد ایران خاطر نشان کرد: میزان توسعه استانداردسازی و تعهد به رعایت آن می تواند معیار خوبی برای ارزیابی میزان پیشرفت و تعالی کشور باشد و به عبارتی دیگر از الزامات کلیدی و تحقق پیشرفت در کشور توجه به مقوله استاندارد و استاندارد سازی است.

اخوان با بیان اینکه تکمیل زنجیره تبدیل علم به ثروت با هدف مقاوم سازی اقتصاد ملی است، گفت: در چند دهه اخیر دستاورد های ارزشمندی در زمینه رشد علمی ناشی از مطالعات پژوهشی وفناوری کشور به دست آمده است.

رییس گروه مشاوران سازمان ملی استاندارد ایران اظهار کرد: التزام به رعایت استاندارد ها، موجب افزایش تولید ناخالص ملی و کاهش ضایعات و مرگ و میر را می شود و سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته در این بخش، امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه دانش افزایی، عامل بهبود استاندارد سازی است، افزود: تدوین، نشر و اجرای استانداردهای دانش بنیان با نگرش تسهیل تجارت نیازمند انجام پژوهش های دانشگاهی است.

رییس گروه مشاوران سازمان ملی استاندارد ایران گفت: مسوولان برای رونق روزافزون کسب و کار باید به استاندارد سازی توجه کنند و سازمان ملی استاندارد با کمک مراکز علمی و پژوهشی می تواند فرصت بی بدیلی برای تولید و تجارت در کشور ایجاد کند.

وی پژوهشگاه استاندارد را حلقه اتصال سازمان ملی استاندارد با مراکز دانشگاهی دانست واظهار کرد: به واسطه موازی کارها، کمبود قوانین و نبود ضمانت اجرایی در زمینه تحقق مصوبات، سازمان ملی استاندارد متولی کیفیت در کشور نیست

وی با بیان اینکه سیستم خوداظهاری ا رویکردی نوین برای استانداردسازی است، گفت: در این روش تولیدکننده استاندارد معتبری را که بر اساس آن کالای خود را تولید می کند به سازمان ملی استاندارد اعلام می کند و سازمان این اظهار را ثبت و تولید کننده به لحاظ قانونی متعهد به رعایت کیفیت می شود.
اخوان اظهار کرد: تا این مرحله هیچگونه نمونه برداری و آزمایش و کنترلی در طول فرآیند تولید محصول و مراکز عرضه صورت نمی گیرد و اگر خریدار از کیفیت آن ناراضی نباشد به مراجع ذیربط شکایت می کند و در این مرحله سازمان ملی استاندارد بنا به درخواست مرجع رسیدگی به شکایت برای قضاوت در مورد کیفیت، نظر کارشناسی اعلام می کند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  3