ارز دیجیتال آی‌بی‌ام برای کمک به محیط زیست

شرکت آی‌بی‌ام اعلام کرد قصد دارد با همکاری یک استارتاپ فین‌تک حوزه محیط زیست، یک ارز دیجیتال ویژه را بر بستر بلاک چین استلار منتشر کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این شرکت با همکاری استارتاپ وریدیوم (Veridium) به زودی یک سری توکن جدید اعتبار کربن عرضه خواهد کرد. این توکن‌ها به شرکت‌هایی که آلاینده‌های زیست‌محیطی زیادی تولید می‌کنند ارایه می‌شود. این شرکت‌ها به وسیله توکن‌های مذکور می‌توانند هزینه جبران خسارت‌های زیست‌محیطی خود را پرداخت کنند.

این توکن ورد (Verde) نام داشته و با مابه‌ازای آن صرف جنگل‌زایی در مساحتی ۶۵۰ کیلومتری در جزیره برونئو در اندونزی می‌شود.

آی‌بی‌ام وریدیوم ارز دیجیتال

اعتبار کربنی برای طرف ثالث پدیده جدیدی نیست و سال‌هاست که شرکت‌ها از این شیوه برای تامین هزینه اجرای اقدامات زیست‌محیطی استفاده می‌کنند. با این وجود، شیوه سنتی مشکلاتی دارد که برای نمونه می‌توان به دشواری در ارزش‌گذاری و نیز مدیریت آن در شیوه‌های مرسوم حسابداری اشاره کرد. اما توکن ورد قابل معامله است و به راحتی می‌توان آن را در شبکه استلار مورد خرید و فروش قرار داد. به این ترتیب،‌ مشکلات معمول در زمینه زنجیره تامین اعتبار کربن از بین خواهد رفت.

تاد لمونز (Todd Lemons) که مدیرعامل و بنیانگذار استارتاپ وریدیوم است می‌گوید: «سال‌ها تلاش کردیم اثرات منفی زیست‌محیطی را با استفاده از زنجیره ارزش کاهش دهیم. با این وجود، راه‌حل‌های پیشین هنوز پیچیدگی‌ها و هزینه‌های زیادی به همراه دارند. دارایی‌های دیجیتال زیست‌محیطی برای کمک به شرکت‌ها و نیز سرمایه‌گذاران به منظور خرید و استفاده از اعتبار کربن برای کاهش اثرات زیست‌محیطی طراحی شده‌اند.»

این طرح آزمایشی نیست و توکن‌های آن نیز قرار نیست در یک شبکه بلاک چین خصوصی فقط در انحصار چندین شرکت خاص باشند. امکان خرید و فروش این توکن‌ها در شبکه استلار سبب می‌شود کاربرانی از سراسر جهان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

بریژیت وان کرالینگن (Bridget van Kralingen) که معاون آی‌بی‌ام در زمینه پلتفرم‌های تجازی و بلاک چین است می‌گوید: «با استفاده از یک شبکه بلاک چین عمومی می‌توانیم یک بازار جدید و پایدار ایجاد کنیم که برای شرکت‌ها و نیز تمام دنیا سودمند است. این پروژه نشان می‌دهد صنایع می‌توانند با بلاک چین متحول شوند. این طرح رویکردی بسیار کارآمدتر و شفاف‌تر برای حسابداری کربن و از بین بردن اثرات منفی زیست‌محیطی صنایع است و به افراد و شرکت‌ها امکان ایفای نقش در بهبود محیط‌زیست را می‌دهد.»

 

منبع: ارزنگار

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  8