بنزین آزاد فعلا لیتری ۴۰۰ تومان ؛ امکان افزایش قیمت تا ۸۰۰ تومان

قیمت بنزین آزاد به دلیل مشخص نبودن زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، در مهر ماه نیز با همان قیمت 400 تومان عرضه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک رییس ستاد حمل ونقل و مدیریت مصرف سوخت در مورد تغییر قیمت بنزین آزاد ‌گفت:‌ این که مشخصا چه تاریخی این تغییر قیمت صورت می‌گیرد، توسط دولت نهایی و اعلام می‌شود، اما اگر تصمیمی در این زمینه گرفته شود، به مردم اعلام خواهد شد.

این در حالیست که استاندار تهران در سومین همایش بین المللی صنعت سی.ان.جی از عرضه بنزین به قیمت فوب خلیج فارس در زمان اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها خبر داده است.

در این میان مشخص نشده است که قیمت بنزین بر اساس قیمت پایه فوب خلیج فارس محاسبه می‌شود یا قیمت نهایی که هزینه نگهداشت و حمل ونقل و مالیات بر ارزش افزوده را نیز شامل می‌شود.

بر اساس آخرین آمار شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، قیمت پایه فوب خلیج فارس در هفته گذشته 511 تومان و قیمت نهایی آن با مجموع هزینه ها و مالیات 819 تومان بود.

* * دو پیشنهاد بر سر راه بنزین

در حال حاضر دو راهکار در مورد تغییر قیمت بنزین با اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها مطرح است. راهکار نخست حذف یکباره سهمیه ها و عرضه بنزین با قیمت 400 تومان که در این حالت بنزین تک نرخی می‌شود و راهکار دوم، قیمت بنزین همچنان دو نرخی باقی خواهد ماند. در این حالت سهمیه 60 لیتری در ماه به هر خانوار – نه به هر خودرو – با قیمت 100 تومان و بنزین آزاد با قیمت 800 تومان عرضه خواهد شد.

در همین زمینه رویانیان اختصاص سهم بیشتر به سوخت در سبد خانوار را اشتباه دانسته و گفته که حمل و نقل 12 درصد سبد خانوار را تشکیل می‌دهد که دو درصد از این 12 درصد به طور مستقیم به سوخت مربوط می‌شود و مابقی مرتبط با سایر مولفه‌های حمل و نقل است.

* * سرنوشت بنزین ذخیره شده مشخص نیست

از سوی دیگر به گفته رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور هنوز در خصوص بنزین ذخیره شده در کارت‌های مردم از ماه مهر به بعد تصمیمی گرفته نشده است.

این در حالیست که مردم با نزدیک شدن به زمان هدفمندسازی یارانه در ماه‌های گذشته، با مصرف بنزین آزاد سعی کرده‌اند بنزین سهمیه‌ای خود را ذخیره کنند. بر همین اساس چیزی حدود یک میلیارد لیتر بنزین در کارت‌های سوخت ذخیره‌سازی شده است.

البته طبق اعلام، قرار است که بنزین‌های باقی مانده به سهمیه مهرماه نیز افزوده ‌شود، ولی همانطور که گفته شد برای ماه‌های بعد از مهر هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

گفتی است، سهمیه بنزین خودروها تا اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، همان 60 لیتر در ماه است که به صورت ماهانه شارژ خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  9  =  1