خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس «شیوه مدیریت» را تغییر می‌دهد؟

شیوه فعلی عرضه سهام دو باشگاه ژرسژوليس و استقلال چیزی جز تامین مالی از مردم برای تداوم روند فعلی مدیریت ناکارآمد آن‌ها نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، داستان خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سابقه‌ای نزدیک به دو دهه دارد و تمامی دولت‌ها در ماه‌ها و سالیان ابتدایی شروع به فعالیت خود برای خصوصی سازی این دو باشگاه اقدام کرده‌اند؛ اما در هر بار در نهایت تفاوتی حاصل نشده است و دو باشگاه ذیل دستگاه‌های دولتی به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

دولتی بودن این دو باشگاه و مدیریت آن‌ها ذیل یک وزارتخانه، یکی از دلایلی بود که از سوی AFC برای رد مجوز حرفه‌ای آن‌ها و سلب اجازه حضور در جام باشگاه‌های آسیا عنوان شده بود.

عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس

دولت سیزدهم نیز به شیوه دولت‌های یازدهم و نهم، خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس را در اولویت خود قرار داده است و مقامات مختلف بر این مهم تاکید کرده‌اند. اما این بار شیوه خصوصی سازی با دفعات قبلی متفاوت است و قرار است از طریق عرضه سهام دو باشگاه در بورس رقم بخورد.

بر این اساس در روز ۱۵ اسفند ماه ۱۰ درصد سهام سرخابی‌ها در فرابورس عرضه شد و فرآیند آن می‌تواند تا ۳۰ روز کاری ادامه داشته باشد. در دو روز نخست پذیره‌نویسی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، به‌ترتیب ۶۰ و ۶۸ میلیارد تومان از سهام این دو باشگاه فروخته شده است.

هدف از خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس چیست؟

در حال حاضر یکی از مهمترین انتقادات به شیوه فعلی مدیریت باشگاه‌های دولتی، خصوصا استقلال و پرسپولیس، اتخاذ تصمیم‌های سیاسی و سلیقه‌ای، عدم شفافیت در هزینه کرد منابع عمومی، هزینه کرد غیرمنطقی در انعقاد قرارداد با مربیان و بازیکنان، خصوصا مربیان و بازیکنان خارجی، تغییرات مدیریتی متعدد، پاسخگو نبودن مدیران و مسئولین دولتی در قبال اشتباهات مدیریتی و به طور خلاصه ناکارآمدی و عدم مسئولیت پذیری و پاسخگویی است.

به همین دلیل خصوصی سازی این دو باشگاه باید به شیوه‌ای در دستورکار قرار بگیرد که با «پایان تصمیمات سلیقه‌ای مدیران»، «شفافیت»، «کاهش هزینه‌ها»، «مسئولیت پذیری مدیران در قبال تصمیمات» و «مشارکت مردم در انتصابات و تصمیمات» همراه باشد.

اما شیوه فعلی عرضه سهام استقلال و پرسپولیس چیزی جز تامین مالی از مردم برای تداوم روند فعلی مدیریت ناکارآمد این دو باشگاه نیست و عملا خریداران خرد سهام باشگاه‌ها نمی‌توانند هیچ تاثیری در تصمیمات مدیریتی آن‌ها داشته باشند.

بنابراین از مسئولین دولت سیزدهم انتظار می‌رود روند خصوصی سازی این دو باشگاه را در ادامه به نحوی مدیریت کند که مشارکت مردم به مرور بیشتر و ناکارآمدی و عدم شفافیت آن‌ها پایان یابد.

 

منبع: مسیراقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  9