اقتصاد کلان در ۷ روز

گزارش سیف به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از عملکرد بانک مرکزی، تغییر ترکیب شورای پول و اعتبار، نرخ تورم 37درصدی، توجیه بانک مرکزی برای فعال بودن انتقال 3وجهی، ارزانی و گرانی کالاهای اساسی از مهمترین خبرهای بانکی هفته گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم بعد از آنکه شورای پول و اعتبار تصمیم به ثبات نرخ سود بانکی و تغییر نرخ اوراق مشارکت گرفت سکوت در سیستم بانکی پایدار شد و بانکی‌ها بعد از آخرین جلسه شورا چشم‌انتظار سیاست‌های جدید بانک مرکزی هستند.

در هفته‌ای که گذشت ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به بهارستان رفت تا به نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه درباره اقدامات انجام‌شده در بانک مرکزی و عملکرد این بانک توضیح دهد.

* گزارش‌کار سیف به مجلس/ تلاش نمایندگان برای اصلاح ساختار بانک مرکزی

در جلسه مشترک بانک مرکزی و نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه درباره وضعیت سیستم بانکی و به‌ویژه ساختار بانک مرکزی بحث شد و نمایندگان مجلس نقطه نظرات خود را پیرامون اصلاح ساختار نظام بانکی کشور و بانک مرکزی مطرح کردند اما در نهایت این موضوع به‌دلیل گستردگی به سلسله جلسات بعدی اعضای کمیسیون با رئیس کل بانک مرکزی موکول شد.

سیف البته در جلسه عصر سه‌شنبه کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با مشکلات نحوه پرداخت تسهیلات، مطالبات معوق، نحوه مدیریت مالی و پولی کشور، تعامل متقابل بانک‌ها و بانک مرکزی، مجوزهای صادرشده و بانک‌های قرض الحسنه توضیحاتی را مطرح کرد که نمایندگان نیز در ادامه تأکیداتی را بر اصلاح سیاست‌های کلی بانک مرکزی داشتند.

نمایندگان مجلس بنا دارند که در جلسات متعدد با رئیس کل بانک مرکزی اصلاحات لازم در سیستم بانکی به‌ویژه بانک مرکزی انجام و ضمن رفع مشکلات این بخش اقدامات کارآمدی انجام گیرد.

* نرخ تورم نقطه به نقطه 37 درصد شد/ بررسی بودجه 93 از هفته آینده در دولت

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت بعد از اتمام جلسه هیئت دولت به جمع خبرنگاران آمد و اعلام کرد که نرخ تورم نقطه به نقطه از 41 به 37 درصد کاهش یافته است و پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه 93 کاهش نرخ تورم به کمتر از 30 درصد است.

نوبخت البته به آغاز بررسی لایحه بودجه 93 در هیئت وزیران طی هفته آینده اشاره و تصریح کرد که بیش از 146 بند و 59 تبصره در قانون بودجه سال 1392 وجود دارد که معاونت برنامه‌ریزی برای تهیه لایحه بودجه سال 93 تعدادی از آن بندها را که نیاز به تکرار نداشته حذف کرده‌اند.

نوبخت از پیشنهاد لایحه مستقلی تحت عنوان لایحه الحاق 4 ماده به قانون بودجه 1380 خبر داد و در خصوص لایحه بودجه سال 93، خاطرنشان کرد: تعدادی از لوایح مورد نیاز آماده شده و امروز لایحه بودجه 93 در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تکمیل و تا پایان هفته پیش‌نویس آن به هیئت وزیران ارجاع داده می‌شود.

* ترکیب شورای پول و اعتبار تغییر کرد/ حذف پرویزیان و فرزین/ صفدر حسینی هم عضو شورا شد

به گزارش تسنیم، تغییر اعضای شورای پول و اعتبار خبر دیگری بود که هفته قبل بازتاب بسیاری در محافل خبری داشت؛ در تاریخ مورد بررسی با پیشنهاد ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و تأیید رییس‌جمهور، سیدصفدر حسینی و محمد نهاوندیان جایگزین محمدرضا فرزین و کوروش پرویزیان در شورای پول و اعتبار شدند.

در قانون برنامه پنجم، برای ترکیب شورای پول و اعتبار دو نفر کارشناس و متخصص پولی و بانکی پیش‌بینی شده است بنا به همین بند از قانون صفدر حسینی مدیرعامل صندوق توسعه ملی و نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور به‌عنوان کارشناس عضو شورا شده‌اند.

البته باید گفت که نهاوندیان در زمان انتشار این خبر با دو عنوان حقیقی و حقوقی عضو شورای پول و اعتبار محسوب می‌شد چراکه وی به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران هم حق عضویت در شورا را داشت. نهاوندیان البته هفته گذشته رسماً از ریاست اتاق بازرگانی ایران کناره گیری کرد.

* توجیه بانک مرکزی به فعال نبودن انتقال 3وجهی/ سقف انتقال وجه 3 میلیون تومان است

چند ماه قبل بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای رسماً از راه‌اندازی سامانه انتقال سه‌وجهی در شبکه بانکی خبر داد اما با وجود اطلاع رسانی بانک مرکزی مشاهدات عینی خبرنگاران و تماس‌های مردم با اصحاب رسانه حاکی از غیرفعال بودن این سیستم را دارد. "انتقال سه‌وجهی خدمتی است که در آن دارنده کارت می‌تواند از خودپردازهای وابسته به شبکه شتاب، وجه مورد نظر خود را به‌صورت آنی به هر کارت دیگری انتقال دهد".

با این وجود در هفته‌ای که گذشت داوود محمدبیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی باردیگر به فعال بودن این سامانه اشاره و تصریح کرده که 3 بانک صادرات ایران، صنعت و معدن و ملی ایران به‌عنوان اولین بانک‌های ارایه دهنده خدمت انتقال سه‌وجهی از تاریخ 1390/6/9 ارایه این خدمت را آغاز کرده‌اند. هم اکنون، این خدمت در 29 بانک آینده، اقتصاد نوین، انصار، ایران‌زمین، پارسیان، پاسارگاد، تجارت، توسعه صادرات، توسعه تعاون، حکمت ایرانیان، دی، رفاه کارگران، سامان، سپه، سینا، شهر، صادرات ایران، صنعت و معدن، قرض الحسنه رسالت، قرض الحسنه مهر ایران، قوامین، کارآفرین، کشاورزی، گردشگری، مرکزی، مسکن، ملت، ملی ایران و مؤسسه اعتباری توسعه ارایه می‌شود.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت با ارائه این مطلب که در حال حاضر، فقط بانک‌های خاورمیانه، سرمایه و پست‌بانک این خدمت را ارایه نمی‌دهند، گفت: این سه بانک در حال انجام آزمون‌های مورد نیاز هستند. همچنین سقف انتقال وجه از طریق خودپرداز به هر روشی سه میلیون تومان در روز برای هر کارت می‌باشد، از بابت ارائه این خدمت کارمزدی بیش از انتقال قبلی دریافت نمی‌شود.

* ارزانی و گرانی کالاهای اساسی به‌روایت بانک مرکزی

در هفته مورد بررسی بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را طی هفته منتهی به 17 آبان سال جاری منتشر کرد که نگاهی به این آمار طی هفته مورد بررسی بیانگر ارزانی تعدادی از کالاهای اساسی نسبت به ماه قبل و گرانی تعدادی دیگر در همین تاریخ است.

در هفته منتهی به 17 آبان کالاهای گروه لبنیات یک درصد، تخم مرغ 0.7 درصد، برنج 0.2 درصد، حبوب 0.3 درصد، میوه‌های تازه 3.6 درصد، گوشت مرغ 3.9 درصد و چای 0.2 درصد نسبت به هفته مشابه ماه قبل ارزانی را تجربه کرده‌اند.

همچنین در هفته مورد بررسی سبزی‌های تازه 13.9 درصد (سیب‌زمینی در این گروه ظرف یک ماه 53.3 درصد گران شده است)، گوشت قرمز 3.2 درصد و قند و شکر 0.6 درصد افزایش را نسبت به هفته مشابه ماه قبل داشته‌اند؛ البته در این تاریخ بهای روغن نباتی ثابت مانده است.

* قانون پرداخت مستمری به بیمه‌شدگان 10 سال و کمتر ابلاغ شد

ابلاغ قانون پرداخت مستمری به بیمه شدگان 10 سال و کمتر از سوی رئیس جمهور خبر مهم دیگری بود که در هفته گذشته منتشر شد. بر اساس ابلاغیه رئیس جمهور، در ماده واحده این قانون آمده است: سازمان تأمین اجتماعی مکلف است به افرادی که حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه را دارند و به سن 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان رسیده‌اند یا به هر دلیلی به‌تشخیص کمیسیون‌های موضوع ماده 91 قانون تأمین اجتماعی مصوب سال 54 و اصلاحات بعدی آن در سنین کمتر از موارد فوق از کار افتاده شده‌اند ولی از حق مستمری برخوردار نمی‌شوند، متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه حقوق بازنشستگی پرداخت نماید.

افرادی که کمتر از 10 سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند، می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه اعم از حق کارگر و کارفرما تا 10 سال به‌نرخ سال جاری از امتیاز بازنشستگی این حکم برخوردار شوند. بر اساس تبصره یک این قانون، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است به فرزندان و همسران بیمه‌شده متوفی که زیر 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد نسبت به سنوات، مستمری پرداخت نماید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  2  =